[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Gain

Gain

Moderator: Ole Henrik

Gain

Innlegg Bugbass » Søn Apr 06, 2008 10:42 pm

Jeg har et MOTU 8Pre lydkort og en RME Octapre D preamp som jeg bruker endel bla til live opptak, der jeg tapper signal via direkte utgangene på mikseren. Jeg har ofte problemer med signalet inn på preampene mine er for sterkt. På MOTU kortet har jeg -20db pad, men ikke på RME boksen. Direkteutgangene er alltid satt til pre på mikseren. Spørsmålet mitt er hvorfor følsomheten på preampene på MOTU/RME boksene er så annerledes enn på mikseren, der man jo må gaine opp feks på en SM58.
Preampene på RME-en går også kjapt i klipp når jeg putter feks en SM58 rett i boksen. Jeg mener, hva er det meningen man skal bruke denne boksen til hvis man ikke skal kunne kjøre en vanlig mikk inn uten at det klipper?
Er det noe som har gått meg hus forbi?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg H-Musikk » Søn Apr 06, 2008 11:01 pm

Egentlig ikke helt svar på spørsmålet ditt, men det går jo alltids ann til å bruke noen dempeledd fra shure f.eks. :
http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... AS_content

eller lage noen selv (det har jeg gjort) etter denne tegningen:
hmmm...denne liken fønket ikke :cry: men hvis du trenger den kan jeg maile pdf'en.... :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Bugbass » Søn Apr 06, 2008 11:04 pm

Takk for svar. Jo jeg vet at det finnes dempeledd, men hvorfor skal det være nødvendig?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Gain

Innlegg Henning Svoren » Man Apr 07, 2008 12:38 am

Bugbass skrev:Jeg har et MOTU 8Pre lydkort og en RME Octapre D preamp som jeg bruker endel bla til live opptak, der jeg tapper signal via direkte utgangene på mikseren. Jeg har ofte problemer med signalet inn på preampene mine er for sterkt. På MOTU kortet har jeg -20db pad, men ikke på RME boksen. Direkteutgangene er alltid satt til pre på mikseren. Spørsmålet mitt er hvorfor følsomheten på preampene på MOTU/RME boksene er så annerledes enn på mikseren, der man jo må gaine opp feks på en SM58.
Preampene på RME-en går også kjapt i klipp når jeg putter feks en SM58 rett i boksen. Jeg mener, hva er det meningen man skal bruke denne boksen til hvis man ikke skal kunne kjøre en vanlig mikk inn uten at det klipper?
Er det noe som har gått meg hus forbi?


Har ikke erfaringer med den RME-preampen, men generelt kan man si at de fleste preamper har et forsterkertrinn som forsterker en viss db, f.eks. Neve 1272(noen har to forsterkertrinn som 1073/1084). Når en skal ha mindre forsterkning og vrir på gain switchen er dette stort sett motstander som er koplet for å dempe signalet inn på preamptrinnet(i praksis innebygget dempeledd. Uten at jeg kan si at jeg er noen elektronikkguru, dessverre, kan det hende det er slik RME-en også virker. Selv om det er irriterende kan jeg skjønne at det kan klippe når ved nærmikking av trommer(jamfør digi002), men om den klipper når en plugger i en sm-58 og synger hadde jeg begynt å vurdere å finne en annen preamp-løsning.

Når det gjelder hvorfor det klipper på live-opptakene med mikser så har miksignalet allerede gått gjennom en preamp. Vet ikke hva mikser du tapper, men når du trykker PRE betyr det vanligvis at signalet blir tappet før eq-en, derfor blir det nok litt heftig når det kommer et linjesignal til preampen som er beregnet på et miksignal. Tror det er bedre å bruke linjeinnganger på en konverter eller et interface.
Sist endret av Henning Svoren den Man Apr 07, 2008 12:40 am, endret 1 gang
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Henning Svoren » Man Apr 07, 2008 12:39 am

H-Musikk skrev:Egentlig ikke helt svar på spørsmålet ditt, men det går jo alltids ann til å bruke noen dempeledd fra shure f.eks. :
http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... AS_content

eller lage noen selv (det har jeg gjort) etter denne tegningen:
hmmm...denne liken fønket ikke :cry: men hvis du trenger den kan jeg maile pdf'en.... :wink:


Hei! Kan gjerne sende meg pdf-en, skulle laget noen dempeledd selv:D
Adressen er: henning at spett . net
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Gain

Innlegg Bugbass » Man Apr 07, 2008 6:50 am

Henning Svoren skrev:
Bugbass skrev:Jeg har et MOTU 8Pre lydkort og en RME Octapre D preamp som jeg bruker endel bla til live opptak, der jeg tapper signal via direkte utgangene på mikseren. Jeg har ofte problemer med signalet inn på preampene mine er for sterkt. På MOTU kortet har jeg -20db pad, men ikke på RME boksen. Direkteutgangene er alltid satt til pre på mikseren. Spørsmålet mitt er hvorfor følsomheten på preampene på MOTU/RME boksene er så annerledes enn på mikseren, der man jo må gaine opp feks på en SM58.
Preampene på RME-en går også kjapt i klipp når jeg putter feks en SM58 rett i boksen. Jeg mener, hva er det meningen man skal bruke denne boksen til hvis man ikke skal kunne kjøre en vanlig mikk inn uten at det klipper?
Er det noe som har gått meg hus forbi?


Har ikke erfaringer med den RME-preampen, men generelt kan man si at de fleste preamper har et forsterkertrinn som forsterker en viss db, f.eks. Neve 1272(noen har to forsterkertrinn som 1073/1084). Når en skal ha mindre forsterkning og vrir på gain switchen er dette stort sett motstander som er koplet for å dempe signalet inn på preamptrinnet(i praksis innebygget dempeledd. Uten at jeg kan si at jeg er noen elektronikkguru, dessverre, kan det hende det er slik RME-en også virker. Selv om det er irriterende kan jeg skjønne at det kan klippe når ved nærmikking av trommer(jamfør digi002), men om den klipper når en plugger i en sm-58 og synger hadde jeg begynt å vurdere å finne en annen preamp-løsning.

Når det gjelder hvorfor det klipper på live-opptakene med mikser så har miksignalet allerede gått gjennom en preamp. Vet ikke hva mikser du tapper, men når du trykker PRE betyr det vanligvis at signalet blir tappet før eq-en, derfor blir det nok litt heftig når det kommer et linjesignal til preampen som er beregnet på et miksignal. Tror det er bedre å bruke linjeinnganger på en konverter eller et interface.


Mikseren er en Soundcraft GB4, og det ser ut som om pre også er før gain
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg H-Musikk » Man Apr 07, 2008 8:52 am

Når jeg hadde MOTU 24I/O før måtte jeg bruke dempeledd på mye, for den var rett og slett ikke laga for preamper med "hot" output. Spesielt API preampen min var håpløs sammen med MOTU'en. Nå når jeg har bytta til Lynx Aurora 16 er dette en saga blott...

Jeg er ikke så veldig inne på alt det tekniske dBU, dBV og alt det der...men det har noe med det Yngve sier 4-5 poster nede i denne tråden: http://musikkweb.no/forum/viewtopic.php ... c&start=15 :)

...og som sagt løste jeg det med å lage dempeledd... :wink:

og nå virka jammen meg lnken også. her er det: http://www.true-systems.com/small_image ... uators.pdf
Jeg laget en boks med 6 dempeledd i. Brukte et sånn "universal printkort" eller hva det nå heter...fønka i allefall som gull... 8)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Gain

Innlegg Henning Svoren » Man Apr 07, 2008 1:11 pm

Bugbass skrev:Mikseren er en Soundcraft GB4, og det ser ut som om pre også er før gain


Hei :D
Ikke for å gjøre noe nummer ut av dette, men om du følger linken og ser på blokkdiagrammet på side 20 vil du ganske klart se at direct out blir tappet etter preampen.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg yhoyland » Man Apr 07, 2008 10:42 pm

GB4 har en pre/post switch for direct out utgangene. "PRE" går direkte ut
etter gain, mens "POST" først går gjennom insert, eq og fader.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Man Apr 07, 2008 10:49 pm

Løsningen blir vel å bytte Octapre-en i en MOTU 8Pre
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Man Apr 07, 2008 10:53 pm

Hvis preampene/lydkortet ditt har jackinnganger så burde linjenivået fra
mikseren være o.k. (også hvis det er neutrik combo plugger).

Hvis du bruker jack->xlr overganger så er det sannsynlig at du mater et
linjesignal inn i en krets som er bygget for mik-signal, og dermed lander
20dB høyere på input enn du vil ha det.

Alternativ løsning (idiotsikker) er å kjøpe seg/lage seg et splittrack til alle
miklinjene, slik at du ikke tapper fra mikseren men kjører direkte på dine
egne preamper. Da kan du sette "tryggere" gainnivåer og være sikker på at
du ikke får med deg clipping fra PA-mikseren sine preamper.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Tir Apr 08, 2008 12:29 am

yhoyland skrev:Hvis preampene/lydkortet ditt har jackinnganger så burde linjenivået fra
mikseren være o.k. (også hvis det er neutrik combo plugger).

Hvis du bruker jack->xlr overganger så er det sannsynlig at du mater et
linjesignal inn i en krets som er bygget for mik-signal, og dermed lander
20dB høyere på input enn du vil ha det.

Alternativ løsning (idiotsikker) er å kjøpe seg/lage seg et splittrack til alle
miklinjene, slik at du ikke tapper fra mikseren men kjører direkte på dine
egne preamper. Da kan du sette "tryggere" gainnivåer og være sikker på at
du ikke får med deg clipping fra PA-mikseren sine preamper.


Takk, det var en meget opplysende post
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Sounderground » Tir Apr 08, 2008 11:43 am

Høres ut som om splittere er løsningen her ja. Mange større scener har installert aktive splittere i systemet og da er det enkelt å koble seg opp med et
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Re: Gain

Innlegg Henning Svoren » Tir Apr 08, 2008 11:49 am

Henning Svoren skrev:
Bugbass skrev:Mikseren er en Soundcraft GB4, og det ser ut som om pre også er før gain


Hei :D
Ikke for å gjøre noe nummer ut av dette, men om du følger linken og ser på blokkdiagrammet på side 20 vil du ganske klart se at direct out blir tappet etter preampen.


Det var her jeg burde ha husket å lime inn linken(noe rart skjedde, så hele linken må kopieres inn i browseren) :lol:
http://www.soundcraft.com/download.asp?filename=pdf\user_guides\GB4\gb4-ug_v2ZM0302.pdf
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Bugbass » Tir Apr 08, 2008 1:11 pm

[quote="Sounderground"]Høres ut som om splittere er løsningen her ja. Mange større scener har installert aktive splittere i systemet og da er det enkelt å koble seg opp med et
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest