[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Miksing av trommer.

Miksing av trommer.

Moderator: Ole Henrik

Miksing av trommer.

Innlegg Ludvig » Søn Sep 28, 2014 2:37 pm

Hei!

Jeg tenkte å prøve meg på å mikse noen trommespor jeg har spilt inn. Jeg lurte litt på om
noen har noen tips å komme med der ute. Er det noen type programmer som kan anbefale for å få en god trommelyd?
Eller er det kun det å skru EQ som gjelder? Hvordan får man frem god trommelyd som man hører det på plate?

Jeg bruker Cubase 7.

Takker for alle innlegg!
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Re: Miksing av trommer.

Innlegg FinnArild » Ons Okt 01, 2014 8:01 am

Spørsmålet er litt: "hvor mye koster en bil", men jeg kan bare fortelle deg hva jeg gjør i Cubase 7.5:

Aller først sjekker jeg alle fasene og ser om det er noen av sporene som må flyttes eller vendes individuelt.

Tar utgangspunkt i overheads, som jeg kapper ut noe av bunn fra. Så gater jeg skarpen, og setter på en kompressor og en kort plateklang rett på sporet. Jeg trigger skarpen og finner en skarp sample som jeg mixer inn med til det låter kult. Så isolerer jeg kick som jeg trigger og bruker mesteparten av lyden fra sample. Deretter eq'er jeg hi-hat så den låter fin og crispy og mikser den forsiktig inn. Så klipper jeg tammer så de bare høres når de brukes, og setter en kompressor på de, pluss litt ekstra plateklang der også. Nå mixer jeg det hele sammen til det låter greit, setter en god kompressor på hele settet - og så finner jeg en kort romklang jeg setter på hele settet (har du tatt opp trommene i et "vått" rom trenger du kanskje ikke dette). Etter dette begynner jeg ofte med prøve ut enkelte triks for å få trommelyden enda fetere, som å sette opp paralellkomprimering (nesten alltid) og å sette på enkelte UAD eq'er og annet snacks.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg zalman » Tor Okt 02, 2014 10:17 pm

Sjekk også ut waves CLA drums plugin.
Den fikk meg til å få bedre lyd i settet, bare ved å sette den inn på sporet på forhåndsinnstillt i plugin. Å det er lett å skru uten å overdrive ..

Demo kan lastes ned å prøves i 1 uke tror jeg det er.

Ellers tar jeg imot godt tips fra Finn her
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Miksing av trommer.

Innlegg Ludvig » Fre Okt 03, 2014 10:14 pm

Tusen takk for tipsene :)
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Re: Miksing av trommer.

Innlegg bogus » Tor Feb 26, 2015 12:24 am

Generelt sett så mener jeg du bør mestre å mikse trommene slik de er tatt opp uten å blande inn verken samples eller f.eks waves cla drums. Grunnen til at jeg mener dette er at lyden du får ut til slutt henger sammen med måten trommene er tatt på. Å ta opp trommer er vanskelig men morsomt, og prøving/feiling er en del av det. Om en legger seg på en linje hvor man tar snarveier for å få bedre lyd (nå setter jeg det på spissen) med f.eks samples etc, vil man ikke lære seg å ta opp ordentlig trommelyd!

Her er en fin artikkel som tar for seg miksing av trommer: http://www.soundonsound.com/sos/feb01/a ... rummix.asp
Kristian Sivertsen
Vårres Studio - NESNA - www.myspace.com/varres
bogus
Med på notene
 
Innlegg: 89
Registrert: Ons Sep 26, 2007 4:17 pm
Bosted: Nesna

Re: Miksing av trommer.

Innlegg FinnArild » Fre Feb 27, 2015 12:27 am

Kommer veldig an på stil selvfølgelig. Vise og Jazz funker nok dårligere med drum replacement, men på rock er det veldig nyttig å legge på en saftigere kick og snare enn du kan isolere, komprimere og EQe opp på "puritansk vis". Det jeg gjør på skarp på siste plata nå er å ha fått trommisen til å gi meg en 30-40 skarpslag som jeg har samlet sammen i en multisample i Halion 5. Så trigger jeg den sammen med skarpen som ligger der fra før, men med frie tøyler til å komprimere den opp uten å slite med resten av settet. Bruk fantasien - alt er lov! Spesielt snarveier!
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron