Binn there dånn that!
Jeg skulle mene at med god plassering av OH på et godt sett, med en god trommeslager i et godt rom så er ikke hi-hat noe problem. Nå er det vel slik for mange av oss at noen av disse faktorene ikke alltid er til stede og da må man ty til litt triks:
Først av alt, diskuter problemet med trommeslageren, se om han/hun kan spille mer balansert. Prøv event å flytte hi-hat’n så langt fra skarpen som mulig samtidig som det ikke hemmer spillet. Lekkasje mellom mikrofonene er ikke nødvendigvis et onde, tvert imot, og får man redusert avstanden litt så er mye gjort.
Noen hi-hat’er lar seg dempe. Jeg har hatt hell med å legge et tynt tøystykke mellom cymbalene. Dette gir litt mykere lyd og litt mindre sustain, men må for all del ikke brukes overdrevet.
Du kan også lage en liten skjerm rund skarp mic’n eller de som du tradisjonelt har lekkasje til. Det finnes mange fabrikater som lager slike, men med litt gaffa og tilstrekkelig dempende materiale så skulle du kunne fikse det selv.
Dersom du jobber digitalt kan du også blande inn et trigget signal. For mange er dette å banne i kjerka –Heller banning enn et ubalansert trommesett i kjerka spør du meg! Poenget her er å finne skarplyder som låter så tett opp til den du har fra før. Bland etter smak f.eks 50/50 og dermed reduserer du hi-hat med 50 % og beholder stort sett skarpen som før.
Min erfaring er at trommelyden blir best uten for mye skruing på sporene. Styr unna gate, drastisk eq og komprimering, se heller om du får det til å samle seg med litt godsaker på trommebussen.
www.sounderground.no