Moderator: Ole Henrik
Bugbass skrev:Jeg har et MOTU 8Pre lydkort og en RME Octapre D preamp som jeg bruker endel bla til live opptak, der jeg tapper signal via direkte utgangene på mikseren. Jeg har ofte problemer med signalet inn på preampene mine er for sterkt. På MOTU kortet har jeg -20db pad, men ikke på RME boksen. Direkteutgangene er alltid satt til pre på mikseren. Spørsmålet mitt er hvorfor følsomheten på preampene på MOTU/RME boksene er så annerledes enn på mikseren, der man jo må gaine opp feks på en SM58.
Preampene på RME-en går også kjapt i klipp når jeg putter feks en SM58 rett i boksen. Jeg mener, hva er det meningen man skal bruke denne boksen til hvis man ikke skal kunne kjøre en vanlig mikk inn uten at det klipper?
Er det noe som har gått meg hus forbi?
H-Musikk skrev:Egentlig ikke helt svar på spørsmålet ditt, men det går jo alltids ann til å bruke noen dempeledd fra shure f.eks. :
http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... AS_content
eller lage noen selv (det har jeg gjort) etter denne tegningen:
hmmm...denne liken fønket ikke men hvis du trenger den kan jeg maile pdf'en....
Henning Svoren skrev:Bugbass skrev:Jeg har et MOTU 8Pre lydkort og en RME Octapre D preamp som jeg bruker endel bla til live opptak, der jeg tapper signal via direkte utgangene på mikseren. Jeg har ofte problemer med signalet inn på preampene mine er for sterkt. På MOTU kortet har jeg -20db pad, men ikke på RME boksen. Direkteutgangene er alltid satt til pre på mikseren. Spørsmålet mitt er hvorfor følsomheten på preampene på MOTU/RME boksene er så annerledes enn på mikseren, der man jo må gaine opp feks på en SM58.
Preampene på RME-en går også kjapt i klipp når jeg putter feks en SM58 rett i boksen. Jeg mener, hva er det meningen man skal bruke denne boksen til hvis man ikke skal kunne kjøre en vanlig mikk inn uten at det klipper?
Er det noe som har gått meg hus forbi?
Har ikke erfaringer med den RME-preampen, men generelt kan man si at de fleste preamper har et forsterkertrinn som forsterker en viss db, f.eks. Neve 1272(noen har to forsterkertrinn som 1073/1084). Når en skal ha mindre forsterkning og vrir på gain switchen er dette stort sett motstander som er koplet for å dempe signalet inn på preamptrinnet(i praksis innebygget dempeledd. Uten at jeg kan si at jeg er noen elektronikkguru, dessverre, kan det hende det er slik RME-en også virker. Selv om det er irriterende kan jeg skjønne at det kan klippe når ved nærmikking av trommer(jamfør digi002), men om den klipper når en plugger i en sm-58 og synger hadde jeg begynt å vurdere å finne en annen preamp-løsning.
Når det gjelder hvorfor det klipper på live-opptakene med mikser så har miksignalet allerede gått gjennom en preamp. Vet ikke hva mikser du tapper, men når du trykker PRE betyr det vanligvis at signalet blir tappet før eq-en, derfor blir det nok litt heftig når det kommer et linjesignal til preampen som er beregnet på et miksignal. Tror det er bedre å bruke linjeinnganger på en konverter eller et interface.
Bugbass skrev:Mikseren er en Soundcraft GB4, og det ser ut som om pre også er før gain
yhoyland skrev:Hvis preampene/lydkortet ditt har jackinnganger så burde linjenivået fra
mikseren være o.k. (også hvis det er neutrik combo plugger).
Hvis du bruker jack->xlr overganger så er det sannsynlig at du mater et
linjesignal inn i en krets som er bygget for mik-signal, og dermed lander
20dB høyere på input enn du vil ha det.
Alternativ løsning (idiotsikker) er å kjøpe seg/lage seg et splittrack til alle
miklinjene, slik at du ikke tapper fra mikseren men kjører direkte på dine
egne preamper. Da kan du sette "tryggere" gainnivåer og være sikker på at
du ikke får med deg clipping fra PA-mikseren sine preamper.
Henning Svoren skrev:Bugbass skrev:Mikseren er en Soundcraft GB4, og det ser ut som om pre også er før gain
Hei
Ikke for å gjøre noe nummer ut av dette, men om du følger linken og ser på blokkdiagrammet på side 20 vil du ganske klart se at direct out blir tappet etter preampen.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest