[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Mac

Mac

Moderator: Ole Henrik

Mac

Innlegg neokmin » Man Feb 18, 2008 9:51 pm

Hei

Jeg tenkte etterhvert å "konvertere" fra Pc til Mac, men har ikke så veldig kjennskap til sistnevnte. Noen som kan komme med råd hva jeg bør se etter / kjøpe ? Kan jeg bruke mine to Benq LCD skjermer, eller må jeg ha nye tilpasset Mac'en? Slipper jeg unna nye skjermer så blir det sikkert litt billigere. Og hvilket operativsystem bør jeg velge ? Jeg bruker Cubase 4

Oki, takker og bukker på forhånd :)

K
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Man Feb 18, 2008 9:59 pm

Du kommer ikke til å angre :D

Bruker du FW lydkort eller PCI X/e?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg neokmin » Man Feb 18, 2008 10:41 pm

PCI, M-audio 2496, men kommer nok til å oppgradere her også
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Feb 19, 2008 1:27 pm

Skjermene kan du trygt beholde. Alle "skjermløse" mac'er kommer med dual skjermkort (til to skjermer). Har du DVI på skjermene så bruk det, hvis ikke må du kanskje kjøpe overganger til VGA.

Husk å sjekke opp at lydkortet ditt støttes av den maskinen du kjøper. PCI eller PCIx osv.


Velkommen over til den grønne siden.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg FinnArild » Tir Feb 19, 2008 5:40 pm

Kjører Mac jeg også - i jobbsammenheng som webmaster. Men DAW på PC. Kan ikke si det er så ultramye forskjell mellom plattformene lenger, jeg - skulle jeg satt opp et rimelig hjemmestudio i dag hadde jeg nok fremdeles landet på PC - for prisens skyld, rett og slett.

Mac er jo kulere, men den kulheten koster mer også. Ikke er det så mye bedre heller - tro det eller ei, Mac kræsjer den også.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg bjornsjoflot » Tir Feb 19, 2008 7:44 pm

Skjønner ikke det maset om hva som er best av Mac og PC. Det det kommer an på er hvor godt den som bruker utstyret kan sine ting ikke hva man bruker. Når det er sagt så har min pc kjørt flere runder rundt flere av mine kjenningers Mac-maskiner. Hehe... Kunsten er å sette opp pc-en riktig! Skru av alt som man ikke har bruk for til musikkmekking. Det tar litt tid og man må vite litt om hva man gjør, men med litt egeninnsats og lesing er det utrolig hva man klarer på egen hånd.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg neokmin » Tir Feb 19, 2008 7:48 pm

Yupp, har dvi på skjermene. Noen kroner spart der også :) Er ikke så opptatt av kulheten .. maskinen kommer til å stå et sted nærmest usynlig likevel.

Noen lydkort til Mac dere kan anbefale ? Ikke et for dyrt da.. maks 2500,-
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg ehasting » Tir Feb 19, 2008 8:23 pm

Jeg gjorde konvertering fra PC til MAC etter mange år med PC. Jeg kjører på en iMAC med et TC Konnekt 24D kort, som jeg har koblet opp imot adat da/ad converteren. Det fungerer smertefritt i OS X med logic 8.

Jeg får minimal latency, og jeg har ikke måtte gjøre noe tuning som er normalt for windows. Jeg er strålende fornøyd. De i butikken hvor jeg kjøpte lydkortet sa at man fikk bedre latency på FireWire under OS X sammenlignet med PC/windows. Jeg kan ikke verfisere dette. men er uansett veldig fornøyd med Mac og os X.

TC Konnekt 24D koster 4500,- men det er over hva du hadde sett for deg har jeg forstått.

PreSonus firebox er vel mer i riktig pris, ihvetfall på firewire. men har ingen erfaring med dette kortet, uten om at de lager gode preamps. til lav pris :)
http://www.procom.no/infoShop/isProduct ... ails/23360


mvh
Egil
ehasting
Tørr bak øra
 
Innlegg: 17
Registrert: Fre Nov 09, 2007 2:37 pm
Bosted: Drammen

Innlegg neokmin » Tir Feb 19, 2008 8:25 pm

bjornsjoflot skrev:Skjønner ikke det maset om hva som er best av Mac og PC. Det det kommer an på er hvor godt den som bruker utstyret kan sine ting ikke hva man bruker. Når det er sagt så har min pc kjørt flere runder rundt flere av mine kjenningers Mac-maskiner. Hehe... Kunsten er å sette opp pc-en riktig! Skru av alt som man ikke har bruk for til musikkmekking. Det tar litt tid og man må vite litt om hva man gjør, men med litt egeninnsats og lesing er det utrolig hva man klarer på egen hånd.


Pc vs mac - den topicen startet ihverfall ikke jeg :) Uansett. Har brukt PC i flere år nå og tweaket XP inn og ut. Fått meg meg tipsene på blackviper og musicxp. Det jeg er på jakt etter er et stabilt system som varer i flere år fremover. Vel Pc fungerer fint det, men jeg har muligheten til å kjøpe ny Mac relativt rimelig - og har lyst til å give it a try :) Tror det kan bli bra jeg :)

Leopard ? OSX ? ... flere tips, kom igjen, kjør på :) hehe ;)
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg neokmin » Tir Feb 19, 2008 8:32 pm

Takker og bukker ehasting ! :) Skal titte nærmere på det lydkortet. Kanskje noen selger det brukt ..
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Tir Feb 19, 2008 9:17 pm

Leopard er versjonsnavnet til siste OSX. Kult operativsystem med mange praktiske funksjoner - jeg oppgraderte min MacBook Pro (som jeg bruker på jobben) med en gang og jeg er også overrasket over hvor lite bugs det var (i motsetning til når min kone fikk ny maskin med Windows Vista).

Som jeg sa i sted: jeg hadde valgt PC av prishensyn. Får du tak i en rimelig Mac, så kjør på mener nå jeg. Det er fine maskiner.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest