[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trommelyd

Trommelyd

Moderator: Ole Henrik

Trommelyd

Innlegg Bugbass » Man Mar 03, 2008 12:59 am

På plata til Bill Troijani, Billy T Band " A little mixed up", som nylig ble sluppet, synes jeg det er veldig kul trommelyd. Flott akustisk trommelyd som er perfekt plassert i lydbildet etter min smak. Så spørsmålet er: hvis jeg har en gor trommeslager, med ett godt trommesett, hvordan får jeg til slik trommelyd(eller tilnærmet/i retning av/type). Jeg tenker på plassring av mikker, hvilke type mikker, hvor mange osv

PS! Veldig bra plate med flotte musikere!!
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Man Mar 03, 2008 3:26 am

Nå har jeg bare hørt på iTunes previewene, så jeg kjenner naturligvis ikke
plata eller musikken.

Men utifra det lille jeg har hørt så ligger hovedvekten på trommemiksen her
på overheadlyden. Med stor sannsynlighet et par saftige stormembraner
som er vidt plassert men med jevn dekning av settet (en meter over eller
bak, f.eks.).


Det andre som er viktig for denne lyden er rommet det er spilt inn i.
Vanskelig å si hvilke materialer rommet er bygd i, men det heller mot noe
som er relativt reflektivt også i mellomtonen. Kanskje en kombinasjon av
stein og middels hardt treverk? Størrelsesmessig så tipper jeg rommet er
4*4 meter eller deromkring.

Men - dette er bare et "educated guess", så ta det med en klype salt. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Henning Svoren » Man Mar 03, 2008 3:59 am

Det er utvilsomt mye romlyd i trommene. Noen sanger høres veldig live ut i samme rom. Romlyden kan komme som lekkasje inn i andre mikker. Om det ikke er live så kan de ha brukt rommiker(evt.begge deler). Kan hende de har hatt overheaden ganske høyt/langt fra settet. Syns jeg hører en eller annen form for halvlang plateklang på skarpen også f.eks på Groovin.
Tror du kan få en sånn type lyd ved å bruke mikker uten den moderne og ofte irriterende topboosten. Du bør ha et litt levende rom og basere mesteparten av lyden på overheadene, prøv gjerne med båndmikker. Disse trenger ikke nødvendigvis hete royer/coles/aea. Her kan det sannsynligvis vere litt å hente på å finne et litt gammelt par med f.eks. Neumanner om du ikke vil gå båndmik-ruta. Du må også beholde trommene nesten mono. Det er det som høres mest naturlig ut med mindre du står oppi trommesettet . Til basstromme kan du nokså sikkert styre unna beta52/112/d6, de kan vel fungere om du eq-er litt, og basstrommen er uansett veldig lav i miksen. Om mulig prøv en stormembran eller en avslappet dynamisk(sm-7, d12, kanskje 421) på utsiden av basstrommeskinnet(ikke i hullet). På skarp kan du ha en sm-57, trenger ikke vere mer spennende enn nødvendig :D Tammer trenger ikke noe. Så i hovudsak er det fire mikker og plassere dem der de høres best ut, og gjerne prøv en mono rommik. Komprimer alt etter smak. Går utifra du tar opp digitalt og det skal funke, men til denne type musikk er analogtape selvsagt et pluss. Finnes også såkklart mange tape-emulatorer/drive-pluginer som er nyttige om du ikke mikser i Juke Joint Studio :lol:
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Borrmann » Man Mar 03, 2008 5:43 am

Så vidt jeg tror å ha hørt så er denne plata gjort med sammenrasket utstyr inn i en 002.
Men de er veldig rutinerte og har spilt utrolig mange konserter sammen, Bill er veldig opptatt av at ting skal være naturlig balansert på scenen, og liker ikke moderne "oppblåst" nærmikket skarp og basstromme.
Trommeslageren eier et par SM81, så det kan være de som har vært brukt.
Høyst sannsynlig er alt gjort i så samme rom som mulig.
Mikset ferdig en plate i forrige uke, hvor den nevnte trommeslageren spiller på 3-4 spor, der mesteparten av lyden kommer fra en RE20 foran basstromma og et par coles som overall trommemikker. Låter fint det også.
Han spiller veldig balansert, og med veluttenkt lyd i alle horna i settet.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Bugbass » Man Mar 03, 2008 9:40 am

Takk for svar, får bare sette igang å forske litt på det. Men det hjelper nok å ha en trommeslager av det kaliberet ja
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Henning Svoren » Man Mar 03, 2008 5:25 pm

Bugbass skrev:Takk for svar, får bare sette igang å forske litt på det. Men det hjelper nok å ha en trommeslager av det kaliberet ja


Word
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg yhoyland » Man Mar 03, 2008 7:42 pm

Henning Svoren skrev:Du må også beholde trommene nesten mono. :


What? Har du hørt på disse greiene her eller? Det er så stereo at det nesten
er vanskelig å høre at skarpen er i midten! :lol: :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Man Mar 03, 2008 11:20 pm

yhoyland skrev:
Henning Svoren skrev:Du må også beholde trommene nesten mono. :


What? Har du hørt på disse greiene her eller? Det er så stereo at det nesten
er vanskelig å høre at skarpen er i midten! :lol: :lol:


Skulle til å si det, øverste frekvensene på skarpen dukker opp uti sidene med meg iallefall..
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Henning Svoren » Ons Mar 05, 2008 5:07 am

<50- -50> max, men vet selvsagt ikke hva type stereokonfigurasjon de har brukt :lol:

Hvis dere hører etter(og det har dere gjort) så ligger gitarene på flere låter langt utenfor sidene på trommene. Du hører også at hi-haten kommer omtrent fra samme sted som skarpen, men definitivt stereo, har ikke påstått at det er mono. Kan love at jeg ikke hadde påstått noe uten å ha hørt etter. Til og med hørt med headset 8)
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest