[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Liveopptak av konsert

Liveopptak av konsert

Moderator: Ole Henrik

Liveopptak av konsert

Innlegg Midtlien » Fre Apr 27, 2012 3:00 pm

Jeg har fått en forespørsel om å gjøre et live-opptak av en konsert. Dette skal legges på videoopptak i ettertid. Det er "katastrofe" om noe skulle gå galt underveis. Det blir mitt første konsertopptak og har et par spørsmål her:

1. Jeg skal benytte stasjonær PC med Pro Tools factory 003 med en Onyx 800r via optisk - totalt 16 spor tilgjengelig. Tenkte å kjøpe eller leie mikrofonsplitter. - Er dette utstyret å anbefale til denne type oppdrag?

2. Om jeg tracker på alle 16 spor, og la oss si at konserten varer i to timer - hvordan kan jeg kvalitetssikre at det ikke oppstår stopp og feil i opptaket underveis - og i så fall mister jeg det som er tatt opp? Vil det være ekstra stor belastning å kjøre mange og lange tracks. - Er det spesielle innstillinger for å redusere risiko for error underveis? (har kjørt samme oppsett i studio, men da aldri mer enn 12 spor av gangen - det har da ikke stoppet, men kjenner det bekymrer meg nå. I studio kan man i verste fall be musikerne stoppe for å gjenta - med opptil 300 publikumere er nok ikke det noe alternativ her :-)

3. Tenker å "safe" på gain-setting, da jeg ikke vet helt hva som kommer (flere band). På veldig "variable" lydkilder som f. eks. vokal og gitar - ville dere kjørt kompressor inn eller (veldig) lav gain?

4. Andre forberedelser, samarbeid med live-lydmann om oppmikking etc.?
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Re: Liveopptak av konsert

Innlegg Ole Henrik » Fre Apr 27, 2012 9:02 pm

Har ikke brukt PT så mye på PC, men tror dette skulle være safe. Jeg ville sjekket å gjøre et like langt opptak som du har tenkt å gjøre med alle sporene inne et par ganger på forhånd for å teste. Sørg for å ha nok harddisk;-) Husk også at du må ha preamper etter en mic-splitter. Digi 003 har vel bare 4, så vidt jeg husker? Dersom du tar opp i 24-bit skulle det ikke være noe problem å ha ganske så lav gain. Begynner å bli noen år siden nå, men har gjort en del opptak med 60 - 70 spor tidiligere. Da leide jeg tre styk 24 spors "Adat" HD recordere. Dette funket kjempefint, og jeg kunne dra lydfilene rett over til macen og Pro Tools etterpå. Du trenger selvfølgelig en mikser eller preamper i tillegg da.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Liveopptak av konsert

Innlegg goldenGeek2 » Lør Apr 28, 2012 9:33 am

Pass på harddiskene i PCen - dersom det oppstår for store vibrasjoner (typisk mot sluten av konseren når lydmannen fyrer opp anlegget på 11) vil de slutte å spille inn for å unngå fysisk skade på diskene. SSD-disker har ikke dette problemet siden det ikke er bevegelige deler i slike. Eventuelt så bør PCen polstres godt mot underlaget. ...Har selv vært ute for opptak som har stoppet midt i nest siste låt på grunn av dette (riktignok på bærbar PC, men likevel litt kjipt. Måtte stå og holde PCen på resten av konserten.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron