[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Første tanke på mix

Første tanke på mix

Moderator: Ole Henrik

Første tanke på mix

Innlegg JonnyMeat » Man Apr 14, 2008 10:56 pm

Nymix hær nå:http://www11.nrk.no/urort/1.0/track/download/530651.mp3
håper i allefall at noe er bedre:))
men er jo mulig at det også er værre:))


Hei har prøvd meg som mixer på en låt med bandet mitt...men har blitt som sagt døv på låten etter altfor mye jobbing med den... så kunne gjeren tenkt meg litt konstuktiv kritikk....hva er deres første tanke når dere hører denne?
http://www11.nrk.no/urort/1.0/track/download/510002.mp3
er ikke ute etter å promotere låten...men trenger litt hjelp på mixen...
takker...
Sist endret av JonnyMeat den Tor Mai 22, 2008 11:08 pm, endret 1 gang
JonnyMeat
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Man Apr 14, 2008 10:47 pm

Innlegg goldenGeek2 » Tir Apr 15, 2008 10:38 am

Hei!
Tilbakemeldinger på mikser blir jo ofte prega av personlige preferanser, så eg trur nok at du må ta det eg skriver her med ei klype salt. Eg har dessverre ikkje fått hørt på miksen i studioet, berre på sånn litt over middels ok PC-høyttalere. Det første som slår meg er at det låter ganske fint, men etter litt meir lytt så synest eg det låter FOR fint, eller kanskje for reint. Trommesounden og bassen kunne kanskje vore meir aggressiv, eventuelt så burde kanskje vrenggitaren vore mindre agressiv... det er eit eller anna som eg ikkje heilt likar med refrenga; det har nok samanheng med vrenggitaren vs. resten. Kul vokallyd forresten. Eg trur nok at miksen kunne hatt godt av eit generelt meir skittent lydbilde... dere synger jo om en kald, kald faen, ikkje ein snill godgutt ;-) Vel, nokon andre som har synspunkter?? Kjør debatt.

Det kunne forresten vore kjekt å hørt litt meir av kva andre folk her på forumet jobbar med også; eg føler jo egentlig at eg kjenner mangen av dykk etter å ha lest utallige postar :-)
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Første tanke på mix

Innlegg Henning Svoren » Tir Apr 15, 2008 1:04 pm

JonnyMeat skrev:Hei har prøvd meg som mixer på en låt med bandet mitt...men har blitt som sagt døv på låten etter altfor mye jobbing med den... så kunne gjeren tenkt meg litt konstuktiv kritikk....hva er deres første tanke når dere hører denne?
http://www11.nrk.no/urort/1.0/track/download/510002.mp3
er ikke ute etter å promotere låten...men trenger litt hjelp på mixen...
takker...


Umiddelbart uten å ha hørt veldig mye på det, høres det litt fjernt ut. Du har for lang eller for mye klang. Særlig på gitar og trommer(skarp?). Særlig i verset. Syns vokalen får lite oppmerksomhet. Har litt problemer med å høre den tydelig så kunne vert litt høyere og evt. litt mer automatisert for å få fram de svakeste ordene. Blir også litt mye hi-hat i forhold til resten av trommene.
Btw digget baklengsgitaren i broen.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Skrinsen » Tir Apr 15, 2008 2:30 pm

Helt enig med Henning både når det gjelder klang og brua...Lydbildet ble fjernt og tåkete. Hvis det er gjort bevisst med tanke på låta sitt tema eller noe så ville jeg likevel vurdert å redusere det, for i bunn og grunn så er jo det viktigste at det låter fett...

Bare noen tanker fra meg, men hvem er nå jeg...
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Innlegg Kroon » Tir Apr 15, 2008 3:14 pm

Jevnt over ganske fin miks synes jeg.

Klassisk 90-talls, ultra-norsk softrocklåt. Hvis målet var å passe i denne
kategorien, så bra jobba!

Kjempestilig effektbruk på vokalen. Ganske så utdatert, men kul.

Lyden er generelt litt uklar, jeg er enig med de andre. Men jeg synes det
høres ut som en 96kbps mp3 med masse datakomprimerings-artefakter.
Nå ser jeg at fila er rundt 218 kbps VBR, så det burde ikke ha noe med
formatet å gjøre. Er det brukt mye rare pitch- og time-modulerende
effekter på vokalen, særlig på refrenget?

Enig i at lydbildet jevnt over er for ambient. Du kan få antagelig få
produksjonen til å høres 10 år nyere ut ved å fjerne masse klang og jobbe
med å trekke frem presence i de ulike instrumentene.

Deilig vreng på orgelet.

Kompet, og spesielt trommene trøkker ikke så mye som de burde ha
gjort mht sjangeren synes jeg. Det koker ned til riktig type kompresjon
tror jeg.

Koselig liten solo.

Bare mine små spontane. :)

Det kunne forresten vore kjekt å hørt litt meir av kva andre folk her på forumet jobbar med også; eg føler jo egentlig at eg kjenner mangen av dykk etter å ha lest utallige postar


God idé! :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Apr 15, 2008 4:04 pm

Fint utgangspunkt dette her!

Mine umiddelbare tanker er:

    Mer trøkk i trommer. Prøv å stramme det opp litt. Kompressorbruk som Jonas sier.
    Hvordan fungerer bass og trommer sammen etter at du har "reparert" litt?

    Kult med ambient sound, men du må bruke det som en kontrast for at det skal fungere (f.eks. tørt refreng, ambient vers el. omvendt).

    Litt for dominerende gitar? Kan du sparke litt mer liv i denne ved f.eks. å "pakke den litt inn" på verset med EQ, og evt. åpne opp igjen på refrenget?


    Det er din jobb som mikser å styre lytteren sin oppmerksomhet gjennom låten!
    Lag deg et "kart" for hvilke instrumenter/temaer/vokaler som skal være viktigst og bruk automasjon.

    Vokallyden er fin, men litt utydelig. Prøv å ta vekk litt topp på effektreturene dine (det er mye FX her, de krangler litt med selve vokalsporet)? Tøft at du kjører 90's retro sound.

    Prøv å tenke deg at vokalen er det viktigste i hele verden. - Få resten til å passe inn rundt den istedetfor å prøve å få plass til vokalen inni alt det andre (!).

Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Trallala » Ons Apr 16, 2008 9:18 am

Hei - super tråd dette her. Skikkeleg interessant å lesa ei litt grundig vurdering av ein mix frå dykk som har drive i gemet ei stund. Dette må me ha meir av.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg JonnyMeat » Ons Apr 16, 2008 8:22 pm

Tusen,tusen takk folken satte virkelig pris på tilbakemeldingen... og har tatt alt til etterretning.. glemte å si at jeg var ute etter retro 90 talls rockelyd, og det har visst funket tildels siden det er nevnt noen ganger...
Er også enig i det med vokalen den virker litt lav i blandt... grunnen er vel at jeg aldri har synget hovedvokal og hater min egen stemme...hehe
og derfor særdeles vanskelig å mixe.. :))
Men skal fixe dette nå også... skal forske litt på di forskjellige meningene og forslagene ...og laste opp låten på nytt til dere... og forklare hva jeg har gjort..

Skulle gjærne hatt noen tips på hvordan jeg skal få mere trykk i trommene... vil ha mer punch i skarpen da det er den jeg synes er vanskligest...
noen tips om eq på over header? synes trommer er det vanskligste av alt..
eller generelt hvordan få en mere rå..
finnes sikkert ikke noe fast oppskrift, men er sikkert noen som har gode forslag..

uansett takker jeg meget... synes det var kjempebra med så mye kritikk....

Suverent:))
JonnyMeat
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Man Apr 14, 2008 10:47 pm

Innlegg goldenGeek2 » Tor Apr 17, 2008 12:08 am

Meinar det var ein annan tråd ang. trommelyd for litt sidan...? Anway, eg jobber hovedsaklig analogt (tracker i Pro Tools men mikser på analogbord), men eg går ut fra at det går an å overføre tankegangen min til miksing "i boksen" også. Og hugs; det er sikkert 1000 forskjellige måtar å gjere dette på.

Eg pleier jobbe mykje med grupper på trommene; dvs. a eg sender heile trommemiksen til fleire grupper. Ei gruppe pleier komprimeres hardt sik at det pumper skikkelig, ei gruppe er uten kompresjon og ei gruppe er godt komprimert med litt hard mellomtone og kanskje litt vreng. I tillegg pleier eg ofte å vrenge skarp og basstromme litt ekstra med en rørpreamp eller ved å overstyre ei kanalstripe. Og så blandes alt dette til ei herlig suppe... I tillegg brukar eg også ein del plugins på enkeltsporene som f.eks expander/gate på skarpen sidan det var spørsmål om dette spesifikt. Den er stilt slik at den er nesten åpen heile tida, dvs. at den demper ca 3-6 db når den er lukka og den pleier ha kort release. Dette for å få meir attack og få bort noe HiHat, som ofte er et problem med såpass mykje kompresjon som eg ofte brukar. I tillegg kan det vere fint å dra bort nokre frekvensar med ein ekstremt smal EQ dersom det er mykje pling-plong i skarpen. Og så kanskje vrenge litt med f.eks Waves Req4 ved å fyre opp utgangssignalet, og kanskje legge til litt dikant og ein liten smal heving rundt 200-250hz for ekstra punch i bunnen. Trikset er egentlig å tørre å sause det litt til slik at trommene ikkje blir for separerte frå kvarandre. Men som sagt dette er min måte å jobbe på; det er nok mange andre gode tips å hente hos dei andre her inne :-)
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Ole Henrik » Tor Apr 17, 2008 12:19 am

For skarp kan det være lurt å kopiere sporet (overmikken om du har to) og la det ene være ukomprimert, mens det andre komprimeres utav ville helv.... En 1176 eller tilsvarende plugin er fin her. Still attack tiden slik at du får et skikkelig punchy attack, og sett releasen slik at lyden blir kort (bruk gjerne en gate om nødvendig). Da bruker du komprimert sporet til å adde punch. Et annet alternativ er selvfølgelig transient designer, eller sonnox trans mod.

Når det gjelder basstromme synes jeg det beste er å legge til et sample. Dette kan også gjøres på skarpen.

Det kan være kult å ha mange paralelle gruppereturer, men min erfaring er at det er veldig lett å gå seg bort i grøten.

En annen sak, ved "dobbling" av spor, vær nøye med å få dette faserett. Om DAWen din har automatisk delaykompensasjon trenger du ikke tenke på dette (noen ganger eventuelle HW i/os), men hvis ikke vær VELDIG nøye med å nudge sporene riktig, eller sett opp helt like plugins på begge kanaler (og la heller de som ikke er i bruk stå "flate").
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg goldenGeek2 » Tor Apr 17, 2008 10:01 am

Ole Henrik skrev:... Et annet alternativ er selvfølgelig transient designer, eller sonnox trans mod.


Godt poeng her, Transient Designer (eller evt. lignende plugin) er knallfin til å hente ut litt punch. Bruker SPL Transient Designer en del (på gruppe) og blandar saman med resten av grøten :wink:
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg JonnyMeat » Fre Apr 18, 2008 2:00 pm

satt i gårnatt og lekte meg litt med skarpen, og fant ut at drumagog var jo ett sinnykt kjekt redskap... bare man får justert trigging så den har naturlig respons... tror jeg har den snart har prøvd å leke meg med multicompressor på oveheads også...dette hadde sinnsykt mye å si..
skal si i fra når ferdig mix er ferdig...
Takker igjen
JonnyMeat
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Man Apr 14, 2008 10:47 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest