[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kabling

Kabling

Moderator: Ole Henrik

Re: Re:

Innlegg Dozerbabar » Søn Sep 25, 2011 1:01 pm

yhoyland skrev:Vi kan gjerne sette opp en slik test et sted, hvis vi greier å organisere det. Kanskje vi kan sette opp en dag hos et bra hifi-senter og møtes en liten gjeng for å lytte? Det hadde i alle fall vært veldig interessant og ikke minst gi et godt grunnlag for diskusjonen videre. Slik som det er nå er utgangspunktene våre så forskjellige at vi risikerer å snakke forbi hverandre...


Jeg stiller gjerne.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Re:

Innlegg Bugbass » Søn Sep 25, 2011 2:26 pm

yhoyland skrev:
Kroon skrev:Jeg har testet andre ting i dobbelblinde ABX-tester, f eks konvertere og analog vs digital summering. Synes det har fungert bra. Metoden har, som alle metoder, vært gjenstand for mild kritikk i ny og ne, men jevnt over virker det som dobbel blind ABX er en av de mest anbefalte testmetodene.


Enig. Jeg støtter metoden.
Jeg har også vært med på ABX tester. Jeg har vært med på testing av convertere, klokking og summing. Før testene var jeg rimelig sikker på at forskjellene her var miniatyrsmå, men jeg fikk meg et lite sjokk for enkelte forskjeller var faktisk ganske så hørbare!

Jeg har bare vært med på én dobbel blindtest i et rimelig bra hifi-rom, for et par år siden. Da var det først og fremst snakk om forsterkere - men vi gjorde en liten høyttalerkabeltest på slutten for moro skyld. Da hørte jeg ikke forskjell, men så var jeg også kanskje litt for sliten etter en times lytting på forsterkerene...

Vi kan gjerne sette opp en slik test et sted, hvis vi greier å organisere det. Kanskje vi kan sette opp en dag hos et bra hifi-senter og møtes en liten gjeng for å lytte? Det hadde i alle fall vært veldig interessant og ikke minst gi et godt grunnlag for diskusjonen videre. Slik som det er nå er utgangspunktene våre så forskjellige at vi risikerer å snakke forbi hverandre...



God idè! Synd jeg bor så langt unna.
Det spørs om noe hifi sjapper er villig til å sette opp en slik test...
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Re:

Innlegg yhoyland » Tir Sep 27, 2011 12:36 am

Bugbass skrev:Det spørs om noe hifi sjapper er villig til å sette opp en slik test...


Hehe, vel, hvis de ikke er villige til å sette opp en test for å finne ut om det er forskjell på kabler bare fordi vi er fagfolk, ja så har vi virkelig satt halen på grisen. ;)

Tror nok at de fleste hifibutikker vil synes det er hyggelig med oppmerksomheten og velvillig stille med både kabler og kaffe. Så er spørsmålet - skal vi gå praktisk til verks og se om vi kan få til dette? Jeg holder jo til langt fra Oslo selv, men er ofte ute og reiser så kanskje jeg kan få det til likevel. Men det hadde vært veldig greit om noen lokale kunne tenke seg å sette opp testen med hifi-butikken? Noen frivillige?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg osvald911 » Lør Okt 08, 2011 9:34 pm

Du virker som en flink mann, i teorien Yngve. N.A.S.A hadde vært en fin plass for deg! ;)
Kan du gi meg noen låter du har produsert/Engineered/mikset med ditt utstyr for og sette et punktom angåendes disse forbannede kablene? Ingen ting kan bli påvisst bedre enn i praksis!
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Kabling

Innlegg H-Musikk » Lør Okt 08, 2011 9:59 pm

Gabrielle f.eks. som "plager" oss på radioen for tden kommer vel fra studio på Voss hvis jeg ikke tar så mye feil...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Kabling

Innlegg Hoppetau » Søn Okt 09, 2011 12:40 pm

Etter at jeg bytta til Vovox og Solid Cables fikk jeg markant tightere og høyere low end på gitar sporet mitt... fikk rett og slett feitere lyd!
MEN har også lest om en kar som hadde en vintage Telecaster som fikk verre lyd med "high end" kabeler. Ble visstnok kvassere og mere ubehagelig lyd...
Hoppetau
Tørr bak øra
 
Innlegg: 43
Registrert: Ons Okt 28, 2009 9:27 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Ons Okt 12, 2011 12:10 am

osvald911 skrev:Du virker som en flink mann, i teorien Yngve. N.A.S.A hadde vært en fin plass for deg! ;)
Kan du gi meg noen låter du har produsert/Engineered/mikset med ditt utstyr for og sette et punktom angåendes disse forbannede kablene? Ingen ting kan bli påvisst bedre enn i praksis!


Haha, NASA er absolutt ikke noe for meg. Jeg har ikke tolmodighet til å vente 1 time på et fly, langt mindre 10 år på en rakett. :)

Av ting som er spilt inn og/eller mikset på Voss kan jeg f.eks. nevne Sigvart Dagsland sin "Forandring" skive, Göran Fristorps to siste, Maria Haukaas, Gabrielle tingene (ny singel 21 oktober), Frida Amundsen (som kommer med en nydelig debut på nyåret) og mange flere. Ingen har klaget på kablene så langt. :)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Ons Okt 12, 2011 12:14 am

Hoppetau skrev:Etter at jeg bytta til Vovox og Solid Cables fikk jeg markant tightere og høyere low end på gitar sporet mitt... fikk rett og slett feitere lyd!
MEN har også lest om en kar som hadde en vintage Telecaster som fikk verre lyd med "high end" kabeler. Ble visstnok kvassere og mere ubehagelig lyd...


Oi. Hva brukte du før?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Hoppetau » Lør Okt 15, 2011 9:59 am

yhoyland skrev:
Hoppetau skrev:Etter at jeg bytta til Vovox og Solid Cables fikk jeg markant tightere og høyere low end på gitar sporet mitt... fikk rett og slett feitere lyd!
MEN har også lest om en kar som hadde en vintage Telecaster som fikk verre lyd med "high end" kabeler. Ble visstnok kvassere og mere ubehagelig lyd...


Oi. Hva brukte du før?



Brukte kabler fra 4Sound... Vet ikke hva de heter ;)

Uansett, dersom man spiller inn 24 spor med dårlig kabling, og gjør det samme om igjen med high end kabling, så merker man forskjell. Det gjorde i hvertfall jeg, selv om jeg er reinspikka amatør! :) (vi snakker om å bytte kabler på hele signalkjeden: gitar > amp > cab > mic > preamp > daw)
Kansje forskjellen pr spor er liten, men la oss si at du får 5% + bedre signal per spor med gode kabler, så utgjør det ganske stor forskjell på en stor miks...

... dessuten så liker jeg å vite at det ikke står eller faller på en low end billig kabel!

:D
Hoppetau
Tørr bak øra
 
Innlegg: 43
Registrert: Ons Okt 28, 2009 9:27 pm

Re: Kabling

Innlegg yhoyland » Søn Okt 16, 2011 12:32 pm

Det kan godt hende at den eventuelle forbedringen ved å bruke en "high end" kabel blir tydeligere når du legger mange layers oppå hverandre...

Men jeg tror fortsatt ikke at det er noen forbedring...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Tor Okt 04, 2012 2:14 am

Jeg kom på denne tråden da jeg leste en artikkel i siste SOS der de testet endel forskjellige preamper. Alle kunne høre forskjell på preampene helt til de innspilte klippene ble anonymisert, da ble det vanskelig for de fleste å skille.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg H-Musikk » Tor Okt 04, 2012 8:36 am

Bugbass skrev:Jeg kom på denne tråden da jeg leste en artikkel i siste SOS der de testet endel forskjellige preamper. Alle kunne høre forskjell på preampene helt til de innspilte klippene ble anonymisert, da ble det vanskelig for de fleste å skille.

:lol: er nok noen som hører mer med øynene enn med ørene... Typisk problem blandt Gearslutz'ere :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Kabling

Innlegg Bugbass » Søn Okt 07, 2012 8:36 pm

Ikke Gearslutz, Sound On Sound. Interessant at studiofolk ikke hører forskjell på preamper...
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kabling

Innlegg H-Musikk » Søn Okt 07, 2012 9:40 pm

Så at det var SOS, men tenkte mer på typen mennesker enn på på forummet Gearslutz...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Kabling

Innlegg Ole Henrik » Tir Okt 09, 2012 12:59 pm

lyddataene ligger vel ute så hvem som helst kan laste ned og sjekke?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron