[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Tape

Tape

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Blix » Lør Nov 07, 2009 11:11 pm

Vi musikere som jobbet mye i studio i 70 og 80-åra ble alltid frustrert over at det låt så annerledes på tape enn det vi hørte fra instrumentene. Det ble aldri så bra. Når det nå for tiden faktisk låter helt likt, så graver man opp de gamle likene...

Grunnen til at de beste produksjonene låt så bra før i tida var ikke først og fremst fordi det ble tatt opp på tape, men at folk SPILTE inn musikken! Uten klikk og annen faenskap.

Mine 2 øre. (Som de sluttet å prege i 1972)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ringen » Tir Nov 17, 2009 2:21 am

Blix skrev:Grunnen til at de beste produksjonene låt så bra før i tida var ikke først og fremst fordi det ble tatt opp på tape, men at folk SPILTE inn musikken! Uten klikk og annen faenskap.

Jeg har spilt inn plater hvor jeg har tracka trommer på bånd og jobbet videre i ProTools, og synes dette bidrar positivt til trommelyden - spesielt på musikk som har referanser til litt eldre rockemusikk. Jeg oppfatter det slik at det å kunne skilte med båndmaskin har blitt en slags lakmus-test i enkelte miljøer for hva slags produksjon og studiomiljø man kan forvente. Når et studio kan lokke med bånd, så forventes det gjerne a) at man spiller inn uten click, b) at man har sinnsykt fete vintage preamper og mikrofoner, c) at man har stort opptaksrom, d) at studioet har mange gamle vintage instrumenter. Min erfaring er at oppfatningen ofte har noe for seg (båndmaskin står nok ikke øverst på ønskelista om man driver med elektronika), men sammenhengen mellom båndmaskin og de andre faktorene henger slett ikke alltid sammen.

Isolert sett så koker spørsmålet om bånd ned til støy, båndkompresjon og endret frekvensrespons i signalkjeden - ingen "make or break" i min verden. Om man velger å tracke alle instrumentene live, spille inn uten klikk, hvor pedantisk man er med klipp&lim og valg av rom (de er gjerne endel mindre i dag) har større betydning. Det er på ingen måte slik at man ikke kan lage noe som høres bra ut om man går direkte inn i boksen. Leste at Tony Visconti ofte fikk høre at ofte fikk skryt for at platene hans låt så analogt - også de platene han har produsert i senere tid som er spilt inn digitalt.
Ringen
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tir Nov 17, 2009 1:06 am

Innlegg Kroon » Ons Nov 18, 2009 3:04 am

Isolert sett så koker spørsmålet om bånd ned til støy, båndkompresjon og endret frekvensrespons i signalkjeden.

Og forvrengning. Og endring av disse parameterne over tid.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ringen » Ons Nov 18, 2009 2:01 pm

Kroon skrev:
Isolert sett så koker spørsmålet om bånd ned til støy, båndkompresjon og endret frekvensrespons i signalkjeden.

Og forvrengning. Og endring av disse parameterne over tid.


Takk. Absolutt en relevant faktor. Eller flere faktorer - alt etter hvordan man ser det.

Hadde en diskusjon om bånd i studio i går. Er det virkelig verdt det? En rask +/- -analyse;

+ Lyden. Støy, båndkompresjon, ikke-lineær frekvensrespons og forvrengning.
+ Kredibilitet i enkelte miljøer.
- Det er vanskelig å få tak i ordentlig rocketape for tida.
- Bådmaskinen er dyr i anskaffelse.
- Det er mye dyrere å spille inn på bånd.
- Større sjanse for tap av innspilt materiale siden backup er vanskelig.
- Tid brukt til vedlikehold, og eventuell nedetid.
- Fysisk lagring av bånd.
- Mindre fleksibel arbeidsflyt.

Når jeg skal oppsummere, så synes jeg digitale opptak kommer særdeles godt ut av det. Det er jo også mange andre ledd i signalkjeden som kan bidra med noe av det som bånd tilfører lydmessig.

Allikevel har jeg lyst på båndmaskin. Haha. Det er noe med nostalgien som fortsatt tiltaler meg.
Ringen
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tir Nov 17, 2009 1:06 am

Innlegg AudioFixer » Ons Nov 18, 2009 2:56 pm

Har vært involvert i bruk og justering av analoge tape maskiner i ca 30 år og måten disse maskinene brukes på i dag er noså forskjellig fra den gang det var eneste alternativ i musikkproduksjon. Analog tape brukes vel i dag først og fremst for å få god og karakteristisk kompresjon og "tape sound". De fleste tracker på anatape for så å dumpe over til HD og jobber videre derifra. Backup på tape er for de ikke noe tema.
En OTARI MTR90 MkII 2" 24spors maskin ( som var den mest brukte maskina i Norge ) har en markedspris på rundt 30 lapper og 24 gode kompressorer til den prisen er vel egentlig nokså rimelig. For de som kan å justere er det også mulig å "tweake" individuelle spor til å fungere optimalt til det instrumentet som tas opp. En stortromme som tas opp med et nivå som teknisk sett tilsier en forvregning på 20-30% låter faktisk meget bra når sporet er justert til denne bruken.
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg audiofarm » Søn Nov 29, 2009 12:16 am

Tape er litt som kona.

Kan være mye krangling til tider... :shock:
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Innlegg Johannes » Man Nov 30, 2009 1:05 am

audiofarm skrev:Tape er litt som kona.

Kan være mye krangling til tider... :shock:

Samt krevende, dyr i drift og med mye rom for skjærings? ;)
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Tir Des 01, 2009 11:32 pm

Med en så elendig vits i forrige post, kan jeg ikke annet enn å rette opp ved å spørre om noen vet hvor jeg får kjøpt bånd til 1/2" 8-spors båndmaskin?
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg kickula » Man Jan 25, 2010 1:10 pm

Noe vi gjorde for å få den analoge tape-lyden men samtidig ta opp digitalt var rett og slett å kjøre signalet inn i en gammal Tascam 4-track og derfra inn i mixern, videre til ADAT'en. Brukte på både bass- og skarptromme, gitar og vokal. Låter ganske varmt og gammalt, med en slags naturlig limiter-effekt på kjøpet. Anbefales for retro-lyd!
kickula
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Lør Jan 23, 2010 11:42 am

Innlegg osvald911 » Man Mar 01, 2010 10:09 pm

Hei Tape elskere/hatere

Har fått en gammel Tandberg bånd spiller fra 72' og denne fungerer (nesten) og jeg kunne tenkt meg og prøvd meg fram og lære litt om bånd.
Bare for morro.

Men som sagt så fungerer den nesten, er noen små feil som har stor betydning så mitt spørsmål er: Hvor i landet fikser folk slike gamle antikviteter? Kunne helst vært i Rogaland/Hordaland og Agder.
Men kan sende rundt om kring også hvis det er vært bryet.
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Forrige

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron