[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Mastering

Mastering

Moderator: Ole Henrik

Mastering

Innlegg zalman » Fre Jun 27, 2014 11:20 pm

Hei..

Har noen live innspillte sanger som er mikset, og skulle fått opp volumet på de. (sangene skal brukes til promotering for spillejobber og slikt)

1.Noen råd for amatør mastering i logic pro 9? (har testet litt med mastering i logic, men føler jeg skrur meg vekk fra det jeg ønsker)

2.Bruker limiter for å øke volumet slik at alle hører hva som skjer?

3.Bruke noen $ på litt mer proff mastering? ( opptakene, miksene er ikke av proff kvalitet )
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Mastering

Innlegg Heiko » Søn Aug 10, 2014 11:30 pm

I utgangspunktet trenger du ikke nødvendigvis mastre låter som skal brukes til promo, selv om en mastring blant annet normalt vil ta produksjonen opp til kommersiell "perceived loudness". Forsiktig bruk av multipressor og limiter i Logic gjør mye og kaller du det en DEMO, er man gjerne forberedt på at man må skru opp lyden.

Ønsker du å gjøre det selv, kan du bruke en master preset på output kanalen, og til og med en bounce med "normalize on" bringer nivået en del opp. Men uten nærmere gjennomgang vil du også fort søle til lydbildet og gi et dårlig og amatørmessig inntrykk.

Ønsker man at det skal høres bra ut på alt fra store anlegg til små PC-høytalere, Sennheiser øretelefoner og iPhone standard, så må det mastres ordentlig. Det klarer du ikke uten ordentlige studiomoniterer, et trenet øre, et "dødt" rom og kunnskap om de rette pluginsene (og Logic sine Limiters er dessverre elendige uansett hvor god du er).

Du kan gjerne sende meg mixen din, så kan jeg se om det vil bli en grei mastring. Eventuelt er det best om du deler Logic prosjektet. Jeg gjør gjerne første jobben gratis ettersom jeg ikke har en lang referanseliste og hvis vi blir enige om en grei pris på videre oppdrag kan vi få et fint samarbeid.... Jeg er på vei inn i bransjen så er i utgangspunktet billig enn så lenge.

Send til: heiko@tadetpiano.no
Heiko
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Fre Aug 01, 2014 2:55 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron