[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - For mye hihat

For mye hihat

Moderator: Ole Henrik

For mye hihat

Innlegg thomasberg » Man Feb 04, 2008 5:16 pm

Heisann!

Er relativt ny ang skruing av lyd, og her er det jo masse av god erfaring ute å går...

Har hatt et stadig tilbakevendene problem ved tromme opptak,jeg får rett og slett for mye av hihaten gjennom overhead og skarp mikkene.
Synes hatten skal være litt "bak" i lydbildet (gjerne en smule pannet), og ikke overta for mye av plassen.
Når det gjelder overheads kan jeg jo sku dem ned, men mister da for mye av trommesett lyden + ikke minst symbalene.
Jeg setter av og til en gate på skarpen, men ved heftig hihatslag kommer den jammen meg igjennom der og.

Jeg vet det er mye smak og behag ang. volum på hihat, men er det noen som har noen tips og tricks på lager?

:D
ThomasB
thomasberg
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Feb 04, 2008 4:40 pm
Bosted: Bryne

Innlegg Kroon » Man Feb 04, 2008 5:33 pm

Hei!

Jeg tror de fleste sliter med hihat i skarptrommemikken fra tid til annen.

Mine beste råd er:

1. Be trommeslageren spille løst på hihaten og hardt på skarptromma.
2. Bruk en mikrofon med supernyrekarakteristikk på skarptromma.
3. Vinkle skarptrommemikken slik at den vender den minst sensitive delen mot hihaten.
4. Tre en håndflatestor skumgummiplate på skarptrommemikken.
5. Ikke legg på så altfor mye topp på skarptrommemikken i miksen.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Sounderground » Man Feb 04, 2008 5:50 pm

Binn there dånn that!

Jeg skulle mene at med god plassering av OH på et godt sett, med en god trommeslager i et godt rom så er ikke hi-hat noe problem. Nå er det vel slik for mange av oss at noen av disse faktorene ikke alltid er til stede og da må man ty til litt triks:

Først av alt, diskuter problemet med trommeslageren, se om han/hun kan spille mer balansert. Prøv event å flytte hi-hat’n så langt fra skarpen som mulig samtidig som det ikke hemmer spillet. Lekkasje mellom mikrofonene er ikke nødvendigvis et onde, tvert imot, og får man redusert avstanden litt så er mye gjort.

Noen hi-hat’er lar seg dempe. Jeg har hatt hell med å legge et tynt tøystykke mellom cymbalene. Dette gir litt mykere lyd og litt mindre sustain, men må for all del ikke brukes overdrevet.

Du kan også lage en liten skjerm rund skarp mic’n eller de som du tradisjonelt har lekkasje til. Det finnes mange fabrikater som lager slike, men med litt gaffa og tilstrekkelig dempende materiale så skulle du kunne fikse det selv.

Dersom du jobber digitalt kan du også blande inn et trigget signal. For mange er dette å banne i kjerka –Heller banning enn et ubalansert trommesett i kjerka spør du meg! Poenget her er å finne skarplyder som låter så tett opp til den du har fra før. Bland etter smak f.eks 50/50 og dermed reduserer du hi-hat med 50 % og beholder stort sett skarpen som før.

Min erfaring er at trommelyden blir best uten for mye skruing på sporene. Styr unna gate, drastisk eq og komprimering, se heller om du får det til å samle seg med litt godsaker på trommebussen.

www.sounderground.no
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Man Feb 04, 2008 6:43 pm

Med tanke på skarpmikken er det viktig at hihaten er høyt oppe på stativet. Noen trommiser har en tendens til å legge lokkene helt ned i rimmen, og da blir det trøbbel.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Borrmann » Man Feb 04, 2008 7:24 pm

-Be trommeslageren spille svakere på hi-hatten.(Det skal faktisk mindre muskelkraft til å få xdB utav en hi-hat enn en skarptromme, ergo må man bruke mindre muskelkraft på den.)
-Bruk en mørkere og mer lydsvak hi-hat
-Gi Trommeslageren mer Overhead/Hi-hat-mic i lyttingen, og gjør lyttingen bright.
-Plasser overheadene anderledes.
-Plasser Skarptrommemikken anderledes.
-Hvis du gater skarptrommen, mat gaten med et sidechainsignal med masse ekstra low-mid. (DAW:Nudge sidechainsporet 1ms til venstre, og sett 0.97ms som attack tid. Da bevarer du transienten fullt ut.)
-Volumautomasjon av skarptrommesporet.


+ skarptrommetrigging, dempemateriale mellom hi-hatt og skarptromme og masse annet som allerede er nevnt.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg thomasberg » Tir Feb 05, 2008 10:13 am

Fantastisk :)

Takk takk! Mange bra tricks å teste ut!
ThomasB
thomasberg
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Feb 04, 2008 4:40 pm
Bosted: Bryne

Innlegg goldenGeek2 » Tir Feb 05, 2008 6:25 pm

Når det gjelder bruk av sampla skarp i tillegg til skarpsporet har eg hatt mykje hell med å sample den faktiske skarpen som blir brukt der og da, dvs. at ein får samme lyd men uten alt sølet. Det er forresten viktig å balansere riktig mellom sample og skarpspor, det kan fort bli litt syntetisk om det er for mykje sample.

Det som kan hjelpe litt også er å gate berre littegranne.. hehe, sitter ikkje med Pro Tools no, men i Gate/expanderpluggen der (og sikker i dei fleste andre) kan ein velge kor mykje demping det skal vere når gaten er slått på (dvs mellom slagene). Ei demping på 3-4db kan faktisk gjere underverker sammen med litt kort release (ein får då meir attack og mindre saus).

Eg veit ikkje om dette kanskje var litt rotete skrevet, du får spørre videre dersom noko er uklart :-)
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Sounderground » Tir Feb 05, 2008 9:08 pm

Jepp, noe av dette har blitt diskutert i tråden: http://musikkweb.no/forum/viewtopic.php ... ight=#1017

til glede for nye lesere.
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Henning Svoren » Tir Feb 12, 2008 3:58 am

Regner med du bruker en sm-57?
Noen siste tricks kan vere å lage en paralell mult/splitt og gate denne om det høres stygt ut å gate orginalsporet(jamfør Led Zeppelin). Om du gater hardt kan du også få litt ekstra punch attack om du vil ha det. Du må selvsagt ha egen eq på dette sporet. Husk også å bruke en form for sideschainfilter når du gater(en medium tunet skarp har fundamentalfrekvens rundt 200hz) særlig hvis hihaten klarer å åpne skarpgaten. Kan også prøve transient designer/trans-x eller lignende på overheadene. Om du tok opp hi-hat mik kan du bruke denne til sidechain på en overheadcomp.
Vanskelig å si når man ikke hører, men kan også hende det kan hjelpe å bare legge på en kompressor på overheadene. Om hi-haten er høyest vil den bli dempet og de andre cymbalene vil komme mer frem, men den vil aldri bli lav og i bakgrunnen, med mindre du kjører på heftig med samples. Det fins en million forskjellige måter å gjøre slikt på, ikke glem å prøve ulike kompressorer/gater/eq-er osv til du finner det som komplimenterer det du måtte vere ute etter (Y)
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Henning Svoren » Ons Feb 13, 2008 5:07 am

En vri som ikke er nevnt, er automasjon av overheadene om det blir for lite cymbaler. Andy Wallace gjør dette mye, hør Deftones-miksene hans!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Borrmann » Ons Feb 13, 2008 5:13 am

Det blir ALDRI for lite cymbaler.

Automasjon av overheader kan hjelpe et stykke på vei til å få de bort.
men.. :lol:
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Henning Svoren » Ons Feb 13, 2008 3:22 pm

Det blir ALDRI for lite cymbaler.

Automasjon av overheader kan hjelpe et stykke på vei til å få de bort.
men..


Ja, personlig har jeg sjelden problem med at de er for svake, særlig om du komprimerer litt.
Whatever it takes...
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest