Bugbass skrev:Å høre forskjell på kabler i hifi system over et visst pris/kvalitetsnivå er enkelt
Hm. Det tror jeg ikke noe på. Jeg tror det er bare placebo.
Men kan disse forskjellene måles? Hvis de kan høres så må de også kunne måles. Jeg vil se en forseggjort, troverdig måling før jeg gir meg.
jeg var bare nysgjerrig på hvorfor dette ikke er et tema hos dere studioguruene. Hvis dere klikker dere inn på sidene til div mastringsstudioer, vil dere se at mange bruker dyre kabler. Jeg tror ikke at grunnen til det er bare at har så mye penger eller får spons.
Men det er jo klart at det er et tema - vi diskuterer det jo her og nå! Alle må få lov til å mene hva de vil her, og jeg kan ikke snakke enn andre for meg selv: Poenget mitt er fortsatt dette: Disse forskjellene er så små i det store bildet at det blir helt meningsløst å prioritere de i praksis. Det er SÅ mange andre faktorer i produksjonen av musikk som er tusenvis av ganger viktigere enn dette. Hvis vi har kommet så langt at studioene våre er så gode at vi må snakke om kabler for å gjøre flere forbedringer, så har vi virkelig kommet langt nok.
For å trekke en parallell så er det ingen i videobransjen som bryr seg om en forskjell på 10 ansilumen i mellom to prosjektorpærer - fordi de med rette er mye mer opptatt av fargespekter, svartnivå, kontrast, dynamikk og bevegelse.
Det er klart at masteringstudioene har dyre kabler. Hvorfor skulle de ikke det - de har brukt millioner av kroner på akustikk, håndbygde miksere, eq'er, strømfiltre og så videre. Det er jo strengt tatt bare en relativt liten ekstrakostnad å koble alt dette sammen med de dyreste kablene som finnes. Jeg tror at tankegangen "det kan ikke skade" er mye i bruk her. Nå skal det sies at mange masteringhøyttalere er store og tungdrevne beist, og det gjør oversize-kabler nødvendig. Det er ingen hemmelighet eller hokus pokus. Om det gjør noen forskjell at det er gull eller kobber inni, plast eller gummi utenpå eller rundt kablene stiller jeg meg fortsatt tvilende til.
Det er ingen som velger et masteringstudio ut ifra hvilke kabler studioet har - og kanskje mer relevant: det er ingen som velger bort et masteringstudio utifra hvilke kabler studioet
IKKE har. Kredible og profesjonelle kunder velger selvsagt studio og tekniker utifra kompetansen på teknikerene som jobber der, og driter regelrett i utstyret så lenge resultatet blir killer. Hvor stort utslag forskjell på kabler gjør på sluttproduktet er det mildt sagt vanskelig å måle. Jeg er mer opptatt av at teknikeren er opplagt og fokusert på masteringdagen enn hvilke kabler han bruker - så kanskje vi heller skal ta en runde og se på hvor god kaffemaskin de har der, eller hvilket putemerke teknikeren sover på...
Jeg er litt forbauset over hvor mye plass dere bruker på å fortelle meg at dette er bare tull, at det ikke er tema og uten interresse.
Vi må vel bare bruke den plassen vi trenger. Hvis vi prøver å være litt mer saklige og faglige alle sammen så trenger vi kanskje mindre plass?
Jeg er forbauset over at denne debatten har overlevd så lenge i bransjen uten at noen en gang for alle har lagt beviset på bordet. Alt det tekniske er målbart - å måle hvordan en kabel påvirker lyden er en relativt enkel operasjon. Jeg kan samtidig godt forestille meg at dersom resultatene viser null forskjell så vil kabelfanatikerene fort gå over til å diskutere hvorvidt måleutstyret er fintfølende nok til å registrere forskjellen.
Uansett så kan man alltid melde seg ut av den faglige debatten og si "jeg driter i hva målingen sier, jeg hører forskjell". Og det må folk få lov til - for det er jo det viktigste. Hvis du synes det låter bedre - selv om du bare innbiller deg det - ja så låter det jo faktisk bedre for deg da!
Jeg ser ikke bort ifra at det finnes målbare forskjeller her, og jeg har all respekt for folk med mer fartstid og ekspertise enn meg i både bransjen og i dette feltet spesielt. Jeg kan ikke konkludere med noe som helst. Men jeg påberoper meg retten til å synes at dette er helt ubetydelig i min verden, og til å påstå at folk flest ikke vil være i stand til å nyte de eventuelle fordelene slike kabler tilfører produksjonen- og opplevelsen av lyd.
Enda viktigere er det for meg at folk ikke kjøper noe uten å vite hva det er de betaler for. Jeg forventer i en hvilken som helst annen sammenheng å kunne be om god dokumentasjon på produktets spesifikasjoner, for dermed å kunne sammenligne med andre tilsvarende produkter på et objektivt grunnlag. Det er få ting her i verden som irriterer meg mer enn hi-fi selgere uten solid og balansert fagkunnskap som pusher phonokabler til 850 kroner på en kunde som skal koblie ipoden til på kjøkkenradioen.