[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hjelp til oppsett av Pc

Hjelp til oppsett av Pc

Moderator: Ole Henrik

Hjelp til oppsett av Pc

Innlegg Griffin » Tor Apr 10, 2008 10:01 pm

Pr. idag så har jeg to PC-er. En som fungerer som en ordinær pc (spill, internett, you name it), og jeg har en som fungerer som hjertet i ett lite hjemmestudio.
Jeg har da to PC-er med to skjermer, to mus, to tastatur, 4 høytalere og 2 sub'er på plassen min. Noe tungvint.

Så det jeg ønsker er å kunne sette opp en pc slik at jeg kan velge om jeg vil starte opp standard PC-en eller studio PC-en og at de ikke kan benytte seg av felles harddisker. Dette for å beskytte studio arbeidet. Da kan jeg bruke begge skjermene, ett tastatur, en mus, ett sett høytalere...

Noen som har noen forslag til hvordan dette kan gjøres på en mest mulig hensiktsmessig måte???


Edit: En gang i tiden ble jeg fortalt at en studio pc for all del ikke må ha kontakt med internett eller samme harddisk som en pc som har kontakt med internett.
Er dette bare tøysm eller ligger det mye i det?
Dersom jeg er flink å legger arbeidet på en ekstern harddisk som ikke blir tilsluttet PC-en når jeg bruker den vanlige PC-en og har to operativsystem på to forskjellige harddisker, vil dette være en like grei løsning for en hjemmeamatør?

Takker for alle svar
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg Griffin » Tor Apr 10, 2008 11:55 pm

Nå fikk jeg ikke noe svar her, men har lett litt rundt på diverse fora og nett og ende med følgende..

Tror jeg går for to operativsystem med disabled nettverkskort på det ene.
Da gjelder det bare å finne tid til å gjøre dette

Lagrer all musikk på ekstern harddisk og har operativsystemene på egne harddisker...


Er det noen som synes dette er forferdelig dumt, så gjerne skrik ut, men fram til slike ytringer ytres, så er det planen.. :wink:
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Re: Hjelp til oppsett av Pc

Innlegg Henning Svoren » Fre Apr 11, 2008 12:17 am

Griffin skrev:Pr. idag så har jeg to PC-er. En som fungerer som en ordinær pc (spill, internett, you name it), og jeg har en som fungerer som hjertet i ett lite hjemmestudio.
Jeg har da to PC-er med to skjermer, to mus, to tastatur, 4 høytalere og 2 sub'er på plassen min. Noe tungvint.

Så det jeg ønsker er å kunne sette opp en pc slik at jeg kan velge om jeg vil starte opp standard PC-en eller studio PC-en og at de ikke kan benytte seg av felles harddisker. Dette for å beskytte studio arbeidet. Da kan jeg bruke begge skjermene, ett tastatur, en mus, ett sett høytalere...

Noen som har noen forslag til hvordan dette kan gjøres på en mest mulig hensiktsmessig måte???


Edit: En gang i tiden ble jeg fortalt at en studio pc for all del ikke må ha kontakt med internett eller samme harddisk som en pc som har kontakt med internett.
Er dette bare tøysm eller ligger det mye i det?
Dersom jeg er flink å legger arbeidet på en ekstern harddisk som ikke blir tilsluttet PC-en når jeg bruker den vanlige PC-en og har to operativsystem på to forskjellige harddisker, vil dette være en like grei løsning for en hjemmeamatør?

Takker for alle svar


Vet at det fins brytere slik at du kan ha to separate maskiner(cpu/hd/ram/kabinett osv), men ved bare å trykke på en knapp kan du switche tastatur/mus/skjerm over til den andre maskinen. Tror ikke det koster allverden. Kjenner en som har det og tror det fungerer fint. Kunne vere et alternativ.

Om det ikke er store pengebeløp som står på spill med innholdet på diskene tror jeg egentlig det hadde gått greit å bruke en pc til både privat og studio(her er kanskje en av fordelene med mac btw). Men kan vere greit å ha en pc uten antivirusprogrammer osv. som spiser kraft.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Sounderground » Fre Apr 11, 2008 11:54 am

Ja, i riktig gamle dager var det nok slik at man for all del ikke måtte blande skjemt og alvor. Argumentet for dette var bla at skulle en pc fungere optimalt for musikkproduksjon så måtte man tune windows slik at det gikk på bekostning av andre funksjoner. Svaret var flere partisjoner, men man brukte fortsatt samme operativsystem og fysisk samme systemdisk.
I dag tror jeg ikke det har så mye for seg. Dersom maskinen er passe stor så ser jeg ingen problemer med å kjøre alt på samme maskin og et antivirus-prog skal ikke ta så mye av resursene når maskinen ikke er på nett. Les; du trenger ikke være på nett, spille spill, printe ut testamentet og lage musikk samtidig….
Jeg har en eldre maskin med en hønsehjerne til prosessor og den fungerer helt fint til hjemmebruk kontor/musikk. I studio snakker vi litt andre krav, ikke nødvendigvis ytelse, men sikkerhet og backup er viktig og da holder vi oss unna nett og alle andre eksterne skadedyr.
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Fre Apr 18, 2008 10:43 pm

Til studiobruk vil man fremdeles unngå systemtjenester som bruker resursser. Det inbefatter unødvendig eye-candy, indeksering av harddisker, nettverkspolling (maskinen sjekker om det er noe...), automatisk nedlasting av oppdatering og antivirus. Det skal ikke så mye til før det skjer et systemglipp som kan ødelegge et optak, og nyere operativsystemer får mer og mer av slike bakgrunnsprosesser.

Disse tingene kan man slå av/på når man skal/ikke skal drive med studiojobbing, men det blir jo litt styr.

Har du en moderne PC med SATA tilkobling for diskene kan du enten ha alternative eksterne systemdisker som du kobler til/fra med en kabel + strømbryter. Eller du kan velge oppstartsdisk i BIOS, mange nye PCer har også en egen BOOT-meny.

At man har separat systemdisk og egne datadisker er uansett ganske lurt. Og mye enklere ifbm backup.

Men det er da ikke noe galt i å ha flere PCer? Her i huset er vi 3 personer og har 7 PCer, 2 Mac'er og 9 skjermer :D
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg H-Musikk » Fre Apr 18, 2008 11:21 pm

Blix skrev:Her i huset er vi 3 personer og har 7 PCer, 2 Mac'er og 9 skjermer :D

Hmmm...verden er urettferdig...vi er 4, og har 5 pc'er og kona synes allerede det er for mange... :?
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Trallala » Lør Apr 19, 2008 12:08 am

Eg jobbar på Pc med internett, og har gjort det i mange år - utan trøbbel.

Sidan mykje av arbeidet blir levert via ftp (for ikkje å snakka om oppgradering av hardware, drivarar og så bortetter...) syns eg det gjer livet mykje enklare å ha nettet eit tastetrykk unna.

Trur trikset er å væra disiplinert med alle småprogramma verdensveven vil dytta på oss + kjøyra System Restore med med ein gong ein har den minste mistanke om at systemet vårt ikkje er i vater.

Bank i bordet.

Uansett formaterer eg heile systemet kvart andre år omtrent.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Blix » Lør Apr 19, 2008 12:19 am

Jeg har også jobbet på PC med internett helt siden Oslonett i 94/95 (og uten internett siden 1983) og har heller ikke hatt alvorlig trøbbel.

Men poenget er risiko. Hvis man driver med opptak ville jeg definitivt anbefale å kjøre safe, og fjerne alt unødvendig som kjører. Nyere OS setter i gang mer og mer i bakgrunnen, det gjelder både Apple og MS.

Men ifbm redigering og mix er det noe annet, da er det ikke så kritisk, og man risikerer ikke å miste noe.

Det beste er å ha en maskin optimalisert for nettbruk og administrasjon og ha studioPCen koblet til denne via nettverk. Så slår man av nettverket når man gjør opptak osv.

Men det hele koker ned til hvor noia man har.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Griffin » Lør Apr 19, 2008 1:26 am

Det ble til at jeg koplet de i sammen.

Det første jeg la inn var Windows 2000. Jeg la inn det først slik at jeg enkelt kan formatere spill-pc'n uten innvirkning på Studio delen av maskinen. Jeg valgte Windows 2000 til denne oppgaven rett og slett fordi dette operativsystemet kjører ikke så mye i bakgrunnen og er veldig stabilt. Nettverkskort er disabled på dette operativsystemet.

Spill-pc-delen fikk Windows XP.

Windowspartisjonene deler en 40GB disk. Dette i tilfelle operativsystemene skulle kræsje, så kan jeg bare si...pytt sann. Har alt arbeidet inntakt.

Likedan så blir alle studiorelatert arbeid lagt på en egen fysisk harddisk. Ingen andre program enn sequenser programmene peker på noen filer på den harddisken.

I tillegg så har jeg en 320GB ekstern harddisk som jeg kun benytter til backup.

Så langt har det virket veldig bra og ryddig. Jeg har plutselig to skjermer til både spill og studio, noe som gjør det meget behagelig...
Jeg sitter her å skriver innlegg på en 22" LCD skjerm samtidig som en 19" skjerm spiller av MUSE sin siste cd/dvd HAARP... I dette tilfellet en rippet fil av dvd'en som følger med.

Har aldri vært noen stor fan av Muse, men fikk så smått sansen for de med Black Holes and Revelations... men HAARP fikk meg til virkelig å digge de... Fy ffffflate... Genial konsert. Anbefales på det sterkeste.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg Skrinsen » Lør Apr 19, 2008 11:36 pm

Jeg har en PC og en MAC som deler skjermer. Jeg har to Samsung flatskjermer som har to innganger, så jeg trenger bare å trykke på en knapp på skjermene som heter "source" for å velge om de skal vise PC eller Mac skjermbildet...M.a.o. så trengte jeg ikke kjøpe en splitter for dette...


S
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Innlegg FinnArild » Lør Apr 19, 2008 11:52 pm

Har du flere PCer og flere skjermer er Synergy et supert system som lar deg bruke samme mus og tastatur over flere maskiner. Jeg bruker det på jobben på tre maskiner mellom Linux, Mac og Windows.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg bjornsjoflot » Ons Apr 23, 2008 9:44 am

Jeg brukes 2 OS i Dual Boot og har gjort det i alle år. En systemdisk med helt rein XP x64 og en med Vista til internett m.m. Dette har aldri laget tull for meg ihvertfall.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest