[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Produksjonsplan

Produksjonsplan

Moderator: Ole Henrik

Produksjonsplan

Innlegg fredah » Ons Feb 29, 2012 10:21 am

Hei.
Hva er deres forhold til produksjonsplanen?
Har dere alltid en produksjonsplan først?
Skriver du (teknikern) produksjonsplan med produsenten? hva om det ikke er noen produsent?

Hvordan ser produksjonsplanen din/deres ut?
Hvor detaljert er produksjonsplanen?

Mange spørsmål :shock:
fredah
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tir Nov 22, 2011 1:22 pm

Re: Produksjonsplan

Innlegg FinnArild » Fre Mar 02, 2012 12:20 am

Dette blir litt som prosjektarbeid hvor det finnes en rekke metodikker for hvordan man kan gjennomføre en produksjon. Selv synes jeg det er viktig å ivareta det kreative, derfor låser jeg meg ikke fast til noe produksjonsplan, så i mitt tilfelle går mye av skrivinga mer eller mindre direkte over i innspillinga. Så kommer man selvfølgelig til det punktet der jeg går igjennom hele prosjektet og finner ut av hva jeg må ta om igjen - og det er ofte nesten alt, siden jeg leier studio kun til trommer og sang og tar det i én bolk. Da har jeg selvfølgelig hele arrangementet klart, og noterer meg alle detaljer som skal spilles inn og krysser av etterhvert. I siste prosjekt brukte jeg et prosjektverktøy (Redmine) både tildels i skrivefasen (siden det var et konseptalbum hvor ting skulle henge sammen) og utover i innspillingen. Fremdeles er det viktig for meg å ikke være for fastlåst og ta imot kreative og kule innspill som fremdeles kan dukke opp sent i produksjonen.

Kanskje ikke noen oppskrift på "hvordan gjøre det" men iallefall slik jeg prøver å holde trådene samlet under prosjektene. Studio og/eller gamlegutta her har sikkert mer peiling på hvordan man gjennomfører "ordentlige" prosjekt :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Produksjonsplan

Innlegg hkh » Fre Mar 02, 2012 1:45 am

mandag: setup, trommer og bass
tirsdag: gitar og keyboard
onsdag: vokal
Torsdag: eventuelt og fjas
Fredag: fylla

:D
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Produksjonsplan

Innlegg Kroon » Fre Mar 02, 2012 2:45 am

Er det ikke bare å 1) bli enige om hva som må gjøres og 2) booke inn datoer for å gjøre det?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Produksjonsplan

Innlegg Henning Svoren » Lør Mar 03, 2012 1:35 am

Bruker av og til whiteboard med låtane i ei kolonne nedover og instrument på ei rekke bortover.
Alltid kjekt å sette et stort kryss når du endelig har naila munnharpa!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Produksjonsplan

Innlegg fredah » Lør Mar 03, 2012 1:44 am

Kroon du som setter karakter på semester hvor det er egen karakter på produksjonsplanen du mener det er "tull"?
Planlegging og slikt er kanskje alltid overdrevet i utdannings opplegget, men når man kommer til det virkeliget livet er rutine og enkel plan det som blir brukt?

Men det er ingen som skriver produksjonsplan med mic oppsett osv?
Hvordan er dokumentasjonen av de forskjellige sessjonene? Noen som sparer på detaljene fra sesjonene eller bruker dere kun hodet som bibliotek?
fredah
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tir Nov 22, 2011 1:22 pm

Re: Produksjonsplan

Innlegg fredah » Lør Mar 03, 2012 1:52 am

Henning Svoren skrev:Bruker av og til whiteboard med låtane i ei kolonne nedover og instrument på ei rekke bortover.
Alltid kjekt å sette et stort kryss når du endelig har naila munnharpa!

Det høres fint ut :D
fredah
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tir Nov 22, 2011 1:22 pm

Re: Produksjonsplan

Innlegg H-Musikk » Lør Mar 03, 2012 11:16 am

Henning Svoren skrev:Bruker av og til whiteboard med låtane i ei kolonne nedover og instrument på ei rekke bortover.
Alltid kjekt å sette et stort kryss når du endelig har naila munnharpa!

Jeg bruker nesten alltid dette, men ikke på whiteboard da, men på A4 ark...
Min ser sånn ut: http://www.h-musikk.no/arbeidsplan.pdf
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Produksjonsplan

Innlegg Kroon » Søn Mar 04, 2012 7:45 pm

fredah skrev:Kroon du som setter karakter på semester hvor det er egen karakter på produksjonsplanen du mener det er "tull"?


Jeg synes så klart ikke det er tull at studenter lærer hvordan man kan gå frem for å lage en produksjonsplan.

Men jeg synes man skal finne ut av sine egne behov og sørge for å fylle de. Modellene man lærte på skolen kan man bruke eller forkaste.

Planlegging og slikt er kanskje alltid overdrevet i utdannings opplegget, men når man kommer til det virkeliget livet er rutine og enkel plan det som blir brukt?


Det kommer selvfølgelig an på størrelsen på produksjonen. Skal du arrangere åpningsseremonien i OL eller skal du produsere et rockeband?

Førstnevnte krever en veldig seriøs innstilling til produksjonsplan. Sistnevnte er virkelig ikke rocket science.

Men det er ingen som skriver produksjonsplan med mic oppsett osv? Hvordan er dokumentasjonen av de forskjellige sessjonene? Noen som sparer på detaljene fra sesjonene eller bruker dere kun hodet som bibliotek?


Analyser behovene dine og gjør det som må gjøres. Hvis du trenger en skriftlig liste over hvilke mikrofoner du skal bruke, så lager du det. Hvis du har behov for å notere på papir hvilke tagninger som blir best, så gjør du det. Ser du en verdi i å kunne hente frem disse opplysningene senere, så tar du vare på papirene. Hvis ikke så kaster du de.

:)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Produksjonsplan

Innlegg Ole Henrik » Man Mar 05, 2012 10:07 am

Når jeg jobber med album-produksjoner pleier jeg å lage et exel-ark med låtene nedover, og kollonner som: Trommer, Perk, Bass, Gitar, Keys, Stryk, Strykarr, Vokal, Bvs, mix og så videre bortover. Noen ganger kan for eksempel vokalredigering ha en egen kollone, kommer litt an på om det er så mye jobb at jeg synes det er en egen bolk. Denne "planen" har jeg med meg hele prosjektet, og skriver inn ting etter hvert som det dukker opp; Finner man ut at det skal være kontra-bass på en låt skriver jeg "kontra" inn i bass-feltet. I exel-dokumentet har jeg oversikt over hvor mange låter jeg har tenkt å bruke kontrabass på, og dette blir for meg også en måte å holde styr på budsjetter. Jeg har etter hvert rimelig kontroll på hvor mye en god session-musiker klarer å gjøre på en session (og så lager jeg en prioritering, slik at den siste låten ikke nødvendigvis må ha dette instrumentet). Når ting er ferdig markerer jeg feltene med gult. Om noe er nesten ferdig fyller jeg med oransj. På denne måten har jeg god visuell oversikt over hvor langt jeg er kommet i prosjektet. Dette har funket fint for meg i mer enn 10 år.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron