En del av soundet kommer jo fra hvilket utstyr du bruker - og ikke minst
hvordan det blir brukt. Men som du antyder så er det langt viktigere at
det musikalske er på plass enn at vokallyden er feitere enn en hval...
Alle mennesker er ulike, og i de aller fleste tilfeller så er artisten man
jobber med et menneske.
Derfor finnes det ingen generelle
fremgangsmåter eller triks som virker på alle produksjoner og med alle
musikere. Mitt beste tips er å bli litt bedre kjent med artisten du jobber
med. Hva interesserer de seg for, hvordan er de som person - prøv å
snakke om noe som ikke er musikkrelatert og finn en
dialog/kommunikasjonsmåte som fungerer bra.
For mange så er musikk svært personlig. Det er ofte lett å glemme når
man sitter på "den andre siden av glasset" med hundre tusen knapper og
andre tekniske ting å tenke på, budsjetter og tidsperspektiver osv...
Derfor er det ekstra viktig at du er litt forsiktig med bastante meninger og
kjappe kommentarer når det kommer til fremføring eller andre
"personlige" elementer i begynnelsen. Det er viktig at artisten føler seg
trygg på deg som produsent, og at han/hun er i stand til å skille mellom
seg selv som person og som artist, slik at dere kan arbeide med
musikken på et konstruktivt og profesjonelt plan.
Dette kan bli en interessant tråd... fyr løs folkens!