[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Recording av fiolin

Recording av fiolin

Moderator: Ole Henrik

Recording av fiolin

Innlegg Kehinde » Fre Jan 11, 2008 4:17 pm

Hei!

Skal recorde fiolin (eller fele som det heter i enkelte kretser:)).
Har aldri gjort det før, men ser for meg at det skal være relativt greit.
Sjangermessig er det snakk om lett dansebandcountry.
Tenkte å prøve opptak med både en og to mikker.
Noen som vil dele av sin erfaring......?

Kehinde BRønnøysund
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Innlegg Henning Svoren » Fre Jan 11, 2008 10:06 pm

Hei!
Det går sikkert fint så lenge fiolinisten/felespilleren kan sakene sine, og det gjør han sikkert :D
Hva slags mikker har du tilgjengelig?
Det spørs litt på arrangementet, men viss fela skal ligge langt framme i lydbilde kan det vere lurt å eksperimentere litt med å ta opp i stereo for å få den til å høres litt større ut. Om du bruker stereo så husk å sjekke monokompabiliteten!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Ole Henrik » Lør Jan 12, 2008 1:28 pm

Tja, jeg tror jeg ville brukt en mikk, gjerne en stormembran. Ca 50 cm over fela, pekende rett mot der buen treffer strengene. Skal du bruke to mikker bør den ene stå bak fiolinisten, pekende mot fela, den andre oppe ved stemmeskruene. Skal du først bruke to, kan du også bruke tre, ved å kombinere disse to metodene. Overmikken i senter, og de to andre pannet hardt høyre/venstre.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Jan 12, 2008 2:40 pm

Ole Henrik sine tilnærminger er gode utgangspunkt. Jeg har et par småtips å tilføye.

Strykeinstrumenter er spesielt kresne på mikplassering. Som en tommelfingerregel blir det tørrere og strammere jo nærmere du kommer. Vær allikevel oppmerksom på at det fort kan bli nasalt, og at du står i fare for å få med deg et par "skrik" her og der når buen gnisser på langs av strengene.

Hvis du har, bruk en mik med kulekarakteristikk hvis du vil mikke tett på. Ingenting er verre på feler enn vår gode venn proximity-effekten (som forandrer seg kraftig med bevegelsene til talentet og dermed blir umulig å mikse).

Jo lenger vekk du kommer, jo mykere og jevnere vil lyden bli. Kommer du for langt unna mister du bunn/nedre mellomtone, og da kan det være fordelaktig å bruke flere mikker for å få det beste av begge verdener.

Hvis du er ute etter en veldig "korrekt" og stram lyd er det verdt å notere seg avstand mellom mikrofonene når du tar opp, og legge inn delay på nærmik-sporet i nedmiks (1 meter = 3.4ms).


Jeg pleier å mikke opp soloviolin slik (for en streit jazz/folk lyd):

1 DPA 4006 (Omni) ca. 50cm over, <1 meter avstand (foran).
2 "sigarer" i en likesidet trekant (60*), 2-5 meter ifra.

Hvis du har andre instrumenter i rommet (lekkasje!) må du belage deg på å komme litt nærmere for å få god isolasjon. Stort nærmere enn 30 cm fra instrumentet bør du ikke komme.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron