[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bruk av kompressor/limiter

Bruk av kompressor/limiter

Moderator: Ole Henrik

Bruk av kompressor/limiter

Innlegg Sub Decay » Man Feb 17, 2014 6:50 pm

Trenger et tips her. Har et lite hjemmestudio med en A&H 16 spors analog mixer med firewire. Utstyret jeg bruker består av for det meste analoge synther og sequencere og det kan fort bli at jeg bruker opptil 10 kanaler på miksern samtidig, når alt utstyret er i sving. Det jeg lurer på er om jeg kunne hatt bruk for en kompressor/limiter i en slik "tracking" sammenheng? Eller om kompressor kun er nødvendi nødvendig ift vokal. Og hvis en kompressor vil gi økte eller "bedre" resultater, vil jeg da måtte ha en kompressor på hver av kanalene? Eller er det muligheter for å koble slik at bare EN kompressor/limiter kan prossessere flere kanaler samtidig? Beklager nybegynner spørsmål, men er ganske grønn på dette :wink:
Sub Decay
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Søn Feb 16, 2014 7:46 pm

Re: Bruk av kompressor/limiter

Innlegg FinnArild » Ons Feb 19, 2014 1:17 am

Så lenge du tar opp i 24 bit så har du plenty av headroom å gå på for å ta opp uten kompressor. Det noen allikevel foretrekker er å ha en egen preamp til akustiske opptak - spesielt vokalopptak. Disse har ofte en kompressor som kan brukes for å ta ned toppene. Dette er jo ofte veldig avhengig av mic og ikke minst vokalist. For flerspors opptak av f.eks. trommer ville jeg bare tatt opp alt rett fra mixer uten kompressor.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron