[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bass-tromme mic

Bass-tromme mic

Moderator: Ole Henrik

Bass-tromme mic

Innlegg Lars » Lør Sep 22, 2007 3:09 pm

Jeg driver og speller inn låter med bandet mitt, og mikker opp trommesettet. I basstromma bruker vi en gammal AKG D112. Vi syns ikke vi får den rette trøkken, hva bruker dere? Er det noen bedre alternativer?
Lars
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Sep 20, 2007 12:05 am

Innlegg hagsis » Lør Sep 22, 2007 5:16 pm

Hvis det ikke er noe feil med mikken, så tror jeg ikke det er mikken som er problemet hvis du mangler trøkk. Men du kan jo prøve en Audix D6, den funker bra synes jeg
hagsis
Tørr bak øra
 
Innlegg: 11
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:12 pm

Basstrommemikk

Innlegg yhoyland » Lør Sep 22, 2007 9:38 pm

Hvordan plasserer dere mikken?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Lars » Søn Sep 23, 2007 11:47 pm

Har prøvd forskjellige plasseringer fra inne ved skinnet til midt i tromma.
Lars
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Sep 20, 2007 12:05 am

Plassering

Innlegg yhoyland » Man Sep 24, 2007 12:09 am

Når du sier inne i skinnet, mener du slagskinnet eller resonansskinnet?

I korte trekk så låter følgende plasseringer, grovt sett, slik (med standard mikrofon, ikke PZM/sonemikrofon).

1: Tett på slagskinnet (inni tromma): Mye "klikk", lite bunn. Noe resonans.
2: Midt i tromma: Mye resonans/mellomtone. Noe "klikk", udefinert bunn.
3: Utenfor front/resonansskinnet, rett på: Mye bass, lite klikk.
4: I "hullet", med mikrofonhodet såvidt inni tromma: Bass + klikk

Hvis du ikke har hull i frontskinnet:

Jo nærmere senter på tromma, jo mer klikk og strammere bunn. Jo lenger du begeger deg vekk fra senter, jo mindre bunn og klikk får du, og mer mellomtone. Flytt nærmere for mer klikk, lengre unna for mindre. Husk at skinnet beveger seg, så du kommer sjelden nærmere enn 2-3 cm uten at skinnet "treffer" mikrofonen.

Hvis du ikke får til lyden du er ute etter med dette finnes det flere måter å "fikse" det på. Først og fremst så gjelder det å stemme tromma skikkelig, og ikke for lavt til det tromma er bygd for. Ikke demp den helt ned med puter og tape, men nok til at den ikke ringer hjem.

Et bra alternativ kan være å bruke en PZM mikrofon, som legges inni tromma på noe mykt. Shure SM91 er "standardmikken" for dette i Norge, selv om de fleste produsenter lager gode PZM mikker (Crown og Sennheiser lager noen svært bra slike). Med en PZM mik får du "normalt" mye bunn, mye topp og lite mellomtone, ofte akkurat det man er ute etter for rock/pop trommelyd.

For ekstra "trøkk": Når du har fått bra lyd i mikken uten EQ, prøv å bruke en kompressor på sporet for å få frem attack og dempe resonansen i tromma, f.eks. med disse innstillingene:

Sett Attack på 20+ms (kort, men langt nok til å slippe gjennom "kicket" før kompressoren skrur ned) og Release relativt lang (100-500ms) men kort nok til at kompressoren når 0dB reduksjon igjen ved neste trommeslag (varierer med tempo). Du kan prøve å sikte deg inn på mellom 4 og 6 dB reduksjon i første omgang. Hvis du vil ta helt av og går for en hardere lyd kan du strekke deg mot 10+dB reduksjon. Spør gjerne om du lurer på noe her.


Lykke til igjen.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Man Sep 24, 2007 12:53 am

Bra svart Yngve;)

Husk at hvis du komprimerer mye vil du miste bunn, og må kompensere for dette med EQ.

En ganske vanlig løsning er også en kombo av en Shure SM91 inne i tromma og Shure Beta52 i åpningen av frontskinnet.

Selv bruker jeg stort sett en Beta52 i åpningen av frontskinnet og er happy med det. Av og til bruker jeg en Shure SM7B.

Basstromma etter min mening den som enklest lar seg fikse med et sample, og jeg bruker ofte en kombinasjon av sample/trommelyd.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Sep 24, 2007 1:15 am

Hvis du vil ha et mer presist svar enn det vi har pjåka ned her så må du nesten fortelle oss hvilken sjanger du jobber i. ;)

Men jeg for min egen del kan ikke fordra oppskrifter, og liker å finne ut av ting selv. Hvis du har tid til det så anbefaler jeg bare å gå amok med forskjellige metoder og finne ut av hva som virker for deg. :wink:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Lars » Tir Sep 25, 2007 10:01 pm

Flyttet mikken lenger bak i tromma, nesten helt ut av resonanskinnet, og nå ble det mer liv i leiren hehe :D :D

Tusen takk!
Lars
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Sep 20, 2007 12:05 am

Innlegg yhoyland » Ons Sep 26, 2007 1:11 am

Bare hyggelig. Spør gjerne igjen når du ikke er fornøyd med skarpen... :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Fredrik Møller Ellingsen » Tor Sep 27, 2007 1:48 pm

Vi har med stort hell begynnt å mikke kick fra begge sider. Dette gjelder både trommer med og uten hull i frontskinnet. Eksprimenter gjerne med condis på slagskinnet. Husk å fasevende.
lydmølla.com
Fredrik Møller Ellingsen
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Sep 09, 2007 10:03 pm
Bosted: Oslo

Innlegg goldenGeek2 » Lør Des 01, 2007 1:28 pm

Dersom det er lite trøkk i bunnen kan f.eks McDsp F2 vere genial til å feite opp bunnen med. Ein kan også hente ut meir klikk med denne om det trengst. Og komprimere ein del sjølvsagt, gjerne sende til litt ulike kompressorar og blande med reint signal. Det er også ofte fint å vrenge trommene ein del og blande det inn med dei reine... vreng er fint.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Plassering

Innlegg Sounderground » Søn Des 02, 2007 2:51 am

yhoyland skrev: Ikke demp den helt ned med puter og tape, men nok til at den ikke ringer hjem.


Haha, "nok til at den ikke ringer hjem" -vi burde starte tråd med morsomme studiouttrykk!

www.sounderground.no
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Søn Des 02, 2007 5:37 pm

;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Plassering

Innlegg Ole Henrik » Søn Des 02, 2007 7:20 pm

Sounderground skrev:Haha, "nok til at den ikke ringer hjem" -vi burde starte tråd med morsomme studiouttrykk!

www.sounderground.no


Kom igjen :D :D :D
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest