[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvilken miksertype er du?

Hvilken miksertype er du?

Moderator: Ole Henrik

Hvilken miksertype er du?

Den nyinnvidde- "Kompressor?? Hjelp!!"(måtte ha med dette alternativet)
3
16%
Den tradisjonelle - "Less is more. Litt korrektiv eq her og der samt klang på vokalen på en god dag"
4
21%
Den kompliserte - "Her blir det komprimert additivt i busser og spann, og fettet til med chorus, vreng og 0,4sek klang"
9
47%
Den søkende - "Har du sett den nye pluginen fra Audioease??"
3
16%
 
Antall stemmer : 19

Hvilken miksertype er du?

Innlegg Henning Svoren » Fre Feb 29, 2008 4:51 am

Litt satt på spissen har jeg et inntrykk av at de fleste her til lands kun bruker eq, kompressor, en 1,8+sek klang og litt medium delay utenom effekter for spesielle anledninger. Er dette fakta? Prove me wrong!! Hvilke hemmelige tricks bruker DU for å få vokal/gitar/keys til å høres ENORME ut og få bass og trommer til å sparke lufta ut av deg???

(Lagde en liten avstemning også på gøy)
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Ole Henrik » Fre Feb 29, 2008 10:27 am

Jeg valgte alternativ 3, men vet ikke helt om det er rett. Jeg forsøker å gjøre ting enkelt men har et standard oppsett med 1 hall, 1 rom, lang + kort plate, lang + kort gate, 4 dels delay for vokal (3-4 repetisjoner), 8 dels delay for vokal, 4 dels delay for instrumenter (2-3 repetisjoner), 8 dels delay for instrumenter, pingpongdelay, echofarm for ekko effekter, harmoniser og flanger. Da blir det muligens feil å krysse for "litt klang på en god dag" :lol: :lol: Jeg har brukt dette oppsettet siden jeg så Charles Dye´s "Mix it like a record" dvd, og det er veldig hendig, det er ikke så ofte jeg trenger å sette opp ekstra effekter, og alt ligger på faste busser. Når det gjelder bussing har jeg ofte en stereobuss til trommer som går innom en SSL kompresser, men holder gjerne basstromma utenom denne bussen, for maks trøkk i bånn. Min "hoved" basstromme er som regel et sample uansett om det er spillte trommer eller ikke, så dermed er den rimelig jevn. Av og til har jeg to parallelle busser på trommer, der den ene er klemt noe fryktelig for å tyne maks ut av rommet, men som regel liker jeg å gjøre dette med klang anyway. Jeg bruker mer og mer VCA busser i PT, som er helt genialt for å dra opp og ned de forskjellige instrumentgruppene uten å føkke til automasjoner (les bli sittende fast i automasjoner) osv.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Fre Feb 29, 2008 4:29 pm

Jeg faller vel inn mellom 3 og 4, men prøver å mikse etter hva slags prosjekt/musikk jeg jobber med. Ingen vits i å gjøre det komplisert hvis det låter bedre enkelt!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg hkh » Fre Feb 29, 2008 5:51 pm

4 på meg - digger nye fete leketøy


kan utvide diskusjonen litt: Er det slik at de fleste her har et fast oppsett på nye prosjekter slik som ole henrik med faste klanger og delayer?

Jeg begynner alltid med et helt tomt prosjekt og legger opp effekter når jeg trenger de.
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg yhoyland » Fre Feb 29, 2008 6:12 pm

Jeg har fast oppsett for nesten alt - spor, sends, effekter, inserts osv. Jeg mikser analogt. Da er alltid verktøyet lett tilgjengelig, og det blir kortere vei ifra idé til utprøving...

Fordi jeg kjører et ganske standardisert input/sporopplegg så blir det også kjappere å gå over til nytt prosjekt, og gamle sessions brettes ut på mikseren kjappere.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Borrmann » Fre Feb 29, 2008 6:23 pm

Liker å tro at jeg tilhører punkt to.
Men med outboard eq og comp på nesten alle spor på inspilling, samt en del under miks, en blanding av EMT 140(gjerne med tapemaskin pre-delay med feedback control på mikseren), tapemaskin som slapback, med feedback kontroll på mikseren, AKG BX20, noen plug.in klanger, rom mikker, m/s prosessering på noen spor, re-recording av rom + masse volum, effekt, effektretur og mute-automasjon, så ender jeg vel opp på 3 likevel. Søren.

EQ'ene på bordet står nesten flatt som regel iallefall.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Kroon » Fre Feb 29, 2008 7:35 pm

Er det slik at de fleste her har et fast oppsett på nye prosjekter slik som ole henrik med faste klanger og delayer?


Her i gården er det blanke ark for hver gang. :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Fre Feb 29, 2008 8:13 pm

Du mener at du ikke bruker presets eller session templates, men rutiner og gamle vaner har du vel? ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Fre Feb 29, 2008 11:45 pm

Absolutt. :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Mar 01, 2008 9:59 pm

Kroon skrev:Absolutt. :)


Pokker. Da kan jeg ikke skylde alle de feite miksene dine på ren flaks allikevel... ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Henning Svoren » Søn Mar 02, 2008 8:06 pm

Veldig mye bra!
Jeg kommer nok inn på nr.3 jeg også, så lenge jeg får det til å høres bedre ut og ikke bare som en smørje. Elsker å eksperimentere. Jeg hadde for eksempel en oppdagelse for litt siden som jeg selv syntes var stor moro: Har ofte brukt å ha sansamp(plugin) på en ekstra trommebus for å få litt liv i ting, men har ofte slitt med kamfiltering/fasing. Hi-hat f.eks høres helt pyton ut når en skrur opp sansampen og av og til forsvinner bass osv. Selv med ADC i PT er det noe som ikke stemmer. Har prøvd å snu polariteten osv, men har aldri blitt helt fornøyd. Vi hadde en tråd tidligere her om eq og fase og at det er to faktorer hvor man ikke kan gjøre noe med den ene uten å gjøre noe med den andre. Så begynte å stille inn delay-kompensasjonen manuelt og gikk systematisk oppvover, til slutt fant jeg en plass der jeg såklart hørte at cymbalene og trommene skiftet karakter når jeg slo på sansamp-bussen, men at det hørtes mye fetere ut en om jeg kun skulle brukte den automatiske delay kompensasjonen. Dette blir kult å forske videre på!

Er det forresten noen som bruker chorus veldig lavt for å gjøre ting større? Jeg har egentlig aldri hatt noen bra chorus-effekter og det har jo vert så ut som du kan få det de siste åra, men den har forstått det sånn at mange flinke folk som jobber med ny rnb, hip-hop, pop ofte bruker chorus veldig subtilt for å få ting til å høres større ut. Har også dødslyst å finne en brukt H-3000 for å bruke dual h910 programmet med noen cent opp/ned og litt delay på hver side. Noen som har en H-3000 her?
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Henning Svoren » Søn Mar 02, 2008 8:13 pm

Ole Henrik skrev:Jeg valgte alternativ 3, men vet ikke helt om det er rett. Jeg forsøker å gjøre ting enkelt men har et standard oppsett med 1 hall, 1 rom, lang + kort plate, lang + kort gate, 4 dels delay for vokal (3-4 repetisjoner), 8 dels delay for vokal, 4 dels delay for instrumenter (2-3 repetisjoner), 8 dels delay for instrumenter, pingpongdelay, echofarm for ekko effekter, harmoniser og flanger. Da blir det muligens feil å krysse for "litt klang på en god dag" :lol: :lol: Jeg har brukt dette oppsettet siden jeg så Charles Dye´s "Mix it like a record" dvd, og det er veldig hendig, det er ikke så ofte jeg trenger å sette opp ekstra effekter, og alt ligger på faste busser. Når det gjelder bussing har jeg ofte en stereobuss til trommer som går innom en SSL kompresser, men holder gjerne basstromma utenom denne bussen, for maks trøkk i bånn. Min "hoved" basstromme er som regel et sample uansett om det er spillte trommer eller ikke, så dermed er den rimelig jevn. Av og til har jeg to parallelle busser på trommer, der den ene er klemt noe fryktelig for å tyne maks ut av rommet, men som regel liker jeg å gjøre dette med klang anyway. Jeg bruker mer og mer VCA busser i PT, som er helt genialt for å dra opp og ned de forskjellige instrumentgruppene uten å føkke til automasjoner (les bli sittende fast i automasjoner) osv.


Kult oppsett!
Hva bruker du den lange + korte gaten til? Er det gatet klang?

Jeg har av en eller grunn aldri helt tatt i bruk VCA busser i PT, tror jeg har brukt grupper og merket hele låten og automatisert dem opp eller ned, definitivt mer tungvint...
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Ole Henrik » Søn Mar 02, 2008 9:45 pm

Det er gatet klang ja. Bruker den til litt forskjellig. Hihiat og bissi akustisk gitar f.eks. Når du skal ha følesen av klang, men ikke for mye søl er det genialt. Det kan også være fint å blande inn i ting som har mye lang klang dersom du ønsker at klangen skal høres som en effekt. Det er sjelden jeg bruker alle klangene i oppsettet, men ved å ha det slik er det veldig kjapt å mikse. For meg er det superviktig å ha gode rutiner og setups, sånn at jeg kommer kjapt til resultatet jeg ønsker og får fin flow i arbeidet.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Henning Svoren » Man Mar 03, 2008 4:08 am

Kult! Har brukt det mye live til trommer, spx anyone!? :lol: Burde ha testet det ut mer i studio.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest