[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kabling

Kabling

Moderator: Ole Henrik

Re: Kabling

Innlegg HumdinGer » Lør Okt 20, 2012 1:28 am

Ole Henrik skrev:lyddataene ligger vel ute så hvem som helst kan laste ned og sjekke?

Hvilke lyddata, og hva skal du i så fall sjekke? Hvis det er preamper du snakker om (hvor forskjellene er temmelig opplagte) så får du ha meg unnskyldt, men er det kabler du snakker om så er vi vel totalt ute på jordet her...
Lydmessige forskjeller på kabler er i utgangspunktet såpass små at hvis man skulle laste ned en test og lytte på den via sine egne kabler på eget oppsett, for så å danne seg en formening om forskjeller på kablene i lydeksemplene??? Tror galskapen har tatt nye ville veier her. Nå har jeg tidligere erfart at hvis man vil bli latterliggjort her på forumet så er det bare å fortelle at man hører forskjell på kabler. Jeg har tidligere forsøkt å argumentere med at hi-fi freaks er opptatt av andre forskjeller enn lydteknikere er. Mao hi-fi freaks har MYE større utbytte av high end kabler enn en lydtekniker noen gang vil ha. Minimale forskjeller som utgjør det lille ekstra i lytteopplevelsen, men som er helt uinteressant for en lydtekniker.

For meg som er en del av begge disse "verdene" så ser jeg denne forskjellen nokså klart, men det er tydelig at det er store problemer ellers her med å sette seg inn i andres opplevelser. Først og fremst... Bare fordi en selv ikke oppfatter forskjellen og ikke finner den betydelig så betyr ikke det at forskjellen ikke eksisterer! Dere kan prate placebo og målinger til krampa tar dere, men det forandrer ikke på at mange faktisk hører forskjell på kabler. En A/B-test er rimelig ubrukelig i så måte da den bare vil avsløre umiddelbare oppfatninger som sjeldent avslører såpass små forskjeller. Langtidslytting derimot er mye bedre for å avgjøre hvikelt oppsett som får deg til å ønske å høre plate etter plate eller som får deg til å ville ta en øl i stedet. DER ligger forskjellene mellom gode og dårlige kabler. Nei, de vil ikke avsløres i en A/B-test, og nei... Er forskjellene så små for deg at de er helt uinteressante så snakker vi ikke placebo, men at du sparer masse penger da du ikke trenger bekymre deg om kjøp av nye kabler (heldige du). Mitt beste råd er vel at om du hører forskjell på kabler... Kjøp de kablene du får mest utbytte av og nyt dem i stillhet. Det står folk i kø for å fortelle deg at du har kastet penger ut av vinduet, og at alle forskjeller du oppfatter KUN er placebo!
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Kabling

Innlegg Ole Henrik » Søn Okt 21, 2012 7:40 pm

HumdinGer skrev:
Ole Henrik skrev:lyddataene ligger vel ute så hvem som helst kan laste ned og sjekke?

Hvilke lyddata, og hva skal du i så fall sjekke? Hvis det er preamper du snakker om (hvor forskjellene er temmelig opplagte) så får du ha meg unnskyldt, men er det kabler du snakker om så er vi vel totalt ute på jordet her...


Dette var en blindtest av ulike preamper i Sound on Sound.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron