[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ny mac - what to choose?

Ny mac - what to choose?

Moderator: Ole Henrik

Ny mac - what to choose?

Innlegg keyboardwizard » Fre Aug 26, 2011 11:02 am

Hei,
Må til innkjøp av ny mac til studioet.

hva bør jeg velge?
har ciqqa 15-20k til rådighet.
Macbook pro funket dårlig og kom til kort på prosessorkraft..

stikkord:

- Logic
- innspilling
- mixing
- AU's (f.eks omnisphere og andre prosesskrevende dingser)


Da er spørsmålet, er de nye iMac'ene et bedre valg en mac pro?
føler at mac pro er VELDIG mye dyrere mtp ytelse vs pris, samt at de nye imac'ene er speccet med nyere og bedre utstyr enn macpro.
jobber 2,8xeon'en veldig mye kjappere og bedre enn en imac?
Skjermer og sånt har jeg fra før hvis jeg må gå for mac pro, men det er jo klart at den lekre 27" frister endel...

her er den mac pro'en jeg ca har råd til: 1 x 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem", 3GB minne, 1TB hdd, Radeon 5770, SD
(hvis minnet er ECC låst på disse maskinene, og det er tvunget å bruke "apple minne", har jeg nok ikke råd til max 4GB ekstra her...

her er imac'en jeg har råd til: (oppgradert fra 4gb til 16gb minne)
Core i7 Quad, 3.4GHz, 16GB minne, 1TB, AMD Radeon HD 6970M 2GB, Mouse, Num. keyboard

opinions?
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg FinnArild » Fre Aug 26, 2011 6:20 pm

Dette er ikke ment som et trollinnlegg, jeg vil bare påpeke at du får en helvetes PC til 15 høvdinger. Selv tenker jeg å greie meg med en 8000 til min neste studiomaskin, og det blir en 2U rack selvbygget sak. Da får jeg dual quad og 12Gig ram.

Jeg bruker Mac i jobb til daglig og forstår godt at folk som jobber i proffstudio ønsker å jobbe med dette - men i et privat/prosjektstudio bør du gjøre deg selv den tjenesten å sammenlikne hva du får for penga før du velger platform.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg Dozerbabar » Fre Aug 26, 2011 9:32 pm

Kjøp en iMac med en SSD + en vanlig hd. Da har du et lynraskt system + en egen audiodisk.

Kjøp en toppspekket. Spar heller noen måneder til.

Du vil ikke angre :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg goldenGeek2 » Lør Aug 27, 2011 8:18 am

FinnArild skrev:Dette er ikke ment som et trollinnlegg, jeg vil bare påpeke at du får en helvetes PC til 15 høvdinger. Selv tenker jeg å greie meg med en 8000 til min neste studiomaskin, og det blir en 2U rack selvbygget sak. Da får jeg dual quad og 12Gig ram.

Jeg bruker Mac i jobb til daglig og forstår godt at folk som jobber i proffstudio ønsker å jobbe med dette - men i et privat/prosjektstudio bør du gjøre deg selv den tjenesten å sammenlikne hva du får for penga før du velger platform.


...men du får ikkje kjørt Logic på PC, så her bestemmer nok softwaren hvilken hardwareplateform en skal gå for.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg keyboardwizard » Lør Aug 27, 2011 10:39 am

Hei og takk for svar! Søkte litt rundt og fant ut at det skal være en ny Mac pro serie rett rundt hjørnet.
På macrumours.com er den listet under "do not buy".

Nyhenetene verser i ny serie xeon, sandybridge, thunderbolt,usb3,ssd, støtte for mange flere cores og mye mer minne.

Får Kanskje bite tennene sammen og vente :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg Dozerbabar » Lør Aug 27, 2011 3:26 pm

Mac Pro har vel stått som "don't buy" på Macrumours i et halvt år nå.

Personlig synes jeg Mac Pro er uforholdsmessig dyrt ift til en iMac hvis du ikke har behov for PCI-kort og en haug med FW- og USB-innganger :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg FinnArild » Lør Aug 27, 2011 9:25 pm

goldenGeek2 skrev:...men du får ikkje kjørt Logic på PC, så her bestemmer nok softwaren hvilken hardwareplateform en skal gå for.

Ah - det er bummer, ja ... glem det jeg skrev, da :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg keyboardwizard » Søn Aug 28, 2011 8:09 pm

FinnArild skrev:Dette er ikke ment som et trollinnlegg, jeg vil bare påpeke at du får en helvetes PC til 15 høvdinger. Selv tenker jeg å greie meg med en 8000 til min neste studiomaskin, og det blir en 2U rack selvbygget sak. Da får jeg dual quad og 12Gig ram.

Jeg bruker Mac i jobb til daglig og forstår godt at folk som jobber i proffstudio ønsker å jobbe med dette - men i et privat/prosjektstudio bør du gjøre deg selv den tjenesten å sammenlikne hva du får for penga før du velger platform.



the troll has been awakened! :mrgreen:

men ja, har absolutt vært innom tanken.
når jeg en gang gikk for Logic for 3-4 år siden, var ikke protools noe tema pga hw bundling.
Men nå som versjon 9 er kommet er det kanskje noe å tenke på. særlig pga ytelsen vs pris og at jeg KAN pc, og er litt mer ustødig på mac grensesnittet.
For de som jobber på begge systemer - er det mye nytt å venne seg til?
og hvor mye koster Protools nå til dags hvis en skal ha noe a'la de samme funksjonene som i Logic pro?
hva ville dere i så fall anbefalt for en protools pakke, hvis det skal brukes 20-25k totalt på hardware og software?
motoriserte kontrollflater o.l kunne også vært interessant å ha etterhvert, men dette havner nok kanskje utenfor budsjett.
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg hansernja » Tir Okt 25, 2011 3:25 pm

Jeg kjøpte nettopp en topp spekka iMac 27 i7 og det går som en drøm i Logic - raskt og sømløst. Vurderte også Mac Pro, men vurdering av forskjell i ytelser vs. forskjell i pris tilsa iMac.
hansernja
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Okt 25, 2011 3:22 pm

Re: Ny mac - what to choose?

Innlegg keyboardwizard » Tor Okt 27, 2011 2:25 pm

godt å høre! kjøpte nettopp en slik da jeg ikke gadd å vente lengre på utsatte leveringer på mac pro .
8)
Apple iMac 27" + 27" thunderbolt display
Core i7 3.4GHz, 16GB RAM, 1TB + 256SSD, Radeon HD6970M 2GB, num. keyboard
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron