[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - PC OG QBASE

PC OG QBASE

Moderator: Ole Henrik

PC OG QBASE

Innlegg kpett » Ons Sep 19, 2012 9:01 pm

Hei !
Har hatt stasjonær pc i studioet mitt i flere år nå, men nå begynner ting og tang og skrante. Vurderer å bytte til laptopp.
Går ut i fra at det er mange av dere som har meninger om det.
Min påstand er at nye laptopper i dag er så bra at de er like gode som en hver stasjonær sak, og derfor egner seg godt som drivere for Qbase.
Epleprodukter er jo også et alternativ, men i og med at jeg har brukt PC i flere år har jeg ikke så veldig lysst til å konvertere.
Bruker i dag Qbase 4, men i sammenheng med bytte av maskin, kommer jeg til å bytte til Qbase 6,...et eller annet.
Håper noen av dere kan gi meg noen råd, og eller synspunket vedr. dette.
Hilsen
Kpett
kpett
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Sep 14, 2012 1:00 pm

Re: PC OG QBASE

Innlegg Ole Henrik » Ons Sep 19, 2012 9:13 pm

Det er vel fremdeles slik at stasjonære maskiner er kraftigere, men du har helt rett i at laptopper er blitt så kraftige at det overhodet ikke er noe problem å kjøre en DAW fra dem. Skaff deg en med rask prosessor, godt med RAM og SSD disk, i alle fall om du skal recorde til en ekstern harddisk.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: PC OG QBASE

Innlegg Adriant » Tor Sep 20, 2012 9:26 am

Har kun brukt laptop til å kjøre DAW til nå, og det har fungert helt ypperlig. Det forutsetter, som Ole Henrik sier, at du får fatt i en kraftig en - i7 flerkjerneprosessor, bra med ram og en rask disk. Jeg kjører en 7200 rpm HDD, og det går stort sett greit. Begynner å slite litt når audiospor-antallet overskrider 50, men greier stort sett å jobbe meg rundt dette... Har ingen erfaringer med SSD personlig, men så lenge du har en HDD i tillegg som du skriver til - evt er forberedt på å bytte ut SSD'en med jevne mellomrom - er nok SSD en god løsning. Kjører nå Logic og PT på en nest-siste-generasjon macbook pro. 2,4 Ghz i7 quad-core, 8gb ram og 7200 rpm HDD. I Windows-verden burde vel ikke et lignende system koste skjorta (etter det jeg husker fra mine windows-dager)...?
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: PC OG QBASE

Innlegg kpett » Tor Sep 20, 2012 7:44 pm

Hei !
. . . .og takk skal dere ha.
Her var det mye matnyttig, og det blir nok en laptopp.
Mvh.
Kpett
kpett
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Sep 14, 2012 1:00 pm

Re: PC OG QBASE

Innlegg Blix » Tor Sep 20, 2012 10:33 pm

kpett skrev:Hei !
. . . .og takk skal dere ha.
Her var det mye matnyttig, og det blir nok en laptopp.
Mvh.
Kpett


Hvis det er viktig for deg å kunne ta med deg maskinen, kjøp en laptop. Hvis ikke får du mer for pengene og en teknisk sett bedre løsning ved å velge stasjonær.

Husk at hele arkitekturen i en laptop er konstruert med kompromisser for vekt, størrelse og batteritid - og det er ikke gunstig for en DAW. Skal du ha en laptop må den ha SSD og ekstern harddisk, og fortrinnsvis ekstra skjerm, tastatur og mus hvis du skal ha samme ergonomi som en stasjonær. Altså ikke mer elegant enn en stasjonær.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron