Bør man ha et "fase-meter", gjøre hyppige tester av monokompatibilitet?
Helt enig i at fase kan være et forferdelig problem, særlig på trommer og
perkussive ting. En viktig ting er å passe på mikrofonplassering når man
tar opp, en annen viktig ting er å ikke ødelegge faseforholdene når man
prosesserer, klipper og mikser.
I DAW-software som ikke delaykompenserer (slik som Pro Tools LE) er det
forferdelig fort gjort å miste definisjonen i trommene når man bruker ulike
realtime-plugins på ulike trommespor. Pluginsene har jo forskjellig latency
og de forsinker trommesporene ulike mye. Dermed er det duket for kuk i
computeren og snusk i faseland.
Det du KAN gjøre dersom du har en trommeinnspilling med fungerende
faseforhold, og vil være sikker på at du ikke ødelegger det i miksen, er
å legge nøyaktig de samme pluginsene på alle trommespor. Bypass de
pluginsene du ikke bruker (i Pro Tools LE får du latency selv når en plugin
står i bypass). På den måten blir alle sporene forsinket like mye, og du
slipper faseforskyvninger internt i trommene. Det at HELE trommesettet
kan bli litt forsinket i forhold til andre elementer i miksen er ikke så farlig;
du trenger ikke å legge samme plugins på alle sporene i miksen.
Pass også litt på routing internt i DAW-mikseren. I noen systemer får du
latency når du sender et spor til en buss, og lengden på latencien kan
variere med buffer-settinga. Du må egentlig bare høre etter.
Til syvende og sist synes jeg at ørene fungerer best når det gjelder fase.
Det er individuelt, men et meter hjelper egentlig ikke meg så mye.
Mitt beste triks i miksen er følgende:
Dersom du mistenker at du har rotet til fasen i trommeopptaket ditt, ikke
prøv å finne problemet ved å høre på mange spor samtidig. Lytt kun til to
og to elementer av gangen, f.eks sett overheadene og skarpen opp mot
hverandre i solo. Lytt etter om lyden er full, solid og definert.
Skift så polaritet på skarptrommesporet og merk forskjellen. Mer eller mindre
solid? Det kan lønne seg å fjerne eventuelle høypassfiltere mens du gjør
dette. Du er nemlig ute etter den polariteten som gir mest bass i miks med
overheadene. Mye bass er et sunnhetstegn; spor med problematisk
faseforhold kansellerer gjerne ut lave frekvenser.
Når du gjør dette, bytt mellom vanlig stereo og
mono i én høyttaler.
Sistnevnte er kjempenyttig! Prøv og du vil skjønne hvorfor.
Husk at et polaritetskift bare snur fasen 180 grader. Det er ikke et perfekt
verktøy for å finne det beste forholdet i tid mellom to spor. Men det er
raskt og enkelt.
For større kontroll, prøv å forskyve et av sporene i tid. Vi snakker
små
forhold. Noen få millisekunder kan gjøre drastiske forskjeller.