[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trenger litt krisehjelp til bassfeller

Trenger litt krisehjelp til bassfeller

Moderator: Ole Henrik

Trenger litt krisehjelp til bassfeller

Innlegg goldenGeek2 » Ons Mar 26, 2008 5:28 pm

Hei!
Har i all hui og hast satt opp utstyret mitt i et lokale som eg skal ha inntil studioet mitt er ferdig bygget. I den forbindelse trenger eg litt hjelp med å få kontroll med lyttingen. Testa såvidt i går kveld, og det ser ut til at det er store problem med spesielt bassfrekvensene; det blir lett litt rumling. Finst det enkle (og forhåpentligvis billige) grep eg kan gjere for å gjere lyttinga litt bedre. Sidan lokalet er midlertidig så vil eg ikkje bruke så mykje ressurser på det, men eg må nok utbedre litt for å kunne mikse der. Rommet er ca 4 x 4 meter med skråtak på 2 sider. Det er masse skrot langs veggene i rommet, sofa, bord etc. Miksebordet og monitorene står mot det eine skråtaket, dette er kanskje ikkje ideelt men i grunnen den eineste mulige løsningen. Nokon som har gode tips?
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Trenger litt krisehjelp til bassfeller

Innlegg Henning Svoren » Ons Mar 26, 2008 9:35 pm

goldenGeek2 skrev:Hei!
Har i all hui og hast satt opp utstyret mitt i et lokale som eg skal ha inntil studioet mitt er ferdig bygget. I den forbindelse trenger eg litt hjelp med å få kontroll med lyttingen. Testa såvidt i går kveld, og det ser ut til at det er store problem med spesielt bassfrekvensene; det blir lett litt rumling. Finst det enkle (og forhåpentligvis billige) grep eg kan gjere for å gjere lyttinga litt bedre. Sidan lokalet er midlertidig så vil eg ikkje bruke så mykje ressurser på det, men eg må nok utbedre litt for å kunne mikse der. Rommet er ca 4 x 4 meter med skråtak på 2 sider. Det er masse skrot langs veggene i rommet, sofa, bord etc. Miksebordet og monitorene står mot det eine skråtaket, dette er kanskje ikkje ideelt men i grunnen den eineste mulige løsningen. Nokon som har gode tips?


Tepper og en sofa til, eller en tung lenestol. Alt med mye skinn, stoff/foring. Skittentøysvasken :lol:
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Kroon » Tor Mar 27, 2008 2:04 am

Folk.

Sørg for å ha så mye folk som mulig i rommet til enhver tid.

Mennesker er utmerkede bassfeller. Kjøp 10 kasser pils og hold åpent hus!

Nei vent, mikse sa du...? ;) :D
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tor Mar 27, 2008 2:55 am

2 umiddelbare tanker, pluss ekstratips:

a) Flytt monitorene lengre vekk fra veggen.

b) Bygg deg to "lettvegger" på bein med så tunge isolasjonsplater du kan
finne (rockwool plater som legges under gulv/sponplater er fint). Sett disse
1-2 meter fra bakveggen. Det vil nok ikke hjelpe veldig mye, men litt
demping vil du få. Det er viktigere at de er brede enn høye, minst halshøyde i sitteposisjon. Har du plass/råd til å bygge de 10-20 cm tykke er det fint. Jo tyngre jo bedre. Tipper det koster deg en tusenlapp tilsammen. Husk å trekke inn i stoff slik at du ikke puster inn dritten.

x)
Sett tunge, myke ting i hjørnene. Sofa, stoler etc.
Det vil lønne seg å mikse på så lavt volum som du føler du kan leve med.
Jo mindre lyd du lager i rommet, jo mer effektive vil de midlertidige
bassfellene dine være. Husk å sjekke på andre anlegg!

Hva er rommet ditt bygget i? Hvor høyt er det til taket?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg goldenGeek2 » Tor Mar 27, 2008 6:50 am

Takker for fine tips :-)

yholand: Veggene er kledd med (grøss) panel, takhøgda er vel ca 2.50 oppe der skråtaket møtes.

Plasserte ein del gamle madrasser og skrot bak monitorene i går, og det hjalp ein del fakisk. Skal prøve å få bygget meg litt meir proffe feller :D
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest