[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - vokal preamp...

vokal preamp...

Moderator: Ole Henrik

vokal preamp...

Innlegg aldara » Fre Feb 29, 2008 1:04 am

Har en focusrite platinum voice master som jeg bruker til preamp på vokal opptaka mine.. Bruker litt varierende mikrofoner... men felles er at jeg aldri får vokalen så crips og rein som jeg vil ha den... (inspirasjon er depech mode..)

Er det jeg som er dust til å skru eller bør jeg vurdere å bytte til en annen preamp? Skal ikke være så mye annet i kjeden som forstyrrer.. så jeg er rimelig sikker på at det er preampen.
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Ole Henrik » Fre Feb 29, 2008 1:27 am

Av en eller annen grunn er focusrite platinum serien et særdeles yndet hatobjekt blandt drevne teknikere. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, jeg hadde en slik i mange år, og var forsåvidt fornøyd, ut i fra forutsetningene til boksen. En fordel med voicemaster er at det er ganske vanskelig å skru seg bort. Jeg har produsert plater som har solgt over 100 000 eks, der vokalen var tracket ene og alene med en voicemaster. Men det er en billig boks, og dyrere elektronikk låter bedre, og mer sofistikert. Noe av de største ankepunktene med voicemastern (og de andre billig focusritene) er at når de vrenger så "sprekker" de med en gang. På dyrere preamper kan du aktivt bruke litt vreng for å skape en interessant tone. Hva har du ellers i kjeden da? lydkort/konvertere og mikker?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: vokal preamp...

Innlegg Henning Svoren » Fre Feb 29, 2008 4:00 am

Jeg har også en octopre fra samme serie som jeg brukte mye før. Den fungerte alltid fint med bra kilder, men du blir ikke blåst vekk. Hvis du vil ha krisp og ren lyd bør du iallfall bruke en stormembranmik av et eller annet slag og samt gjerne bygge noen bassfeller :lol:
Om du vil et steg videre i preamp-verdenen ville jeg prøvd en API 512 for krisphet :twisted:
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg aldara » Man Mar 03, 2008 1:01 am

Ole Henrik skrev:""er at når de vrenger så "sprekker" de med en gang. På dyrere preamper kan du aktivt bruke litt vreng for å skape en interessant tone. Hva har du ellers i kjeden da? lydkort/konvertere og mikker?


Har lagt merke til det du.. jeg kjører den rett inn på echo mia korte mitt. det har hendt at jeg har hørt at det har skurra litt på playback og trodd at det er internt i kortet som overstyrer, sendt vokalisten hjem og på den måten ødelagt en ellers god dag.

Har ikke så mye mer i kjeden igrunn. . varierer litt hva slags mikker jeg bruker har av alle ting brukt en trådløs med noenlunde brukbart resultat (mer til effekt babbel) en røde og en shure blir også brukt. Stort sett går alt igjennom behringer (mx9000) mikseren (nå ser vell noen rødt her tenker jeg :-) ) og så inn på pc'n. Behringeren er grei den .. ren lyd og helt grei til mitt bruk.
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Re: vokal preamp...

Innlegg aldara » Man Mar 03, 2008 1:03 am

Henning Svoren skrev:Jeg har også en octopre fra samme serie som jeg brukte mye før. Den fungerte alltid fint med bra kilder, men du blir ikke blåst vekk. Hvis du vil ha krisp og ren lyd bør du iallfall bruke en stormembranmik av et eller annet slag og samt gjerne bygge noen bassfeller :lol:
Om du vil et steg videre i preamp-verdenen ville jeg prøvd en API 512 for krisphet :twisted:


okey .. sikkert et døvt spørsmål.. men bassfeller? regner med du mener raggsokker over mikken og eggekartonger på veggene ? :-)
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Bugbass » Man Mar 03, 2008 1:06 am

aldara skrev:
Ole Henrik skrev:""er at når de vrenger så "sprekker" de med en gang. På dyrere preamper kan du aktivt bruke litt vreng for å skape en interessant tone. Hva har du ellers i kjeden da? lydkort/konvertere og mikker?


Har lagt merke til det du.. jeg kjører den rett inn på echo mia korte mitt. det har hendt at jeg har hørt at det har skurra litt på playback og trodd at det er internt i kortet som overstyrer, sendt vokalisten hjem og på den måten ødelagt en ellers god dag.

Har ikke så mye mer i kjeden igrunn. . varierer litt hva slags mikker jeg bruker har av alle ting brukt en trådløs med noenlunde brukbart resultat (mer til effekt babbel) en røde og en shure blir også brukt. Stort sett går alt igjennom behringer (mx9000) mikseren (nå ser vell noen rødt her tenker jeg :-) ) og så inn på pc'n. Behringeren er grei den .. ren lyd og helt grei til mitt bruk.


Skal ikke starte noen Behringer-debatt her, men det er en ting du må passe på og det er at du må være foriktig med gaininga på den mikseren. På instrument/lyd med mye dynamikk, kan det sprekke selv om meteret ikke når opp til rødt
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Henning Svoren » Man Mar 03, 2008 2:39 am

Hei!
Du må vere litt mer spesifikk på mikkene. Slik jeg har fostått det hittiler sannsynligvis Focusriten det beste burken i kjeden din, med mindre mikkene dine er noen av de dyrere fra de produsentene. Er ingen grunn til at det skal vrenge med deg. Det vil gjøre uansett hvor dyrt utstyret er om nivået er for høyt. Hva bruker du behringeren til? Monitoring? Husk at du kan bruke en splitt ut fra linjeutgangen til Focusriten og rett i lydkortet og samtidig få et monitorsignal til mikseren.

Raggsokker blir mer brukt som vindhetter utendørs og eggkartonger har fint lite effekt på akkustikken. Iallfall i forhold til et relativt brutalt visuelt inngrep:lol:
Bassfeller kan vere en stor sofa eller tunge tepper om demper frekvenser som stikker seg ut i rommet. I gode studio blir det ofte brukt spesialbygde feller f.eks. av tykk isolasjon festet til tak og vegger.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Borrmann » Man Mar 03, 2008 5:52 am

Jeg melder meg gjerne som en av de som prater ufint om focusrite så ofte jeg kan.
Da spesielt Octopre og platinumserien.
I rundt 2003 så tok jeg opp en plate på location, mer eller mindre uten mulighet til å høre spora før vi var tilbake i studio.

av 16 innganger så var 8 mic.preamper direkteutgangene på en 1997-modell tascam 24 kanals mikser som jeg kjøpte for 4000,-
De resterende 8, som jeg sjangset under inspilling på at de var de beste, var octopre.
Jeg ble kjempeskuffet, octopresporene låt harskt, bright, og generellt kjempeproblematisk i forhold til det Tascamsporene gjorde.
Også blitt stuck med octopre ved noen andre anledninger, og hatt samme opplevelse.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Henning Svoren » Man Mar 03, 2008 5:34 pm

Uansett en fin start å høre hvordan preampen høres ut om den ikke blir kjørt gjennom en behringer. Med en behringer-mikser jeg hadde kunne du høre at cd-en i cd-spilleren mikseren stod på gikk rundt... Er ingen fan av platinumserien, men har fått den til å funke fint til moderne/bright musikk :?
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg aldara » Man Mar 03, 2008 11:03 pm

Henning Svoren skrev:Hei!

Raggsokker blir mer brukt som vindhetter utendørs og eggkartonger har fint lite effekt på akkustikken. Iallfall i forhold til et relativt brutalt visuelt inngrep:lol:
Bassfeller kan vere en stor sofa eller tunge tepper om demper frekvenser som stikker seg ut i rommet. I gode studio blir det ofte brukt
spesialbygde feller f.eks. av tykk isolasjon festet til tak og vegger.


Bruker raggsokken som pop og sshh filter... har rota vekk filteret som følgte med :-) Visuelt meget bra og virker veldig greit også.

Godt tips med bassfella, har alltid tenkt fra nesa og opp med tanke på akustikk, altså at jeg henger opp tepper fra taket osv... Har egentlig ikke tenkt på at det skjer mye langs gulvet.

Har forøvrig fått endel inputs her som jeg skal prøve på neste tagning;
Skal prøve en a/b på pulten og på mikkene. Er vokalisten sine mikker så jeg har dem jo aldri her utenom opptak.

Skal også prøve å kjøre direkte inn på kortet.. Hvis ingenting nå virker så ryker den j#¤"%& focusrite'n ut vinduet :twisted:
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Henning Svoren » Ons Mar 05, 2008 5:12 am

aldara skrev:Bruker raggsokken som pop og sshh filter... har rota vekk filteret som følgte med :-) Visuelt meget bra og virker veldig greit også.

Godt tips med bassfella, har alltid tenkt fra nesa og opp med tanke på akustikk, altså at jeg henger opp tepper fra taket osv... Har egentlig ikke tenkt på at det skjer mye langs gulvet.

Har forøvrig fått endel inputs her som jeg skal prøve på neste tagning;
Skal prøve en a/b på pulten og på mikkene. Er vokalisten sine mikker så jeg har dem jo aldri her utenom opptak.

Skal også prøve å kjøre direkte inn på kortet.. Hvis ingenting nå virker så ryker den j#¤"%& focusrite'n ut vinduet :twisted:


Funker vel med raggsokk så lenge du har vasket den siden den ble brukt på skitur til hytta sist påske 8)

Må få høre hvilke mikker dere bruker før dere gjør noe dramatisk!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg aldara » Lør Mar 08, 2008 10:51 pm

Funker vel med raggsokk så lenge du har vasket den siden den ble brukt på skitur til hytta sist påske 8)

Må få høre hvilke mikker dere bruker før dere gjør noe dramatisk!




den mikken vi burde fått til mest og best med er en røde k2 mik... svær rar sak med en sånn upraktisk boks som ligger å flyter i veien på gulvet..Den andre var jo som nevnt en trådløs mikk så jeg bør vell egentlig ikke ha de største forventningene til akkurat den.
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Henning Svoren » Man Mar 10, 2008 2:02 am

Hm..
Dere burde få en krisp ok lyd med k2'en. Aner ikke hva "nivå" dere er på så ikke meningen å fornærme deg, men regner med dere synger inn i mikken fra siden(hvor den gullfargede sirkelen er) og ikke fra baksiden eller toppen? Kan vere en vanlig misforståelser blant de som er litt ferske :)
Håper dere får det til!!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Dozerbabar » Man Mar 10, 2008 9:41 am

Røde K2 bør jo være mer enn nok til å få god lyd i hvertfall. Den er faktisk brukt på vokalen på siste Nickleback-skiva om ikke jeg tar helt feil..
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Mar 10, 2008 10:41 am

Jeg synes K2 er en ypperlig mikrofon. Brukte den mye på vokaler og andre
"sensitive" ting før. Nå er den førstevalg på overheads til "kresenjazz", super
på mørk stryk og små gitarer - og gir nesten alltid et bra utgangspunkt når
jeg støter på et nytt og rart instrument. En kjempemikrofon å ha i skapet.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest