[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Lydstudio og mva - igjen

Lydstudio og mva - igjen

Moderator: Ole Henrik

Lydstudio og mva - igjen

Innlegg Njal Frode Lie » Tor Mar 08, 2012 12:21 am

Hei alle!

Jeg gjør endel lydtjenester: i tillegg til miksing og mastering fra mitt eget studio gjør jeg noe tradisjonell type 'opptak i ekte stort studio' jobbing fra studioet i nabobygget, et ekte old-school opptaksstudio med 5 meter til taket og Auditronics-mikser og tapemaskin og Fairchild og masse stash.

Greia er, noen ganger får jeg henvendelser fra mulige kunder som - når det kommer til pris - sier at studio slik-og-slik tar betalt uten mva.
For de tjenestene jeg gjør, så oppfatter jeg at alt er mvapliktig, da med unntak av de tjenestene jeg leverer til utlandet.
Men jeg får høre at noen lydstudioer fakturerer uten mva.
Å fakturere med mva er helt greit når det er et plateselskap som betaler som jo kan trekke fra mva'en, og det er det ofte.
Men er man enkeltstående artist så er jo det vrient å få til-og da er det jo mer gunstig å fakturere uten mva da det jo blir billigere for artisten.

Og jeg ser, bl.a her på forumet, at noen sier at det er 'kunstnerisk arbeide' og at det derfor er greit å fakturere uten mva.
Likevel, jeg legger merke til en størrelse som Kongshaug legger til mva, utifra hva jeg kan lese fra webben hans.
Og også, jeg kan ikke se noe i reglene at det skal kunne være mulig å ikke ta moms bare fordi man sier at det man gjør er kunstnerisk virksomhet.
Her er reglene som gjelder - så vidt jeg kan. se, tekst fra mva-loven;

§ 3-7. Kunst og kultur mv.

(1) Omsetning og formidling av tjenester i form av adgang til teater-, opera- og ballettforestillinger, konserter, sirkus, omreisende tivolier, dansetilstelninger med levende musikk samt datatreff og lignende arrangementer som er rettet mot barn og ungdom er unntatt fra loven. Unntaket omfatter ikke striptease. Unntaket omfatter programmer, suvenirer og lignende gjenstander av bagatellmessig verdi som omsettes i forbindelse med slike tjenester.

(2) Omsetning og formidling av tjenester i form av kunstnerisk framføring av åndsverk er unntatt fra loven. Unntaket omfatter også tjenester som er en integrert og nødvendig del av framføringen.

(3) Omsetning og formidling av omvisningstjenester er unntatt fra loven.

(4) Opphavsmannens omsetning av egne kunstverk og opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk er unntatt fra loven. Det samme gjelder slik omsetning ved mellommann i opphavsmannens navn.

(5) Formidling av kunstverk for opphavsmannen er unntatt fra loven.

(6) Bytte av kunstverk mellom offentlige museer og kunstsamlinger er unntatt fra loven. Unntaket omfatter også tilfeller der offentlige museer og kunstsamlinger mottar kunstverk fra private i bytte med kopier eller reproduksjoner. Unntaket omfatter ikke bytte som skjer med eller gjennom en som driver omsetning av kunst som næring.


Her er lenken:
http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-058-004.html

---
På punkt 2 der, så står det:

(2) Omsetning og formidling av tjenester i form av kunstnerisk framføring av åndsverk er unntatt fra loven. Unntaket omfatter også tjenester som er en integrert og nødvendig del av framføringen.

Og hvordan kan man hevde at dette (f.eks å ta. opp en gitar) er en kunstnerisk framføring?

---

Mulig jeg har oversett noe, og gjør jeg det så synes jeg det er fint, da jeg også kan la være å ta mva for studioopptak.
Men jeg kunne godt tenke meg å få noe mer i svar enn 'jo det går bra, bare kall det kunstnerisk virksomhet', jeg kunne ønske meg en henvisning til den lovteksten som man mener gjelder i et slikt tilfelle.
Slik jeg leser lovteksten så er det slettes ikke mulig å la være å ta mva bare fordi man kaller noe kunstnerisk virksomhet.
Det kan se ut til at det må være en integrert og nødvendig del av en fremføring.

Og - om det er mulig å tolke dette slk at det ikke er mva på lydstudiotjenester om man kaller det kunstnerisk virksomhet, er det noen som har fått sjekket opp dette med et fylkesskattekontor?

Og er mastering også fritatt da?

Som nevnt - jeg er happy om jeg tar feil på dette området, men fint om det kan bli noe annet enn synsing i svarfeltet.
Ettersom jeg forstår så pleier ikke skattemyndigheter eller mva-myndigheter å gi seg så lett, og det hadde vært leit å trodd at noe ikke var mva-pliktig for så å fått beskjed om å betale mva for jobber fra flere år tilbake i tid...


Vennlig hilsen Njål Frode
Njal Frode Lie
Miksing, Mastering, Produksjoner
www.nflproduksjoner.no
Njal Frode Lie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Feb 18, 2010 8:38 pm
Bosted: Notodden, Telemark

Re: Lydstudio og mva - igjen

Innlegg Kroon » Tor Mar 08, 2012 1:31 am

Dette er det jeg har klart å tolke ut av lovteksten:

Momspliktig:

* Utleie av lydstudio
* Lydteknikertjenester - innspilling, miks, mastering
* Konsulenttjenester - akustisk rådgivning, prosjektering, systemdesign

Ikke momspliktig:

* Komposisjon
* Arrangering
* Musikalsk ledelse, dirigering
* Avvikling av livelyd
* Undervisning

Usikker:

* Produsenthonorar - jeg tror man kan argumentere for at det ikke er momspliktig
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Lydstudio og mva - igjen

Innlegg hkh » Tor Mar 08, 2012 2:57 pm

Kroon skrev:Dette er det jeg har klart å tolke ut av lovteksten:

* Avvikling av livelyd


Ikke momspliktig om det er noe kreativt som skjer på scenen (konsert, teater osv) men om jeg har lyd på en f.eks konferanse er det momspliktig
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Lydstudio og mva - igjen

Innlegg Njal Frode Lie » Lør Mar 10, 2012 3:30 pm

Takk for innspill.

Er det noen som kjenner personlig til studioer som har fått gjennomgang av mva-etaten og som har måttet betale inn manglende mva?

Angående mva eller ei: Man skulle tro at det finnes en 'definitiv' fasit på dette et eller annet sted.
Dersom det er slik jeg og de som kommenterte her mener, at det er mva på lydstudio-opptak, så blir det jo litt skjev konkurranse om vi som da krever inn mva på vegne av staten må konkurrere med studioer som ikke krever inn mva, og altså - meget sannsynlig slik jeg ser det - bryter loven.

Hvis det kan kalles 'kunsterisk virksomhet' og på den måten kan fritas for mva - selv om det er det samme som alle gjør, det å ta opp ting - så burde det også gjelde alle og kunne henvises til en lovtekst eller lovpraksis eller dom eller en skriftlig vurdering i det minste.

Noen som har noe info om det finnes?

N
Njal Frode Lie
Miksing, Mastering, Produksjoner
www.nflproduksjoner.no
Njal Frode Lie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Feb 18, 2010 8:38 pm
Bosted: Notodden, Telemark

Re: Lydstudio og mva - igjen

Innlegg Toproom Studio » Fre Mar 16, 2012 6:49 pm

Her kan du ganske enkelt lese at som produsent er du fritatt for MVA

http://www.musikerorg.no/tema.cfm?path=268,329

ørge
Toproom Studio
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tir Nov 13, 2007 9:57 am
Bosted: Lunner, Hadeland


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron