[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kabling

Kabling

Moderator: Ole Henrik

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 8:40 am

Bugbass skrev:Du kan jo høre med karene hos feks Lydmuren om de er enig med deg.


Det kan jeg helt sikkert - men med fare for å virke frekk og uviten - jeg bryr meg egentlig ikke så lenge jeg ikke hører forskjell selv. For hvordan skal jeg dra nytte av forskjellen hvis jeg ikke er i stand til å høre den?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Kroon » Tor Sep 22, 2011 10:22 am

Damn, bør skifte et par kabler eg då... det kan altså være problemer med en phonokabel (riktignok av god kvalitet) på 50cm til S/PDIF så lenge det ikkje er coax på 75ohm?


Med mindre du får dropouts er det ikke noe å bekymre seg over.

Vanlig phonokabel har fungert fint til S/PDIF her hos meg, i korte strekk.
Sist endret av Kroon den Tor Sep 22, 2011 10:34 am, endret 1 gang
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg Kroon » Tor Sep 22, 2011 10:33 am

Jeg har aldri hørt forskjell på instrument- (jack) eller mikrofonkabler (XLR)


Ikke jeg heller.

Jeg har vanskelig for å se hvordan kobbertråd alene skal kunne fungere som EQ.

Bortsett fra det tidligere nevnte lavpassfenomenet ved lange strekk.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Tor Sep 22, 2011 11:13 am

Dette er klippet fra websidene til Lydmuren:

Vi har også benyttet anledningen og byttet høyttalerkabler og installert signalkabler fra PS Audio.
Bedre oppløsning, strammere bass og mykere diskant er bare noen av forbedringene!



Det må vel bety at de hører forskjell på kabler, så da er jeg iallefall ikke alene om det!
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 11:48 am

Bugbass skrev:Det må vel bety at de hører forskjell på kabler, så da er jeg iallefall ikke alene om det!


Jeg tror egentlig - igjen med fare for å virke frekk - at dette bare er mer ufaglig babbel og vas. Vi har utrolig mye "tomsnakk" av denne typen i vår bransje (prøv å gå på en lyd- & bildemesse hvis du vil vite hvor ille det er). Om lydrommet bare har kastet seg på blabbervogna eller om de faktisk helt ærlig mener at den nye kablingen deres gjør at ting låter bedre, skal jeg ikke legge meg opp i - det får de forsvare selv.

Men med mindre de brukte veldig dårlig kabling hos Lydrommet tidligere så skjønner jeg ikke helt hvordan forskjellen skal være så stor? Jeg regner det som ganske usannsynlig at kablene deres var dårlige før de byttet. Kanskje har de fått noen sponsekabler av leverandør eller produsent og reklamert litt i bytte mot gratisvarene - det er det i alle fall mange eksempler på andre steder i bransjen (og markedet forøvrig).

Vis meg gjerne en uavhengig måling av signalkabler som dokumenterer forskjell, så kan vi ta debatten videre derifra. Sannsynligvis vil det være en og annen forskjell - men jeg antar at den vil være så liten at den er fullstendig ubetydelig i praksis.

Husk at den dynamiske sensitiviteten til ørene våre er såpass dårlig at de fleste av oss ikke hører forandringer på under 1dBA SPL. Vi hører heller ikke frekvenser over 15'000Hz når vi blir voksne. Eventuelle personer som mener de hører opp til 30Khz eller forskjeller på 0,1dBA har jeg lite tiltro til. Dette er også noe det er mulig å teste for de som ønsker å dokumentere superhørselen sin. Jeg har ikke sett noen troverdige dokumentasjoner, og kjenner heller ingen som mener de hører så små forskjeller. Jeg har snakket med teknikere som jobber med popartister i verdenssjiktet, teknikere som jobber med kremen av klassisk musikk, jazzlegender - ingen synes det er spesielt interessant å snakke om halve dB'er eller superhøye frekvenser. Det forandrer uansett ikke musikken!

Folk flest hører altså ikke over 15kHz, og er heller ikke i stand til å oppfatte nivåforskjeller mindre enn +-1dBA SPL. Forskjeller mellom signalkabler vil være betydelig mindre enn dette, så lenge de ikke er fryktelig lange.

Men hvis du skulle finne på å kjøpe deg et par svinedyre gullkabler, så tenk over dette først:
- Hvor mye farger mikrofonene dine lyden?
- Hvor mange timer har rørene i preampen din gått på overtid?
- Hvor mange millimeter flytter artisten seg til og fra mikrofonen i løpet av en session?
- Hvor mye påvirker EQ'ene dine signalet sammenlignet med kabelen?
- Hva skjer med dynamikken i miksen din gjennom komprimering, automasjon, mastering?
- Hvordan blir dette når alt komprimeres til en AAC/MP3 (eller CD-A)
- Hvem har systemer og lytterom som er i stand til å reprodusere så små forskjeller at du kan "høre" kablene på et album?
- Hvem har ØRER som kan høre det?
- Hvem BRYR seg?

Dette ble en slags rant. Men det synes jeg er helt rimelig. Dette temaet er virkelig ikke viktig i det hele tatt. Jeg må melde meg på det mange av våre idoler og legender sier - det forandrer ikke musikken. Musikken er det eneste som er viktig.

Nå skal jeg hjem og høre på gramofon i ren protest og nyte det uhemmet.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Kroon » Tor Sep 22, 2011 2:45 pm

strammere bass og mykere diskant


La oss for et øyeblikk analysere uttrykket "strammere bass":

For meg betyr det "optimalisert med EQ og gjerne komprimert".

La oss analysere "mykere diskant":

For meg betyr det "tregere transienter som følge av harmonisk forvrengning og gjerne litt mindre topp generelt"

Hvis noe av dette skjer inni høyttalerkablene til Lydmuren så blir jeg litt bekymret.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Tor Sep 22, 2011 3:44 pm

Å høre forskjell på kabler i hifi system over et visst pris/kvalitetsnivå er enkelt, jeg var bare nysgjerrig på hvorfor dette ikke er et tema hos dere studioguruene. Hvis dere klikker dere inn på sidene til div mastringsstudioer, vil dere se at mange bruker dyre kabler. Jeg tror ikke at grunnen til det er bare at har så mye penger eller får spons.
Jeg er litt forbauset over hvor mye plass dere bruker på å fortelle meg at dette er bare tull, at det ikke er tema og uten interresse.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg FinnArild » Tor Sep 22, 2011 5:12 pm

Jeg fant en link til et lignende eksperiment her, men altså ikke akkurat det jeg snakket om.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 9:31 pm

Bugbass skrev:Å høre forskjell på kabler i hifi system over et visst pris/kvalitetsnivå er enkelt

Hm. Det tror jeg ikke noe på. Jeg tror det er bare placebo.
Men kan disse forskjellene måles? Hvis de kan høres så må de også kunne måles. Jeg vil se en forseggjort, troverdig måling før jeg gir meg.
jeg var bare nysgjerrig på hvorfor dette ikke er et tema hos dere studioguruene. Hvis dere klikker dere inn på sidene til div mastringsstudioer, vil dere se at mange bruker dyre kabler. Jeg tror ikke at grunnen til det er bare at har så mye penger eller får spons.

Men det er jo klart at det er et tema - vi diskuterer det jo her og nå! Alle må få lov til å mene hva de vil her, og jeg kan ikke snakke enn andre for meg selv: Poenget mitt er fortsatt dette: Disse forskjellene er så små i det store bildet at det blir helt meningsløst å prioritere de i praksis. Det er SÅ mange andre faktorer i produksjonen av musikk som er tusenvis av ganger viktigere enn dette. Hvis vi har kommet så langt at studioene våre er så gode at vi må snakke om kabler for å gjøre flere forbedringer, så har vi virkelig kommet langt nok.

For å trekke en parallell så er det ingen i videobransjen som bryr seg om en forskjell på 10 ansilumen i mellom to prosjektorpærer - fordi de med rette er mye mer opptatt av fargespekter, svartnivå, kontrast, dynamikk og bevegelse.

Det er klart at masteringstudioene har dyre kabler. Hvorfor skulle de ikke det - de har brukt millioner av kroner på akustikk, håndbygde miksere, eq'er, strømfiltre og så videre. Det er jo strengt tatt bare en relativt liten ekstrakostnad å koble alt dette sammen med de dyreste kablene som finnes. Jeg tror at tankegangen "det kan ikke skade" er mye i bruk her. Nå skal det sies at mange masteringhøyttalere er store og tungdrevne beist, og det gjør oversize-kabler nødvendig. Det er ingen hemmelighet eller hokus pokus. Om det gjør noen forskjell at det er gull eller kobber inni, plast eller gummi utenpå eller rundt kablene stiller jeg meg fortsatt tvilende til.

Det er ingen som velger et masteringstudio ut ifra hvilke kabler studioet har - og kanskje mer relevant: det er ingen som velger bort et masteringstudio utifra hvilke kabler studioet IKKE har. Kredible og profesjonelle kunder velger selvsagt studio og tekniker utifra kompetansen på teknikerene som jobber der, og driter regelrett i utstyret så lenge resultatet blir killer. Hvor stort utslag forskjell på kabler gjør på sluttproduktet er det mildt sagt vanskelig å måle. Jeg er mer opptatt av at teknikeren er opplagt og fokusert på masteringdagen enn hvilke kabler han bruker - så kanskje vi heller skal ta en runde og se på hvor god kaffemaskin de har der, eller hvilket putemerke teknikeren sover på...
Jeg er litt forbauset over hvor mye plass dere bruker på å fortelle meg at dette er bare tull, at det ikke er tema og uten interresse.

Vi må vel bare bruke den plassen vi trenger. Hvis vi prøver å være litt mer saklige og faglige alle sammen så trenger vi kanskje mindre plass?

Jeg er forbauset over at denne debatten har overlevd så lenge i bransjen uten at noen en gang for alle har lagt beviset på bordet. Alt det tekniske er målbart - å måle hvordan en kabel påvirker lyden er en relativt enkel operasjon. Jeg kan samtidig godt forestille meg at dersom resultatene viser null forskjell så vil kabelfanatikerene fort gå over til å diskutere hvorvidt måleutstyret er fintfølende nok til å registrere forskjellen.

Uansett så kan man alltid melde seg ut av den faglige debatten og si "jeg driter i hva målingen sier, jeg hører forskjell". Og det må folk få lov til - for det er jo det viktigste. Hvis du synes det låter bedre - selv om du bare innbiller deg det - ja så låter det jo faktisk bedre for deg da!

Jeg ser ikke bort ifra at det finnes målbare forskjeller her, og jeg har all respekt for folk med mer fartstid og ekspertise enn meg i både bransjen og i dette feltet spesielt. Jeg kan ikke konkludere med noe som helst. Men jeg påberoper meg retten til å synes at dette er helt ubetydelig i min verden, og til å påstå at folk flest ikke vil være i stand til å nyte de eventuelle fordelene slike kabler tilfører produksjonen- og opplevelsen av lyd.

Enda viktigere er det for meg at folk ikke kjøper noe uten å vite hva det er de betaler for. Jeg forventer i en hvilken som helst annen sammenheng å kunne be om god dokumentasjon på produktets spesifikasjoner, for dermed å kunne sammenligne med andre tilsvarende produkter på et objektivt grunnlag. Det er få ting her i verden som irriterer meg mer enn hi-fi selgere uten solid og balansert fagkunnskap som pusher phonokabler til 850 kroner på en kunde som skal koblie ipoden til på kjøkkenradioen.
Sist endret av yhoyland den Tor Sep 22, 2011 10:45 pm, endret 4 ganger.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 9:34 pm

Kroon skrev:
strammere bass og mykere diskant

La oss for et øyeblikk analysere uttrykket "strammere bass":
For meg betyr det "optimalisert med EQ og gjerne komprimert".
La oss analysere "mykere diskant":
For meg betyr det "tregere transienter som følge av harmonisk forvrengning og gjerne litt mindre topp generelt"

Hvis noe av dette skjer inni høyttalerkablene til Lydmuren så blir jeg litt bekymret.


Det betyr det for meg også. Men hva betyr det for folka på lydmuren? Og igjen er vi inne på det med å snakke om lyd = danse om mat eller hva det nå var.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 9:35 pm

Bugbass skrev:Å høre forskjell på kabler i hifi system over et visst pris/kvalitetsnivå er enkelt


Hvilke kabeltyper, og hvilket prisnivå? Og hvordan måles kvaliteten i denne sammenhengen?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 9:40 pm

FinnArild skrev:Jeg fant en link til et lignende eksperiment her, men altså ikke akkurat det jeg snakket om.


Dette er absolutt lesverdig - tar 5 minutter.

For de som allikvel ikke gidder å lese er konklusjonen hans slik:
I sincerely believe the time has come for concerned audiophiles, true engineers, competent physicists, academics, mag editors, etc. to take a firm stand regarding much of this disturbing new trend in the blatantly false claims frequently found in cable advertising. If we fail to do so, reputable designers, engineers, manufacturers, magazine editors and product reviewers may find their reputation tarnished beyond repair among those of the audiophile community we are supposed to serve.

For de som ikke vet hvem forfatteren av denne artikkelen er så hette han John Dunlavy og var høyttalerdesigner for et klientell som var rimelig kresne på det meste. Han døde i 2007, artikkelen er fra 1996.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Tor Sep 22, 2011 10:23 pm

yhoyland skrev:
Bugbass skrev:Å høre forskjell på kabler i hifi system over et visst pris/kvalitetsnivå er enkelt


Hvilke kabeltyper, og hvilket prisnivå? Og hvordan måles kvaliteten i denne sammenhengen?



Både signal og høyttalekabler.
Jo bedre komponenter i et system, jo lettere blir det å høre forskjell hvis du bytter ut en komponent i kjeden, kan ikke sette noe eksakt prisgrense.
Det er ikke alt som kan måles her i verden, hva som er kvalitet for den enkelte er jo rimelig subjektivt ofte. Mener du at du kan måle hva som er god lyd?
Kabeldebatter kan foregå i det uendelige, jeg bryr meg lite om du kan måle det eller ikke, jeg er like sikker på at jeg hører forskjell på kabler som du er at du ikke hører det. Jeg snakker altså om hifi, har ikke erfaring med testing av forskjellige kabler i studio, som egentlig var utgangspunktet for spørsmålet mitt.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 22, 2011 11:02 pm

Bugbass skrev:
yhoyland skrev:
Bugbass skrev:Å høre forskjell på kabler i hifi system over et visst pris/kvalitetsnivå er enkelt


Hvilke kabeltyper, og hvilket prisnivå? Og hvordan måles kvaliteten i denne sammenhengen?


Både signal og høyttalekabler.
Jo bedre komponenter i et system, jo lettere blir det å høre forskjell hvis du bytter ut en komponent i kjeden, kan ikke sette noe eksakt prisgrense.
Det er ikke alt som kan måles her i verden, hva som er kvalitet for den enkelte er jo rimelig subjektivt ofte. Mener du at du kan måle hva som er god lyd?
Kabeldebatter kan foregå i det uendelige, jeg bryr meg lite om du kan måle det eller ikke, jeg er like sikker på at jeg hører forskjell på kabler som du er at du ikke hører det. Jeg snakker altså om hifi, har ikke erfaring med testing av forskjellige kabler i studio, som egentlig var utgangspunktet for spørsmålet mitt.


Ok. Jeg tror du lurer deg selv, du tror jeg ikke er i stand til å høre forskjell. Det får vi bare leve med.

Men:
Du kommer ikke unna at alt kan måles. Hvis øret ditt kan høre det, så kan også et måleinstrument registrere det (og den hører mange hundre ganger bedre enn deg). Hvis det er en forskjell der som du kan høre - og som ikke er placebo - så kan måleinstrumenter også høre det og lage en fin graf av hva det er som skjer.

Vis oss grafen, sier bare jeg. Og bevisbyrden ligger ikke hos deg, Bugbass, men hos produsentene av disse produktene - og de som selger de. Jeg tror du er en meget hyggelig kar, og dette er overhodet ikke noe personlig sak for meg. Bare så det er sagt. Jeg ønsker at vi snakker om dette åpent, ærlig og faglig. Alle her er glade i god lyd, god musikk - og det er derfor vi bryr oss om dette. Så la oss for alles beste prøve å komme til bunns i saken.

Jeg har hatt gleden av å høre systemer, både i studiosammenheng og i hifi-verden, som koster flerfoldige hundre tusen kroner. Det er jeg glad for, fordi det er en utrolig tilfredsstillende opplevelse. Jeg unner ALLE å høre slik lyd minst en gang i livet. Det er nesten spirituelt. Jeg har lyttet og lyttet og lyttet til systemer som låter så bra at det der og da er umulig å forestille seg hvordan det overhodet kan bli noe bedre. Jeg har hørt forskjell på preamper, forsterkere, delefiltre, akustikkjusteringer, stolene jeg sitter i - det finnes nok av variabler. Men jeg har aldri hørt forskjell på to kabler. Hvorfor ikke det? Hvorfor kan ikke jeg høre det? Jeg lytter - og LEVER av å gjøre det. Hvordan kan en offshorearbeider som står og hamrer på rør 14 dager i strekk før han reiser hjem og setter på millionsystemet sitt høre bedre enn meg? Jeg bare undrer meg.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Tor Sep 22, 2011 11:20 pm

Tro meg, jeg har ikke tenkt tanken på at du, som du selv sier, lever av å lytte ikke er i stand til å høre forskjell. Det må være andre faktorer som spiller inn, jeg aner ikke, dette er ikke mitt fag i det hele tatt. Kanskje lytter vi på forskjellig måte, etter andre ting, hva vet jeg.
Jeg er ikke i tvil om at det finnes mye slangeolje i kabelbransjen også, men det hadde jo vært morsomt hvis noen av dere som kjenner folk i mastringsbransjen spør de hva de mener om emnet.
Ellers tror jeg at du gjør lurt i å holde muligheten åpen for at han oljearbeideren eller hvem som helst andre for den del, faktisk kan høre like godt eller bedre enn deg.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron