[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Forslag til prioritering av utstyr

Forslag til prioritering av utstyr

Moderator: Ole Henrik

Forslag til prioritering av utstyr

Innlegg Midtlien » Tir Apr 08, 2008 6:05 pm

Jeg er helt fersk på studiofronten og kunne tenke meg noen tanker om hvilket utstyr jeg burde prioritere å kjøpe inn fremover. - La oss si at jeg har 20.000,- til disposisjon hvert halvår.

Foreløpig har jeg en PT 003 factory med en god nok PC (så vidt jeg vet). Et kina-produsert mic-sett til trommer, samt en Røde K2, én Røde NT1-A og et par SM 57 og noen SM 58.

Hva bør jeg prioritere for å heve kvaliteten på opptakene/mixingen? - Plugins, preamper, mikrofoner, analog mikser, analoge compressorer eller andre ting? (Vil først og fremst fokusere på rocke-band og trubadurer).

Mulig jeg nå starter en diskusjon som er umulig å bli klok på, men jeg forsøker allikevel. Kan jo se om det vil gå en trend i tråden...
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Innlegg Henning Svoren » Tir Apr 08, 2008 6:38 pm

Altiverb og noen URS kompressor og eq-plugger!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg mortenbrekke » Tir Apr 08, 2008 7:34 pm

1) Skaff deg et godt rom med snille naboer. Les om akustikk, kjøp og installer bassfeller og annen lyddemping.
2) Kjøp noen gode høyttalere og evt. DA konverter.
Nå vil du få større glede av dine framtidige investeringer fordi du hører bedre hva de gjør med lyden.
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg Dozerbabar » Tir Apr 08, 2008 10:17 pm

Jeg vil si preamper og konvertere.

En RME FF800 gjør faktisk en overraskende god jobb som konverter! I tillegg har den fire fine preamper.

Aphex 207 er også et røverkjøp i forhold til prisen! 2 preamper av høy kvalitet.

Personlig synes jeg det er viktig å fokusere på det som får innspillingene dine til å låte bra først. Miksing kan du jo alltids sette bort til andre i mellomtiden 8)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Midtlien » Tir Apr 08, 2008 10:29 pm

Dozerbabar skrev:Jeg vil si preamper og konvertere.

En RME FF800 gjør faktisk en overraskende god jobb som konverter! I tillegg har den fire fine preamper.

Aphex 207 er også et røverkjøp i forhold til prisen! 2 preamper av høy kvalitet.

Personlig synes jeg det er viktig å fokusere på det som får innspillingene dine til å låte bra først. Miksing kan du jo alltids sette bort til andre i mellomtiden 8)


Hvordan er preampene som sitter innebygget i PT 003? - Er dette håpløst i forhold til de du foreslår?
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Innlegg Dozerbabar » Tir Apr 08, 2008 10:34 pm

Jeg skal ikke slakte de helt. De funker jo :) Men både FF800 og Aphex har bedre preamper. I tillegg vinner du mye på konverterene. Men du "trenger" vel strengt tatt fler enn fire preamper for å ta opp trommer til rock 8)

Det finnes sikkert tusen andre gode forslag på rimelige preamper og konvertere der ute, dette er bare forslag, men jeg har de selv i studioet og er veldig fornøyd.

Vi kan jo høre litt når herr Kroon kommer på banen også. Han A/B-testet Aphexen med en NEVE 1073 her om dagen :P Burde jo vært rått parti, men..
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg bogus » Ons Apr 09, 2008 9:33 am

har to aphex 207'er.. bruker de fast på overheads, skarp og basstromme, og er storfornøyd
Kristian Sivertsen
Vårres Studio - NESNA - www.myspace.com/varres
bogus
Med på notene
 
Innlegg: 89
Registrert: Ons Sep 26, 2007 4:17 pm
Bosted: Nesna

Innlegg H-Musikk » Ons Apr 09, 2008 12:53 pm

Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Kroon » Ons Apr 09, 2008 5:08 pm

Han A/B-testet Aphexen med en NEVE 1073 her om dagen Burde jo vært rått parti, men..


207'en klarte seg veldig bra i den blindtesten ja.

Mye bedre enn jeg egentlig hadde lyst til å tro.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Midtlien » Ons Apr 09, 2008 11:05 pm

mortenbrekke skrev:(...)2) Kjøp noen gode høyttalere og evt. DA konverter.
Nå vil du få større glede av dine framtidige investeringer fordi du hører bedre hva de gjør med lyden.


Hva med A/D konverter, eller er dette bra i PT 003, slik at jeg vil få glede av en bedre D/A konverter?
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Innlegg Kroon » Tor Apr 10, 2008 6:45 pm

Hva med A/D konverter, eller er dette bra i PT 003, slik at jeg vil få glede av en bedre D/A konverter?


Det eneste som funker er egentlig at du låner deg en konverter og ser om
du hører noen forbedring. Hvis du ikke hører noen forbedring kan du glad
og lettet bruke 20 000 på noe annet. Stol på ørene dine.

:)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Forslag til prioritering av utstyr

Innlegg Henning Svoren » Tor Apr 10, 2008 6:49 pm

Midtlien skrev:Jeg er helt fersk på studiofronten og kunne tenke meg noen tanker om hvilket utstyr jeg burde prioritere å kjøpe inn fremover. - La oss si at jeg har 20.000,- til disposisjon hvert halvår.

Foreløpig har jeg en PT 003 factory med en god nok PC (så vidt jeg vet). Et kina-produsert mic-sett til trommer, samt en Røde K2, én Røde NT1-A og et par SM 57 og noen SM 58.

Hva bør jeg prioritere for å heve kvaliteten på opptakene/mixingen? - Plugins, preamper, mikrofoner, analog mikser, analoge compressorer eller andre ting? (Vil først og fremst fokusere på rocke-band og trubadurer).

Mulig jeg nå starter en diskusjon som er umulig å bli klok på, men jeg forsøker allikevel. Kan jo se om det vil gå en trend i tråden...


Hei!
Hva monitorer bruker du nå? :)
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Midtlien » Tor Apr 10, 2008 9:00 pm

Jeg bruker KRK Rokit 6.
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Innlegg Midtlien » Tor Apr 10, 2008 9:15 pm

Kroon skrev:
Det eneste som funker er egentlig at du låner deg en konverter og ser om
du hører noen forbedring. Hvis du ikke hører noen forbedring kan du glad
og lettet bruke 20 000 på noe annet. Stol på ørene dine.

:)


Ja, ingen ønsker vel å kaste penger ut av vinduet, men jeg er redd for å gjøre dette når jeg ser alle de fine "må ha" duppeditter. Jeg er prisgitt gode råd for ikke å bli lurt. Er egentlig kun opptatt av lyd og ikke elektronikk, men kjenner allerede utstyrssuget kommer og tar meg.

Etter denne tråden har jeg fått veldig lyst på et par Aphex 207... :)
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Innlegg Dozerbabar » Tor Apr 10, 2008 10:59 pm

Hehe, skjønner du har lyst på det, men uansett: Lån en og prøv den for å se om du liker den :) Du går nok ikke så feil uansett altså, men det er en grei kjøreregel når det gjelder alt utstyr.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest