[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kabling

Kabling

Moderator: Ole Henrik

Kabling

Innlegg osvald911 » Fre Sep 09, 2011 5:18 pm

Halla

Når det gjelder kabling er vel det et vesentlig punkt i studioet hvis man har greit utstyr av god kvalitet (apogee, avid, universl-a, neve osv....)
Hvilke kabler anbefaler du? Og hvilke anbefaler du ikke?

Det gjelder all kabling fra monitorer til ADAT

God Helg!
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Lør Sep 10, 2011 10:35 am

Dette er det sikkert noen som vil krangle på, men jeg mener dette: Kabling har mindre å si enn noe annet i studioet ditt. Med følgende merknader:

- Bruk kabler til det formålet de var lagd til. Og gjerne fra en anerkjent produsent (Klotz, Van Damme etc).
- Bruk plugger som kan monteres/demonteres - hold deg unna støpte plugger. De kan ikke repareres.
- Pass på at alle kablene dine er skjermet, og at balanserte kabler har riktig pinout
- Hvis du lodder selv, husk at rene og fine loddinger uten unødvendig søl er best. Overledning mellom ledere, støy etc, skjer som oftest i pluggen.
- Pass på at høyttalerkabling er tilstrekkelig dimensjonert for amp/høyttaler. Du trenger ikke ta opp forbrukslån på monsterkabel.
- Legg så korte kabelstrekk som mulig
- Alle kabler, men spesielt digitalkabler - pass på at du ikke legger de i "knekk" og at pluggene sitter skikkelig fast i begge ender.
- Ikke lag snublefeller. Skjul kabler som skal installeres fast, og legg løse kabler slik at de ikke blir sparket eller dratt i ved uhell.

Ellers gjelder vel bare sunn fornuft.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg hkh » Lør Sep 10, 2011 2:19 pm

og når det gjelder adat-kabel kan jeg anbefale folk å holde seg unna clas ohlson sine, de detter ut. elendig plugg
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Kabling

Innlegg Trallala » Lør Sep 10, 2011 8:40 pm

hkh skrev:og når det gjelder adat-kabel kan jeg anbefale folk å holde seg unna clas ohlson sine, de detter ut. elendig plugg


Liker
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Re: Kabling

Innlegg osvald911 » Man Sep 12, 2011 9:14 am

yhoyland skrev:Dette er det sikkert noen som vil krangle på, men jeg mener dette: Kabling har mindre å si enn noe annet i studioet ditt. Med følgende merknader:

- Bruk kabler til det formålet de var lagd til. Og gjerne fra en anerkjent produsent (Klotz, Van Damme etc).
- Bruk plugger som kan monteres/demonteres - hold deg unna støpte plugger. De kan ikke repareres.
- Pass på at alle kablene dine er skjermet, og at balanserte kabler har riktig pinout
- Hvis du lodder selv, husk at rene og fine loddinger uten unødvendig søl er best. Overledning mellom ledere, støy etc, skjer som oftest i pluggen.
- Pass på at høyttalerkabling er tilstrekkelig dimensjonert for amp/høyttaler. Du trenger ikke ta opp forbrukslån på monsterkabel.
- Legg så korte kabelstrekk som mulig
- Alle kabler, men spesielt digitalkabler - pass på at du ikke legger de i "knekk" og at pluggene sitter skikkelig fast i begge ender.
- Ikke lag snublefeller. Skjul kabler som skal installeres fast, og legg løse kabler slik at de ikke blir sparket eller dratt i ved uhell.

Ellers gjelder vel bare sunn fornuft.



Takk for bra svar som vanlig Yngve!

Btw, Chlas Ohlson kabelen som jeg kjøpte for 3 år siden har alltid gjort jobben sin. Hva du bruker adat kabelen din til vet ikke jeg;)
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Kabling

Innlegg hkh » Man Sep 12, 2011 11:30 am

Vel, de virker jo, men de sitter ikke fast, ikke i noen adat-bokser. Detter ut lett som ingenting
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Man Sep 12, 2011 7:53 pm

Jeg bruker Clas Ohlson adat/toslinker. De virker. Jeg kjøpte en Monster toslink en gang. Den gikk i fra hverandre etter 1 omrigg.

If it works - it works. :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg osvald911 » Ons Sep 14, 2011 3:34 pm

yhoyland skrev:If it works - it works. :lol:


+1
Liker
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Kabling

Innlegg hkh » Ons Sep 14, 2011 4:05 pm

yhoyland skrev:Jeg bruker Clas Ohlson adat/toslinker. De virker. Jeg kjøpte en Monster toslink en gang. Den gikk i fra hverandre etter 1 omrigg.

If it works - it works. :lol:


Kanskje de har flere modeller, de jeg hadde klikket ikke på plass og datt ut bare jeg pustet på de
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Kabling

Innlegg osvald911 » Tor Sep 15, 2011 10:13 am

Fra spøk til alvor.

Som du sa Yngve så er det delte meninger. Mange mener kabelen har mye og si, spesielt dette med balansert/ubalansert.
En mann med ditt "rykte" vet hva du snakker om. Derfor syns jeg det er tøft av deg, og stå fram. Mens andre lydteknikere sier kabelen har en hel del og si. Mener flertallet sier at kabelen har mye og si, correct me if I am wrong.

Du har kanskje hatt flaks med kablene dine, mens andre ikke har det. Debatten kan vel gå i det uendelige.
Jeg personlig har aldri hatt anledning til og A/B teste en dyr kabel mot en billig. Jeg har kun billige. Og me tanke på low end utstyret mitt, får jeg greie resultater. Derfor lurer jeg på om det kunne blitt et enda bedre med gode kabler.

Ikke bland inn akustikk og dyre neve preamper her nå, det vet vi alt om. Dette handler om kabler.
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 15, 2011 3:30 pm

osvald911 skrev:Fra spøk til alvor.
Mange mener kabelen har mye og si, spesielt dette med balansert/ubalansert.


EDIT NB: Denne posten gjelder analoge kabler.

Når det gjelder balansert/ubalansert så er ikke dette noe man kan mene noe som helst om. Dette er to forskjellige tilkoblingsprinsipper. En gitarjack kan aldri bli balansert, fordi den har 2 ledere. En 3-pins XLR mikrofonkabel vil alltid være balansert. Dette har med måten signalet blir overført på å gjøre - ikke bare kabelen. Med andre ord er det sjelden et alternativ å kjøpe balansert eller ubalansert kabel til ett bestemt formål - fordi du kjøper det som det er meningen at du skal bruke til det spesifikke formålet. Dette har også med gainstruktur å gjøre (ubalansert -10dBu, balansert +4dBu), som i seg selv er mye viktigere enn hvilken gulltype pluggen på ledningen er laget av.

Du skriver det er tøft av meg å "stå frem". Det forstår jeg ikke. Jeg deler bare mine egne erfaringer, og mener helt bestemt at hvis selve kabelen er korrekt laget, pluggene er gode og loddingen bra, og plasseringen av kablingen din er gjennomtenkt mtp støy og forstyrrelser, så er det shit det samme om kabelen din koster 20 eller 2000 kroner meteren. Hvis det virker, så virker det. Hvis ikke, så er noe galt.

Det kan godt hende at du kan måle forskjellene på en billig og en dyr kabel opp og ned i mente - men hvis ikke du hører forskjellen selv så kan du heller ikke dra nytte av den. Det du ikke hører, det hører du ikke. Det du hører, det hører du. Enklere blir det ikke. Jeg bruker ikke penger på noe jeg ikke kan høre selv - hvordan skal jeg få brukt det i produksjonene mine hvis jeg ikke hører det i miksen?

De som prøver å selge en bra kabel burde gjøre det på et grunnlag som brukeren kan forholde seg til - ikke på ubetydelige 0.01dBv forskjeller i frekvensresponsen. Det bør legges til grunn en hørbar forskjell i kvalitet, et merkbart mer slitesterkt produkt el.lign. De lurer ikke meg.

Det jeg synes ER viktig når jeg kjøper kabler (dvs jeg lager de faktisk selv) er dette: Bra gummi og solide plugger. De skal kunne kveiles tusenvis av ganger før jeg skifter de ut. Helst skal de vare i 20 år. Derfor kjøper jeg BRA kabel og BRA plugger. Men jeg kjøper de fordi de holder seg bra, ikke fordi noen har funnet ut at strykeinstrumenter låter "mye åpnere" gjennom akkurat den ledningen.
Sist endret av yhoyland den Tor Sep 15, 2011 6:02 pm, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Kroon » Tor Sep 15, 2011 4:59 pm

Jeg personlig har aldri hatt anledning til og A/B teste en dyr kabel mot en billig.


Nå snakket vel Yngve strengt tatt om en toslink-kabel.

Toslink-kabler funker, eller så funker de ikke.

De kan aldri låte forskjellig.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Tor Sep 15, 2011 5:58 pm

Kroon skrev:
Jeg personlig har aldri hatt anledning til og A/B teste en dyr kabel mot en billig.


Nå snakket vel Yngve strengt tatt om en toslink-kabel.

Toslink-kabler funker, eller så funker de ikke.

De kan aldri låte forskjellig.


Takk for at du presiserte det, Jonas!
PS Kanskje vi skal arrangere en lyttetest med A/B av digitalkabler en dag? :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Dozerbabar » Fre Sep 16, 2011 1:21 pm

Hehe, har hørt alt for mange lyd- (les: hifi) og videoentusiaster si noe annet, og jeg ler like godt hver gang.

Men det er vel et poeng i at dyrere kabler har bedre skjerming og derfor kan fungere i et miljø med mye strøm og annen kabling liggende inntil hverandre.

Vil ikke dette også gjelde for digitale overføringer?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Kabling

Innlegg hkh » Fre Sep 16, 2011 1:39 pm

Digitale overføringer har jo feilkorrigering som tar høyde for et visst signaltap. Intill grensen er nådd vil man ikke merke forskjell, etter grensen er passert forsvinner signalet.
Som yngve sier, enten virker det eller så virker det ikke
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

cron