[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Panorering

Panorering

Moderator: Ole Henrik

Panorering

Innlegg Trallala » Ons Jan 09, 2008 1:31 am

Er det nokre gode oppskriftar på panorering i miksen? I den verda me lever i kan me jo for ein stor del gjera det som fell oss inn til ei kvar tid, men eg går ut frå at det likevel fins tradisjonar på kva ein legg til høgre og venstre. Nokon veit kanskje og kvifor?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Henning Svoren » Ons Jan 09, 2008 11:28 pm

Tror svaret på det første spørsmålet er nei. Noen sjangere er mer tradisjonsbundne enn andre, f.eks. Nashville-country og selvfølgelig klassisk musikk. Når du sier hva en legger til høyre og venstre tenker jeg litt sånn 60-talls med vokalen på ene siden og gitar/trommer på andre. Innen mer moderne musikk som pop, hip-hop og rock fins det mange ulike tankeganger heller enn tradisjoner for panorering og bruk av stereobildet. Kan nevne Bruce Swedien som helst vil at mest mulig skal bli tatt opp i stereo. Han mener at viss du har to bongo-trommer vil de høres mer naturlig ut om de er tatt opp med to mikker, men panorert over et veldig lite område i miksen. En annen tenkemåte Lord-Alge-brødrene bruker er basert på å kun legge ting senter, left og right. Andre igjen legger leadvokal og skarp bass osv. litt off-senter i forhold til hverandre for at det skal bli litt mer spennende. Noen har nesten alt mono i verset, men slår til med gitarer og vokal dubber på begge sider i refrenget, tror til og med det er folk som gjør det omvendt:D Jeg elsker å eksperimentere med å lage mono-spor om til stereo og bruke stereoeffekter for å få det til å høres større ut. Av og til kan det til og med vere dødskult å ha en rocketrio med gitar til venstre, trommer i midten og bass til høyre. Når jeg panorerer bassgitar til en side bruker jeg som regel å dele den på 100hz slik at bunnen blir liggende senter for mest mulig trøkk, men likevel høres det ut som han står på siden. Alt avhenger såklart av musikken og arrangementet og hvor du vil!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg yhoyland » Lør Jan 12, 2008 2:26 pm

Jeg tenker ofte på plassering av elementer i en miks som en
"tredimensjonal" sak, omtrent slik:

x (horisontalt): panorering
y (vertikalt): frekvensområde/frekvensprofil
z (dybde): nivå/volum

Alle disse tre har begrenset "plass", dvs det blir "fullt" hvis man legger flere
like lyder på samme "koordinater". Ved å bruke alle tre "akser" bevisst når man mikser er det lettere å oppnå en ryddig og ren miks.

Jeg synes det hjelper veldig å tenke slik dersom jeg har store, kompliserte mikser. Det lønner seg å bestemme seg for eventuell "kunstnerisk" plassering av nøkkelinstrumentene før man begynner å rydde i 3D.


Husk allikevel at miksene dine bør være mono-kompatible. Spesielt når du mikser med veldig drøy panorering (skarp høyre/venstre) er det viktig å sjekke miksen i mono ved å summere left/right bussene på master. Da vil du lettere oppdage eventuell krangling mellom instrumenter som er pannet hardt høyre/venstre. :wink: [/code]
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Lør Jan 12, 2008 2:35 pm

yhoyland skrev:Jeg tenker ofte på plassering av elementer i en miks som en
"tredimensjonal" sak, omtrent slik:

x (horisontalt): panorering
y (vertikalt): frekvensområde/frekvensprofil
z (dybde): nivå/volum


Helt enig, kan bare legge til at på z-aksen kan du også bruke klang/delayer for å få elementer til å høres ut som de er "lenger bak" i lydbildet.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Jan 12, 2008 2:43 pm

Da er vi over på firedimensjonal miksing. Jeg liker å strekke grensene. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Søn Jan 13, 2008 11:13 pm

Da er vi over på firedimensjonal miksing.


Man pleier vel å si at tiden er vår fjerde dimensjon?

I det perspektivet kan det jo være en fordel å ha med den 4 dimensjonen.

Hvis ikke må all musikken begynne og slutte på samme tidspunkt, og da er
jeg redd at det blir litt rotete, uansett hvor smart vi panner.

Jeg ser for meg at alle låter blir helt like... de sier bare BANG! også er de
ferdige. Ja ja, nå må Kroon komme seg hjem fra studio tror jeg.

;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Jan 15, 2008 9:13 pm

Sjøttan Jonas, du skal alltid komme og si noe genialt som jeg ikke har tenkt op. ;) Hehe.


Helt sant er det allikevel - et av de kraftigste, og kanskje viktigste, verktøyene man har i en miks er tid - det å kunne endre på de første 3 dimensjonene etterhvert som låten forløper seg. Det er vanskelig i mange tilfeller, men være med å gjøre en havregrynsmiks til mat på bordet for å si det heilt håpløst. :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Trallala » Tir Jan 15, 2008 11:53 pm

Takk for mykje brukande tankegods her. Det var kjekt å tenke tredimensjonalt over mixen. Trur det blir skal bli betre miksar heretter. To panoreringspørsmål til:

a) Pleier de å panorere klangen likt som sporet?

b) Av og til verkar det som om panoreringa nesten ikkje virkar, ein drar og drar til sida, og så plutseleg hoppar instrumentet på plass i den eine høgtalaren. Medan nokre spor panorerer glidande og fint. Er dette ei kjent utfordring, eller er det på tide med ein dusj?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Kroon » Ons Jan 16, 2008 1:52 am

a) Pleier de å panorere klangen likt som sporet?


Du mener klangreturen?

Den er alltid i stereo i min verden, så det er egentlig ingen panorering å snakke om. Hardt venstre-høyre liksom.

Dersom klangen har stereo input kan en jo panorere send-signalet. I slike tilfeller panner jeg som regel likt som sporet.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Trallala » Ons Jan 16, 2008 2:15 am


Du mener klangreturen?



Nei - det var send eg tenkte på. Eg pleier også å panorere likt med sporet - ein del av panoreringseffekten verkar å forsvinne om ein brettar klangen ut likt til begge sider.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Henning Svoren » Fre Jan 18, 2008 12:38 am

a) Pleier de å panorere klangen likt som sporet?


Det kommer an på om du sender til en monoklang eller en stereo-. Om det f.eks er en monoklang med for eksempel kun en sologitar kan man panorere returen dit en vil alt etter smak og behag. Trenger ikke nødvendigvis komme fra samme sted som direktelyden. Du kan late som lyden treffer en betongvegg på andre siden av rommet eller whatnot :lol:
Om du sender en gruppe vokaler til en stereoklang kan det vere greit å panne senden i forhold til vokalen og ha returen hard l/r. Smak og behag gjelder selvsagt også her om du vil gjøre det motsatt.

Av og til verkar det som om panoreringa nesten ikkje virkar, ein drar og drar til sida, og så plutseleg hoppar instrumentet på plass i den eine høgtalaren. Medan nokre spor panorerer glidande og fint. Er dette ei kjent utfordring, eller er det på tide med ein dusj?


Dette kommer an på arrangementet. Viss en ikke klarer å definere noenlunde tydelig hvor du har pannet er det kanskje fordi det er andre instrumenter som kludrer til i samme leiet. For å gjøre noe med det må du enten panne et annet sted(som du sier at det hopper på plass), eller du må fram med eq eller andre verktøy og lage litt plass.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg yhoyland » Lør Jan 19, 2008 3:49 am

Trallala skrev:a) Pleier de å panorere klangen likt som sporet?


"Hovedklangene" mine er alltid 100% left/right panorert. Dit går vanligvis vokaler, pianoer, trommebusser og så videre.

For å oppnå spesielle effekter eller et litt mykerelydbilde i miksen hender
det jeg inserter en monoklang over et enkelt spor. Det fungerer ofte fint
for meg på diverse blås, perkussive instrumenter, diverse rusk og rask
og elektrisk gitar (husk at mange gitaramper har innebygde monoklanger
- hvorfor ikke ta opp tørt og simuler ampklangen i miks for bedre kontroll?)

b) Av og til verkar det som om panoreringa nesten ikkje virkar, ein drar og drar til sida, og så plutseleg hoppar instrumentet på plass i den eine høgtalaren. Medan nokre spor panorerer glidande og fint. Er dette ei kjent utfordring, eller er det på tide med ein dusj?


I tillegg til det Henning sier over, så er det verdt å merke seg at ørene
våre er mindre retningsbevisste på lavfrekvente lyder enn høyfrekvente
lyder. Med andre ord må du, til en viss grad, være mer hardhendt med
en basslyd enn med en mandolin for å oppnå samme opplevde
"plassering" i miksen.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Trallala » Lør Jan 19, 2008 1:16 pm

Du er sein i seng.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg yhoyland » Lør Jan 19, 2008 6:34 pm

Ja. Comes with the job. Jobber både i studio og live. :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Fre Jan 25, 2008 1:50 am

Er det nokre gode oppskriftar på panorering i miksen?


Jeg pleier å henge en ekstra høyttaler i taket og panorere leadvokalen til den.

Dessverre er den teknikken ikke monokompatibel.

Ikke stereokompatibel heller.

8)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest