[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oppmikking av instrumenter for opptak. Erfaringer og råd.

Oppmikking av instrumenter for opptak. Erfaringer og råd.

Moderator: Ole Henrik

Oppmikking av instrumenter for opptak. Erfaringer og råd.

Innlegg fman11 » Ons Nov 16, 2011 10:46 am

Hadde vært kult å høre hva slags råd og erfarunger dere har angående oppmikking av instrumenter for opptak. :) Jeg ser det er vanvittig mye forskjellige måter å gjøre dette på. Jeg har min måte å gjøre ting på, ting jeg har funnet ut selv oppigjennom årene. Men det hadde vært kult å kanskje teste ut noe nytt og da trenger jeg innspill fra dere.

Jeg kan jo starte med en erfaring og råd jeg selv har angående oppmikking og opptak av gitar amper. Det er jo mange måter og gjøre dette på, men det enkleste er ofte det beste i mine ører. Jeg bruker ofte 2 mikker på et høytaler element, enten så bruker jeg en Sennheiser 606 sammen med en T.Bone bånd mik. Eller så skifter jeg ut bånd mikken med en Shure 57. (Noen mener sikkert jeg er idiot som går rundt å tror denne T.Bone mikken er bra da dette er Thomann sine egenproduserte billig mikker, men jeg har moddet den litt, i utgangspunktet var den bare dritt, men jeg skiftet ut noen komponenter og vips så ble det en bra båndmikk for en billig penge). Deretter så ber jeg gitaristen å starte å spille og jeg gainer opp 606 mikken først, deretter tar jeg enten 57 eller T.Bone og gainer opp disse. Deretter så tar jeg på meg et headset og tar 57/T.Bone mikken og flytter den rundt mens gitaristen fortsatt spiller til jeg finner en sweet spot der begge mikkene fyller ut hverandre samt at jeg får eliminert fase feil. Ganske enkelt egenlig når man har gjort dette et par ganger. Noen ganger så holder det med 57 foran også. Sikkert tidenes mest brukte gitar mikk. :)

Når det gjelder selve opptaket så dubber jeg alltid rythme gitarer, men Solo/Riff gitarer er det bare et mono spor. Har vært borti mange ganger at jeg får gitarspor folk har spilt inn selv der de ikke gidder å dubbe, men det er litt essensielt hvis man ønsker å ha litt trøkk i et refreng. Det er også denne "dårlige" teorien når folk bruker disse gitaramp simulatorene enten som plugs eller hardware bokser som line6, Axe Fx osv. der de har 2 forskjellige amp sim fordelt på L-R og da er det plutselig stereo. Det er ikke helt sånn det funker i virkligheten, bevegelsen som skjer mellom L-R blir borte med 1 gitar og 2 amp sim/amper. Tipset mitt er heller å spille gitar sporet 2 ganger så likt som mulig, og bruk 2 forskjellige amp sim/amper på dette, du oppnår samme effekt som du får av 2 amper som fyller ut hverandre, men samtidig en liten "bevegelse" i lyden som nesten ikke kan høres den er bare der liksom. :) Stereo er et 3D bilde av lyd, mens når man har en gitar spredd over L-R så blir det ikke ekte stereo på en måte. Jeg leste en artikkel for mange år siden av Chris Lord Alge som så mange sikkert har hørt om, der han sa at hvis han fikk ferdig spor der de hadde tatt "lettvindte" løsninger som dette så ba han dem spille inn ekstra spor før han begynte å mikse. Og jeg ser poenget som han forklarte, miksen av gitarer går så mye greier når man har bra opptak gjort på riktig måte.

Ok, den ble litt lang denne, men håper det ihvertfall var informativt. :) Og kom gjerne med kommentarer/spørsmål hvis det er noe dere lurer på. Håper noen kommer med flere måter å mikke ting på, da har ihvertfall jeg startet denne. :) Jeg har tenkt å prøve ut dette dere slenger ut på denne for alt må prøves og i disse dager er jeg i et eksprimentelt humør. :)
Brukerens avatar
fman11
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Tir Nov 15, 2011 9:43 am

Innlegg zalman » Ons Apr 18, 2012 8:31 pm

Hei, ser jo d er en stund siden du har postet denne.

Men ser du nevner du allitid dubber rythme gitar. Gjør du det selv om du har to gitarer som spiller rythme? Å panner forskjellig på ja da "4" gitarene?

Selv bruker jeg sm57 og at4047 til oppmikking av gitaramp!

Når det gjelder acgtr så har jeg også brukt at'en til dette, men da også for jeg eier ikke et hav av mic'er i hjemmestudioet!

Jeg har enda LANGT igjen til jeg får til en proffisjonel miks, men elsker å spille inn og mikse.. Nye tips tas også veldig gjerne imot ;)
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Oppmikking av instrumenter for opptak. Erfaringer og råd

Innlegg FinnArild » Ons Apr 18, 2012 9:15 pm

Blir kanskje litt som å banne i kjerka dette, men jeg mikker sjelden opp forsterkeren min i det hele tatt. Jeg har mye bedre kontroll av hva som kommer ut av forsterkersimulatoren (VG99) og den eneste gang jeg mikker opp min JCM 2000 er når jeg virkelig vil flytte luft og få litt feedback. Da bruker jeg to stk. SM57 - en som jeg setter midt på høyttaleren og en som jeg setter på skrå på membranen. Kabinettet har 2 høyttalere - hvis du prøver dette med kun 1 høyttaler må du være obs på fase-effekter.

Når det gjelder rytme gitar i mix, kan du bruke Haas trikset (google det) for å flytte den helt ut til sidene i lydbildet. Kort fortalt panner du gitaren helt til høyre sender den til en enkelt delay på mellom 10 og 50 ms i venstre kanal som du vender fasen på.

Ellers finnes det masse oppskrifter på dette på google, men jeg vil anbefale deg å prøve deg fram selv også. Du og ørene dine vil lære en hel masse! :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron