[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Vokal opptak...

Vokal opptak...

Moderator: Ole Henrik

Vokal opptak...

Innlegg aldara » Søn Mar 23, 2008 1:14 pm

Når jeg tar opp vokal med vokalisten min så pleier vi alltid å legge lag på lag med vokal opptak for å få feitet opp lyden så mye vi greier.

Er det noe som er vanlig å gjøre med større artister "som kan synge" også? Åssen er praksis på vokal opptak og redigering?
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg FinnArild » Søn Mar 23, 2008 2:34 pm

Jeg er selv vokalist, så jeg har iallefall noe innsikt fra denne enden av mic'en - men jeg har også produsert sang på et par plater for andre.

Kor og slikt gjør jeg selv i hjemmestudio, men for hovedstemme liker jeg å ha en produsent som kan være med å vurdere hvert tak - og ikke minst sørge for at jeg bare trenger å konsentrere meg om synginga. Produsenten kjenner jeg godt, så han vet hvordan jeg jobber (+ at han har mye bedre mic'er og preamper enn jeg har i hjemmestudio)

Planlegging av hele låta er viktig - jeg går igjennom demoen, ser hvordan jeg har sunget og sørger for at ting er symmetrisk. Så går jeg også igjennom og vurderer stemning på de forskjellige delene. Jeg prøver alltid å ha et stort spenn i stemningen - det låter dynamisk og fint. For å sette meg i stemning bruker jeg bilder - "sommer, sjø, vann" = rolig varmt, "vinter, snø, kaldt" = rolig kaldt, "Bush" = fly forbanna osv ...

Så direkte til spørsmålet ditt: når vi legger hovedstemme legger vi kun en stemme. På kor liker jeg å legge 8-12 spor - andre legger mindre, veit jeg - men jeg er glad i feite kor.

Vanlig praksis er å legge mange spor med sang og klippe sammen etterpå. Det er en artikkel om dette i cubase-skolen i forrige Musikk Praksis. Vi pleier å ta strofe for strofe og vurderer en del underveis. Vi ender ofte allikevel opp med flere versjoner, men vi sparer oss en del av den kjedelige klippinga etterpå.

Til slutt klippes alt sammen og jeg går nøye igjennom. Virker noe surt, tuner jeg det forsiktig - pust klipper jeg ofte bort, kjører level ned på eller flytter - så det passer taktmessig.

Til slutt hører jeg igjennom det ferdige resultatet en stund - skiller noe seg ut er det tilbake til klippebordet - eventuelt retakes hvis vi er nødt.

Mixing av sang gjør produsenten, så det kan jeg ikke :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Vokal opptak...

Innlegg Henning Svoren » Søn Mar 23, 2008 7:12 pm

aldara skrev:Når jeg tar opp vokal med vokalisten min så pleier vi alltid å legge lag på lag med vokal opptak for å få feitet opp lyden så mye vi greier.

Er det noe som er vanlig å gjøre med større artister "som kan synge" også? Åssen er praksis på vokal opptak og redigering?


Ja, dette er helt vanlig praksis med sangere på alle nivå.
Antall dubs varierer derimot. Noen bruker 64 mens andre bare bruker en dub left og en right i tillegg til leaden. Om du vil at det skal høres ut som lead-vokalen blir større og ikke bare som om det er flere som synger må takene vere nokså tighte, og du kan bruke vocalign for å stramme opp dubbene mot hovedsporet.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Vokal opptak...

Innlegg aldara » Man Mar 24, 2008 10:15 am

Noen bruker 64 mens andre bare bruker en dub left og en right i tillegg til leaden. Om du vil at det skal høres ut som lead-vokalen blir større og ikke bare som om det er flere som synger må takene vere nokså tighte, og du kan bruke vocalign for å stramme opp dubbene mot hovedsporet.


Har pleid å bruke 3 kanskje 4 til nå... Har pleid å driti oss ut på at vi ofte er for kjappe med opptaka og ikke hører skikkelig igjennom det som er tatt opp.. og når jeg så skal mikse ned låten så viser det seg av vokalspora er tett til ubrukelige. :roll:

Vocalign er en pluggin eller?[/quote][/code]
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Re: Vokal opptak...

Innlegg H-Musikk » Man Mar 24, 2008 11:32 am

Henning Svoren skrev:...og du kan bruke vocalign for å stramme opp dubbene mot hovedsporet.

Eller gjøre det manuelt,,,klipp og lim og flytt :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Dozerbabar » Man Mar 24, 2008 2:56 pm

Ja, det er en plugin :)

Hos meg varierer det litt hvor fet vokalen låter i utgangpunktet. I bandet ender vi ofte opp med kun et spor på vers, men en dobling i høyre og venstre på refreng. I tillegg til de 16-32 spora med koring og stemmer så klart :oops:
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Vokal opptak...

Innlegg aldara » Man Mar 24, 2008 9:05 pm

H-Musikk skrev:
Henning Svoren skrev:...og du kan bruke vocalign for å stramme opp dubbene mot hovedsporet.

Eller gjøre det manuelt,,,klipp og lim og flytt :wink:



Hehehe.. prøver å unngå klippe og lime.. blitt litt mye av de i det siste og det er ikke alltid oppskriften på suksess har jeg funnet ut :-)

Kjører dere mye effekter på vokalen når de bare brukes et spor på feks verset? Jeg sliter litt med at jeg synes vokalisten min blir så sinnsykt tynn når jeg kjører kun et spor.. men det er gjerne bare jeg som er stormannsgal? :-)
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Dozerbabar » Man Mar 24, 2008 9:10 pm

Tja, det kommer jo veldig an på stemmen, mikken, preampen osv..

Jeg komprimerer vokalen ihjel og mater på med tapeheaden til Massey.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Vokal opptak...

Innlegg Henning Svoren » Tir Mar 25, 2008 2:53 pm

aldara skrev:Kjører dere mye effekter på vokalen når de bare brukes et spor på feks verset? Jeg sliter litt med at jeg synes vokalisten min blir så sinnsykt tynn når jeg kjører kun et spor.. men det er gjerne bare jeg som er stormannsgal? :-)


Spørs som sagt hva type musikk det er, men til pop/rock er det bare å druse på med vreng, delay, klang, micropitch/delay, phaser/chorus, ikke nødvendigvis samtidig, men med litt god smak er det utrolig hva som kan funke. Man trenger ikke høre at du har brukt sansamp, bare at det høres litt mer spennende ut når du skrur av bypass :lol:
Men når du først har kommet til miksen er det viktigste for å få det til å høres litt større ut å finne den rette kompressoren og eq-en.

When all else fails, kan det kanskje vere kult å faktisk lage vokalen mindre som en effekt(telefon etc.) Kan vere kult på verset og så kommer refrenget med dubbene. Når det er sagt er det vel heller ingen regel at refrenget skal ha dubber og verset ikke. Det viktigste er at refrenget får et lite løft når det kommer på et eller annet vis. Trenger ikke skade sangen at det ligger noen vokaldubber hele veien, helt vanlig det også. Om dette hadde vert lommelegen.no hadde svaret vert "slapp av, du er helt normal!" :lol:
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Henning Svoren » Tir Mar 25, 2008 2:56 pm

Dozerbabar skrev:Tja, det kommer jo veldig an på stemmen, mikken, preampen osv..

Jeg komprimerer vokalen ihjel og mater på med tapeheaden til Massey.


Tapeheaden er kul!

De som er på TDM kommer heller ikke utenom Crane Song Phoenix som er strålende 8)
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest