[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Rekkefølge på inserteffekter

Rekkefølge på inserteffekter

Moderator: Ole Henrik

Rekkefølge på inserteffekter

Innlegg tmoe » Man Feb 25, 2008 11:10 am

Hei!

Sikker et dumt spørsmål men jeg prøver alikevel :oops:

Har det noen praktisk betydning hvilken rekkefølge man bruker insert plugins i Protools?
Er det slik at kompressor bør stå først, så EQ etc?
Eller spiller det ingen rolle?

Hvis det spiller noen rolle, finnes det en mal på hvilken rekkefølge man bruker?

Som gitarist hvet jeg at dette er viktig når man setter opp et pedalbrett men er litt usikker på om det er samme forhold her?
tmoe
Med på notene
 
Innlegg: 56
Registrert: Tor Nov 08, 2007 9:48 am

Innlegg Kroon » Man Feb 25, 2008 11:50 am

Ettersom insertpunktene sitter i serie, har det naturlig nok en betydning
hvilken rekkefølge du setter opp prosesseringen i.

Akkurat som på et pedalbrett til gitar:

Klang først, og så delay: Det vil bli delay på det klanglagte signalet.
Delay først, og så klang: Det vil bli klang på det delaylagte signalet.

De to eksemplene vil låte forskjellig, men det finnes absolutt ingen fasit.

Det samme gjelder EQ og kompresjon. En kompressor vil reagere ulikt
på et ubehandlet signal kontra et signal som er kraftig skrudd EQ på.

Noen ganger er forskjellen så liten at du ikke hører den. Andre ganger
høres den godt.

Du må faktisk bare høre godt etter og stole på hva du liker best.

Synes nå jeg da.

:)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg mortenbrekke » Man Feb 25, 2008 12:16 pm

Det er vel vanlig å følge oppsettet fra et analogt miksebord: først høypassfilter deretter kompressor og så EQ?!
Et poeng slik jeg ser det er å ikke overanstrenge kompressoren: ved å fjerne unødvendig bass før kompressoren slipper man at romling påvirker hvordan kompressoren jobber, og ved å ha EQ etter kompressoren kan man gjøre drastiske ting med Equen uten at kompressoren flater ut de forandringene man har gjort.
Hvis du bruker klang som en insert er det vel også et poeng å sette klangen etter kompressoren.
Hvis du ikke bruker kompressor spiller rekkefølgen mindre rolle?
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg yhoyland » Man Feb 25, 2008 12:50 pm

Jeg støtter Kroon's tankegang om å stole på ørene.

Jeg bruker mye sidechains med lowpass/highpass når jeg mikser, for å
bestemme "hva" kompressoren reagerer på (bass/diskant osv). Det åpner
muligheter for enda bedre kontroll og endel kreative/overdrevne effekter.
Med sidechains er det kun "styringssignalet" til kompressoren som
forandres, dermed "ødelegger" du ikke lyden ved å bruke en insert-EQ før
kompressor for å "styre".

Ellers ser som oftest mine striper slik ut (riktignok analogt):


High/Lowpass (evt. til sidechain for gate/kompressor)
Gate
Comp
EQ
(Sends/Aux)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Man Feb 25, 2008 5:37 pm

Hvis du bruker klang som en insert er det vel også et poeng å sette klangen etter kompressoren.


Ja, det er nok vanligst.

Men det kan også være kult å komprimere signalet etter at det er blitt sendt
via aux til en klang, slik at klangen trigges av det ukomprimerte signalet.

Da får man en klangrespons som er mer dynamisk enn selve signalet.

:)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg tmoe » Man Feb 25, 2008 11:54 pm

Takk for alle tips :-)

Prøver på et spørsmål til her.
Svarene her kommer fortere og er bedre enn jeg kan finne i noen bruksanvisninger.

Kan noen gi en grei inføring i hvordan man setter opp plugins til å kun komme på monitor lyttinga, uten at det blir tatt opp? F.eks klang?

Og hvis noen gidder og sette opp hvordan man setter f.eks klangen til en egen bus, og hvordan man router det til de sporene man ønsker?
I steden for å bruke samme klangen på flere inserter, som jeg gjør nå :oops:

Håper dere tåler noen nybegynner spørsmål 8)
tmoe
Med på notene
 
Innlegg: 56
Registrert: Tor Nov 08, 2007 9:48 am

Innlegg Kroon » Tir Feb 26, 2008 12:31 am

Kan noen gi en grei inføring i hvordan man setter opp plugins til å kun komme på monitor lyttinga, uten at det blir tatt opp?


Det er standard i Pro Tools. Insertpunktene sitter "post" recording.

Og hvis noen gidder og sette opp hvordan man setter f.eks klangen til en egen bus, og hvordan man router det til de sporene man ønsker?


Del 1:

1. Lag et stereo Aux Input spor. Dette blir din nye "klangretur".

2. Sett input på dette sporet til å være f eks Bus 1-2.

3. Insert en klang på dette sporet. Sørg for at den er 100% "wet".

Del 2:

4. Legg opp et nytt sendpunkt på alle de kanalene du vil ha klang på.
Sendpunktene finner du rett nedenfor insertpunktene i mikseren.

5. Sett disse sendpunktene til å adressere Bus 1-2.

6. Bruk send-faderen på hvert spor til å bestemme hvor mye klang sporet skal ha.

Ferdig!
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg tmoe » Tir Feb 26, 2008 8:43 am

Kroon skrev:
Kan noen gi en grei inføring i hvordan man setter opp plugins til å kun komme på monitor lyttinga, uten at det blir tatt opp?


Det er standard i Pro Tools. Insertpunktene sitter "post" recording.

Og hvis noen gidder og sette opp hvordan man setter f.eks klangen til en egen bus, og hvordan man router det til de sporene man ønsker?


Del 1:

1. Lag et stereo Aux Input spor. Dette blir din nye "klangretur".

2. Sett input på dette sporet til å være f eks Bus 1-2.

3. Insert en klang på dette sporet. Sørg for at den er 100% "wet".

Del 2:

4. Legg opp et nytt sendpunkt på alle de kanalene du vil ha klang på.
Sendpunktene finner du rett nedenfor insertpunktene i mikseren.

5. Sett disse sendpunktene til å adressere Bus 1-2.

6. Bruk send-faderen på hvert spor til å bestemme hvor mye klang sporet skal ha.

Ferdig!


Takk kroon

Men når det gjelder spm 1, så får jeg forsåvidt klangen post recording.
Men med en gang jeg trykker "rec" så forsvinner klangen fra lyttinga.
Da tenker jeg lyttinga til vokalisten når han synger.
tmoe
Med på notene
 
Innlegg: 56
Registrert: Tor Nov 08, 2007 9:48 am

Innlegg Kroon » Tir Feb 26, 2008 11:00 am

Hm. Skjer dette når du har klangen som insert på selve sporet, eller som insert på et Aux Input spor?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg tmoe » Tir Feb 26, 2008 11:37 am

Det skjer når jeg har klangen som insert på sporet, ikke aux
tmoe
Med på notene
 
Innlegg: 56
Registrert: Tor Nov 08, 2007 9:48 am

Innlegg Dozerbabar » Tir Feb 26, 2008 12:43 pm

Bruker du low latency monitoring?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg tmoe » Tir Feb 26, 2008 12:44 pm

ja det gjør jeg
tmoe
Med på notene
 
Innlegg: 56
Registrert: Tor Nov 08, 2007 9:48 am

Innlegg Kroon » Tir Feb 26, 2008 4:44 pm

Aha.

Low Latency Monitoring disabler alle insertpunkter på sporet du recorder.
Det muter også all audio i Aux Input-sporene, hvis jeg husker riktig.
Så du vil ikke få klang i monitoringen uansett hvordan du snur på det.

Jeg pleier ikke å bruke Low latency Monitoring, nettopp av den grunn.
Jeg skrur ned playback bufferen til 128 samples i stedet. Det er lav nok
latency for meg, og de aller fleste vokalister.

Til og med 256 samples kan funke, særlig hvis det er snakk om noe
annet enn vokalopptak.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Feb 26, 2008 9:49 pm

Sends blir mutet, og inserts deaktivert/bypassed.
Internbussene derimot, blir ikke mutet. Heller ikke Aux inputs.

Litt kreativitet gir oss en workaround for å legge klang på vokalen
selv når low latency monitoring er slått på:

(Det du gjør her er å sende inputsignalet direkte til klangbussen uten å gå
via audiosporet)

1) Lag et nytt mono aux spor.
2) Sett input på denne til samme preamp/input som vokalmikken
3) Sett output til klangbuss (f.eks. Bus 1).

Vips!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Ons Feb 27, 2008 12:50 am

Sånn var det ja. :P
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron