[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kabling

Kabling

Moderator: Ole Henrik

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Fre Sep 23, 2011 12:18 am

Jeg har ikke kunnskap til å diskutere dette med målemetoder osv, men jeg ble litt nysjerrig og googlet litt. Iflg denne artikkelen, der flere høyt respekterte høyttaler og kabelprodusenter uttaler seg om emnet, kan det se ut som om det kanskje ikke er mulig å målet alt øret hører. At komponenter som måler bra likevel ikke alltid høres bra ut, og at alle bruker kristisk lytting som en viktig del i produktutviklingen, for å sjekke om forandringer de måler er et mindre eller større problem. Har jeg forstått det rett?


http://www.cardas.com/content.php?area= ... ts+Matter+
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Fre Sep 23, 2011 12:53 am

Jeg vet faktisk selv at jeg ikke hører forskjell. Jeg vet, fordi jeg fikk gjort en komplett helsesjekk da jeg skulle offshore på en produksjon i vinter, at jeg hører til 16'000 Hz men ikke til 18'000 Hz på begge ører. Jeg føler ikke selv at hørselen min er dårlig - jeg føler faktisk at den er ganske bra. Både fysisk - rent medisinsk med andre ord, og psykologisk om kan kan si det; jeg er en dyktig lytter. Jeg har trent opp, og praktiserer hver dag gjennom arbeid, det jeg vil kalle en spesialisert og meget fokusert lytteevne. Jeg hører ikke forskjell på kabler. Jeg er i stand til å høre så mange andre knøttsmå nyanser når jeg mikser eller bare lytter at jeg har konkludert med for min egen del at enten 1) så finnes ikke forskjellen eller så 2) er den mindre enn de nyansene jeg er i stand til å høre. Jeg har absolutt jevnlig tilgang på lyttesystemer som skulle være i stand til å resprodusere forskjellene. Jeg hører ikke forskjell. Og det gjør meg ingenting å ikke høre det. Jeg har det fint. Og de aller fleste andre vil ha det like bra uten slike kabler - enten de er en forbedring eller ikke gjør noen forskjell i det hele tatt.

Jeg har allerede hatt diskusjoner med masteringteknikere om dette, og inntrykket er at de tenker "jeg driter i hva det er så lenge jeg liker det"....og der stopper det ofte. De kjøper jo ikke kabler hver dag. Og selv om masteringteknikere høres ut som forskere i hvit frakk som ikke har noe liv utenom labratoriet, så har de sannynligvis andre ting i livet som de heller vil bruke tid på enn å bekymre seg for høyttaler- eller signalkablene de bruker. Virker det, så virker det. Hvis resultatet blir bra og du liker det du hører, så er det ikke noe mer å diskutere.

Når det gjelder måling så er det en ting jeg har lyst å gjøre tydelig før vi snakker forbi hverandre:
- Nei, det går ikke an å måle hvor "god" lyd er. Det er selvsagt 100% subjektivt - og ofte noe helt annet enn "perfekt" lyd
- Men det går an å måle forskjeller i frekvensrespons, dynamisk respons, faseskift, delay, forvrengninger osv osv.

Dette kan sammenlignes med forskjellen på 1) å måle hvilken øl som smaker best og 2) å måle hva som er oppi ølet av mineraler, stoffer, syrer, sukre osv.

Jeg vil ikke vite hvilken kabel som "låter" best - jeg vil vite hva som er forskjellen mellom to kabler og se på målinger av alle disse parametrene selv. Jeg vil ha råmaterialet, ikke konklusjonen.

Jeg tror heller ikke at det finnes en eneste ting som øret - eller la oss være presise - hørselen - registrerer, som ikke kan måles med minst like høy oppløsning som hørselen selv. Det er bare tull, rett opp og ned. Vi kan måle bølger fra 0 til X milloner hertz med utrolig presisjon. Vi kan måle refleksjoner i rommet, i øret, i skallen, hastigheten på nervetråder i hodet, bølgeforplantninger gjennom skjelettet. Vi kan måle forvrengning i en kabel, vi kan måle hastigheten på elektroner, vi kan måle motstand og kapasitens på en sko om vi vil - det finnes ingenting i denne problematikken som ikke kan måles og dokumenteres. De som sier noe annet har enten ikke peiling eller prøver å selge deg noe du ikke trenger.

Dette er fysikk. Det er vitenskap. Det er ikke kunst, magi eller utenomjordisk eller hemmeligstemplet teknologi. Det er ren og skjær matematikk, elektronikk og fysikk. Jeg skulle virkelig ønske jeg forsto dette 100% selv og kunne legge frem en vitenskapelig analyse av hva som skjer her... men det kan vi helt sikkert finne noen andre til å gjøre.
Sist endret av yhoyland den Fre Sep 23, 2011 1:03 am, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Nyborg » Fre Sep 23, 2011 1:00 am

Dette er et skikkelig spennende tema:)
Men det er desverre mange innenfor Hifimiljøene som har svært sterke meninger om kabler, rør, transistorer, gull,kobber, mere rør, bare rør etc...
I kabler er det som å stupe inn i det periodiske system som man hadde i naturfagen (eller O-fag om dere vil).
Kobber er kobber og det er valgt som en standard innenfor audiokabler fordi det har naturlige lederegenskaper for elektroner(og deres vennekrets).Det går virkelig unna i en kobberkabel!!
Hva hjelper det om pluggene er i gull så lenge kabelstrekket fortsatt er i kobber? Det er forskjellige atomstrukturer som gjør at egenskapene er forskjellige åkke som. Det skal inn i gull----og så inn i kjedelig kobber igjen. Derfor er det ikke alltid nødvendig å bruke for mye penger på noe som ikke trengs. Kobber er supert. Det har veldig lite motstand og gjør jobben med glans! Om kabelen er smeltet inn i silikon, oljebasert resirkulert plast, latex, lakk eller lær spiller ikke såååå stor rolle så lenge den ikke plukker opp radiobølger og holdes separert fra parallelt liggende AC-strøm.
Det kan kanskje måles forskjeller i overføring av spenning i en kabel, men lydfrekvenser har sine egne svingninger som verken reiser fortere eller saktere gjennom luften ETTER den kommer ut av høyttaleren. En "A" ut av DAW´en er en "A" ut av monitorene, er de ikke? Det kan ikke høres med våre ører om det er signaltap på 0,001dB desverre.....
Om Lydrommet og andre (de er flinke gutter) promoterer kablene sine med flotte ord så er det jo tross alt fordi de skal selge dem:) Jeg har gått i fella med myyye stæsj og kjøpt det fordi folk er gode til å snakke for produktene.....:) (og det angrer jeg ikke på)

Og en annen tankevekker er at i mange av de analoge boksene vi liker best i studioverdenen er at de inneholder gammeldagse komponenter med mye høyere variasjon i verdiene på f.eks motstander (pluss minus 10%) og kondensatorer. Dette gir den harmoniske forvrengningen vi kaller "musikalsk". Usymmetri i bias´en eller strøm inn/ut av rør gjør at vi synes en kompressor "tighter" opp bass etc. Så alt for bra og sterile ting gjør det kjedelig.

Og husk.....en dårlig kabel gjør kanskje at du må watte opp 1dB ekstra. So what?? Musikk er det viktigste. Jeg skulle kjøpe ny stereo for en tid tilbake og da jeg fikk demo, ble jeg presentert kun elektromusikk som var recordet fullstendig uten akustiske instrumenter......!!!! Galskap. Det låter jo bra hvorsomhelst! Jeg byttet forhandler og tok med egne cd´er med litt kontrabass og ak.git:)

Nå skal det nevnes at de også solgte "rør-pasta" til å smøre på transistorene inni ampen din!! That`s pro ;)
Har til og med lest tester der det ble hørt enorme forskjeller der Macen stod på laminatgulv eller parkett.
DET sier vel alt.
Legg kabel og kos eder:)
Nyborg
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Lør Mar 26, 2011 3:59 am

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Fre Sep 23, 2011 1:15 am

yhoyland skrev:Jeg vet faktisk selv at jeg ikke hører forskjell. Jeg vet, fordi jeg fikk gjort en komplett helsesjekk da jeg skulle offshore på en produksjon i vinter, at jeg hører til 16'000 Hz men ikke til 18'000 Hz på begge ører. Jeg føler ikke selv at hørselen min er dårlig - jeg føler faktisk at den er ganske bra. Både fysisk - rent medisinsk med andre ord, og psykologisk om kan kan si det; jeg er en dyktig lytter. Jeg har trent opp, og praktiserer hver dag gjennom arbeid, det jeg vil kalle en spesialisert og meget fokusert lytteevne. Jeg hører ikke forskjell på kabler. Jeg er i stand til å høre så mange andre knøttsmå nyanser når jeg mikser eller bare lytter at jeg har konkludert med for min egen del at enten 1) så finnes ikke forskjellen eller så 2) er den mindre enn de nyansene jeg er i stand til å høre. Jeg har absolutt jevnlig tilgang på lyttesystemer som skulle være i stand til å resprodusere forskjellene. Jeg hører ikke forskjell. Og det gjør meg ingenting å ikke høre det. Jeg har det fint. Og de aller fleste andre vil ha det like bra uten slike kabler - enten de er en forbedring eller ikke gjør noen forskjell i det hele tatt.

Jeg har allerede hatt diskusjoner med masteringteknikere om dette, og inntrykket er at de tenker "jeg driter i hva det er så lenge jeg liker det"....og der stopper det ofte. De kjøper jo ikke kabler hver dag. Og selv om masteringteknikere høres ut som forskere i hvit frakk som ikke har noe liv utenom labratoriet, så har de sannynligvis andre ting i livet som de heller vil bruke tid på enn å bekymre seg for høyttaler- eller signalkablene de bruker. Virker det, så virker det. Hvis resultatet blir bra og du liker det du hører, så er det ikke noe mer å diskutere.





Når det gjelder måling så er det en ting jeg har lyst å gjøre tydelig før vi snakker forbi hverandre:
- Nei, det går ikke an å måle hvor "god" lyd er. Det er selvsagt 100% subjektivt - og ofte noe helt annet enn "perfekt" lyd
- Men det går an å måle forskjeller i frekvensrespons, dynamisk respons, faseskift, delay, forvrengninger osv osv.

Dette kan sammenlignes med forskjellen på 1) å måle hvilken øl som smaker best og 2) å måle hva som er oppi ølet av mineraler, stoffer, syrer, sukre osv.

Jeg vil ikke vite hvilken kabel som "låter" best - jeg vil vite hva som er forskjellen mellom to kabler og se på målinger av alle disse parametrene selv. Jeg vil ha råmaterialet, ikke konklusjonen.

Jeg tror heller ikke at det finnes en eneste ting som øret - eller la oss være presise - hørselen - registrerer, som ikke kan måles med minst like høy oppløsning som hørselen selv. Det er bare tull, rett opp og ned. Vi kan måle bølger fra 0 til X milloner hertz med utrolig presisjon. Vi kan måle refleksjoner i rommet, i øret, i skallen, hastigheten på nervetråder i hodet, bølgeforplantninger gjennom skjelettet. Vi kan måle forvrengning i en kabel, vi kan måle hastigheten på elektroner, vi kan måle motstand og kapasitens på en sko om vi vil - det finnes ingenting i denne problematikken som ikke kan måles og dokumenteres. De som sier noe annet har enten ikke peiling eller prøver å selge deg noe du ikke trenger.

Dette er fysikk. Det er vitenskap. Det er ikke kunst, magi eller utenomjordisk eller hemmeligstemplet teknologi. Det er ren og skjær matematikk, elektronikk og fysikk. Jeg skulle virkelig ønske jeg forsto dette 100% selv og kunne legge frem en vitenskapelig analyse av hva som skjer her... men det kan vi helt sikkert finne noen andre til å gjøre.



Leste du den artikkelen jeg linket til?

Forøvrig oppdaget jeg jo at dette forumet allerede har en kabel tråd, og jeg kan ikke skjønne at det vil komme fram noe nytt i denne tråden.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg Kroon » Fre Sep 23, 2011 1:28 am

Hehe, OK, vi har noen som hører forskjell og noen som ikke hører forskjell.

Ironisk nok er det ofte konsumentene som hører forskjell og produsentene som ikke gjør det.

I lys av dette tenker jeg at det er litt galskap av konsumentene å bruke hundretusenvis av
kroner på å reprodusere perfekt en haug av innspillinger som produsentene helt tydelig
ikke har skrudd perfekt, ettersom de ikke engang hører forskjell på kabler. ;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Fre Sep 23, 2011 1:42 am

Kroon skrev:Hehe, OK, vi har noen som hører forskjell og noen som ikke hører forskjell.

Ironisk nok er det ofte konsumentene som hører forskjell og produsentene som ikke gjør det.

I lys av dette tenker jeg at det er litt galskap av konsumentene å bruke hundretusenvis av
kroner på å reprodusere perfekt en haug av innspillinger som produsentene helt tydelig
ikke har skrudd perfekt, ettersom de ikke engang hører forskjell på kabler. ;)



He he, finnes det produsenter som er hifi freaker? Jeg mener, det må jo være noen som har produsert de såkalte referanseplatene? :mrgreen:
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Fre Sep 23, 2011 2:04 am

Jeg ble akkurat ferdig med den artikkelen du linket til nå, Bug. Mesteparten her dreide seg om høyttalerdesign og komponentdesign (forsterkere etc), mindre om kabler isolert sett.

Jeg sitter også og tenker som Kroon. Hvis ikke vi som lager dette hører kabler, men lytteren gjør det - så er det faktisk ikke for lytterens beste å kunne høre det likevel. Tenk om jeg hadde mikset kabler som ødela hele opplevelsen, liksom...? Nei, jeg mener, helt seriøst.

Jeg tror at mye av dette kan kokes ned til følgende:
- For hifi-folket handler det om at det skal låte bra - "like ekte som originalen". Det er en subjektiv vurdering.
Løsning: Lytt til musikken og velg det systemet du synes høres best ut. Drit i hva selgeren sier, han har ikke dine ører. Stol på deg selv og ikke vær redd for at noen skal komme inn i stua di og si at du hører feil. Det går ikke an å høre feil.

- For meg, og alle andre nerder, så er det også enkelt: Vi ønsker bare å vite hvordan lyden forandres i forskjellig utstyr, slik at vi kan gjøre reflekterte og gode valg når vi bruker utstyret i prosessen med å lage produktene våre. Resultatet er selvsagt målet, men for å oppnå gode resultater konsekvent må man også forstå prosessen best mulig.
Løsning: Lær deg faget, forstå prinsippene som spiller inn. Lytt og kjøp det du selv liker uansett hva andre sier. Aldri vær redd for å stille en selger til veggs hvis han ikke kan faget sitt. (Men vær hyggelig likevel!)

...eventuelt kan du overta jobben hans og bli verdens første ærlige, faglærte hifiselger og drive sjappa konk på 6 måneder.

:wink:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Fre Sep 23, 2011 2:11 am

Bugbass skrev:He he, finnes det produsenter som er hifi freaker? Jeg mener, det må jo være noen som har produsert de såkalte referanseplatene? :mrgreen:


Ja. De bruker fryktelig lang tid på å produsere platene sine. Og de blir kjedelige fordi alt er helt perfekt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Dozerbabar » Fre Sep 23, 2011 11:49 pm

Jeg har ikke lest alt så grundig her, men jeg må hive meg på Yngve. Er det en forskjell, så kan den måles. Dette ER fysikk.

Hva skjer med frekvensresponsen, lydnivået, faseforskyvninger? Hvorfor skal ikke dette kunne måles?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Lør Sep 24, 2011 8:07 am

Dozerbabar skrev:Jeg har ikke lest alt så grundig her, men jeg må hive meg på Yngve. Er det en forskjell, så kan den måles. Dette ER fysikk.

Hva skjer med frekvensresponsen, lydnivået, faseforskyvninger? Hvorfor skal ikke dette kunne måles?



Her står det litt om dette med målinger:

http://www.cardas.com/content.php?area= ... ts+Matter+
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg Kroon » Lør Sep 24, 2011 1:01 pm

En ting vi skal huske når vi driver og påstår ting til høyre og venstre,
enten vi hører forskjell eller ikke, er at påstandene våre er verdt
null komma niks hvis vi ikke har gjort en ordentlig blindtest.

Det holder ikke å høre på et stykke musikk, stoppe, bytte kabler,
og sette på musikken igjen. Særlig ikke hvis vi vet hva som er hva.

Bugbass sier at det er lett å høre forskjell på hifi-kabler.
Jeg sier at jeg ikke hører forskjell på studiokabler.
Men har noen av oss egentlig gjort en kontrollert blindtest?
Jeg har ikke.

Og dermed har det jeg måtte påstå om saken 0% troverdighet.

Dobbel blind ABX-test

Er du interessert i å ta en test som gjør at du med 95% sikkerhet
kan påstå at du hører forskjell, skal du gjøre slik:

1. Testen må være blind, dvs du skal ikke vite hva du hører på.

2. Det skal være dobbelt blindt, dvs den andre personen som
hjelper deg med testen skal heller ikke vite hva som er hva.

3. Du må kunne krysslytte mellom tre alternativer uten stillhet
i mellom og uten så mye som et lite klikk eller crossfade,
overgangen må være helt clean.

4. Volumet må være matchet inntil 0.1 dB.

5. Testen skal inneholde tre lyttealternativer, A, B og X,
hvor den ene kabelen er A, den andre kabelen er B, og
X er identisk med enten A eller B.

6. Testen går ut på at man krysslytter på en kort loop av et
audiosignal, man velger selv fritt mellom A, B og X, f eks
ved hjelp av en fysisk switch, så lenge man ønsker.

7. Deretter svarer man på følgende spørsmål: Er X identisk
med A eller identisk med B?

8. Dette repeteres minst 20 ganger, hvor A, B og X byttes ut
tilfeldig. Tester man digitale lydformater kan utbyttingen
skje ved hjelp av et software, tester man kabler må det nok
skje manuelt.

9. Resultatene analyseres. Har man svart riktig minst 19 av
20 ganger regnes det som troverdig at man faktisk har hørt
en forskjell.

Så nå foreslår jeg at vi ikke påstår mer bullshit om hva vi
hører og ikke hører før vi har gjort jobben vår og gjennomført
en ordentlig test.

ABX-testing:

http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test
http://www.hydrogenaudio.org/forums/ind ... opic=16295
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Lør Sep 24, 2011 2:48 pm

Har aldri vært med på dobbelt blindtest jeg heller, og er slett ikke sikker på hvordan jeg hadde gjort det i en slik test.
Jeg mener å ha lest at slike ABX tester når det gjelder lyd kan være problematiske fordi at hjernen husker det forrige lydbilde og prøver å holde på det det når man plutselig skifter over. Slik som feks når man skal smake på vin, så må man skylle munnen imellom.
Bare for å ha slått det fast, jeg er ingen hifi freak, jeg har ikke noe spesielt dyrt anlegg. Jeg har bare hørt mye på musikk de siste 35 åra.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Kroon » Lør Sep 24, 2011 5:32 pm

Jeg har testet andre ting i dobbelblinde ABX-tester, f eks konvertere og analog vs digital summering. Synes det har fungert bra. Metoden har, som alle metoder, vært gjenstand for mild kritikk i ny og ne, men jevnt over virker det som dobbel blind ABX er en av de mest anbefalte testmetodene.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re:

Innlegg yhoyland » Søn Sep 25, 2011 12:18 pm

Kroon skrev:Jeg har testet andre ting i dobbelblinde ABX-tester, f eks konvertere og analog vs digital summering. Synes det har fungert bra. Metoden har, som alle metoder, vært gjenstand for mild kritikk i ny og ne, men jevnt over virker det som dobbel blind ABX er en av de mest anbefalte testmetodene.


Enig. Jeg støtter metoden.
Jeg har også vært med på ABX tester. Jeg har vært med på testing av convertere, klokking og summing. Før testene var jeg rimelig sikker på at forskjellene her var miniatyrsmå, men jeg fikk meg et lite sjokk for enkelte forskjeller var faktisk ganske så hørbare!

Jeg har bare vært med på én dobbel blindtest i et rimelig bra hifi-rom, for et par år siden. Da var det først og fremst snakk om forsterkere - men vi gjorde en liten høyttalerkabeltest på slutten for moro skyld. Da hørte jeg ikke forskjell, men så var jeg også kanskje litt for sliten etter en times lytting på forsterkerene...

Vi kan gjerne sette opp en slik test et sted, hvis vi greier å organisere det. Kanskje vi kan sette opp en dag hos et bra hifi-senter og møtes en liten gjeng for å lytte? Det hadde i alle fall vært veldig interessant og ikke minst gi et godt grunnlag for diskusjonen videre. Slik som det er nå er utgangspunktene våre så forskjellige at vi risikerer å snakke forbi hverandre...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Søn Sep 25, 2011 12:22 pm

Bugbass skrev:Har aldri vært med på dobbelt blindtest jeg heller, og er slett ikke sikker på hvordan jeg hadde gjort det i en slik test.
Jeg mener å ha lest at slike ABX tester når det gjelder lyd kan være problematiske fordi at hjernen husker det forrige lydbilde og prøver å holde på det det når man plutselig skifter over. Slik som feks når man skal smake på vin, så må man skylle munnen imellom.
Bare for å ha slått det fast, jeg er ingen hifi freak, jeg har ikke noe spesielt dyrt anlegg. Jeg har bare hørt mye på musikk de siste 35 åra.


Det kan selvsagt diskuteres om denne testen ikke er helt ideell. Det finnes flere andre testmetoder.
Men vi må uansett forsikre oss om at når vi gjør slike tester så skal det være helt umulig å "lure" seg selv, dvs det må være 100% umulig for lytteren å vite hva han lytter til.

Videre så er det ikke slik at noen "vinner" eller "taper" i slike tester - det er ikke om å gjøre å høre best mulig. Det finnes det andre tester for. Vi tester utstyret, ikke personen. Jeg tror at mange slike tester blir gjetteleken fordi lytterene ønsker å høre bedre enn de andre som er med på testen. Det er motproduktivt. :)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron