[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Nytt studio, trenger anbefaling til alt!

Nytt studio, trenger anbefaling til alt!

Moderator: Ole Henrik

Nytt studio, trenger anbefaling til alt!

Innlegg Svarte Hvem? Studio » Tir Okt 02, 2007 1:15 pm

Hallo folkens!

Ringte til Drammen-Lyd og ble anbefalt hit, hørte det finnes mange med bra peiling her;)

Situasjonen min er at jeg har no dritt utstyr som er ubrukelig, og nå er jeg blitt skikkelig lei av det og har bestemt meg for å kjøpe heelt nytt utstyr av den beste sort.

Dette studio blir satt i student-bolig hvor jeg skal ha studio mitt mens jeg bor der... plassen er ikke altfor stor men siden dette er en stor prioritering så blir ikke det et problem.

Jeg har Cubase 3, og skal kjøpe en splitter ny pc av beste klasse til lyd (tar gjerne imot anbefaling om det også;). Dette studio vil bli brukt til Hiphop - Rap!

Jeg trenger virkelig no hjelp med anbefaling av utstyr - er jo ikke no vits i at jeg kjøper for mye eller for lite av det jeg trenger... jeg vil ha profesjonell lyd og jeg vil kjøpe det nyeste utstyr - jeg kan studio arbeid, men spesielt mixing bare, har ikke så mye peiling på utstyr.


jeg setter veldig stor pris på alt av tips jeg kan få;)

Mvh
Aon Raza Naqvi
Svarte Hvem? Studio
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Okt 02, 2007 1:01 pm

Innlegg Birger Kian » Tir Okt 02, 2007 3:07 pm

Det er jo massevis av utstyr som kan kjøpes... Du trenger lydkort og kanskje en eller to gode mikpreamper i tillegg, sikkert.

Så lenge du skal bruke Cubase 3, vil det funke med f. eks. en MOTU 828 mk2 eller Motu 8pre. Her får du mye for pengene. Mikpreampene er ikke kjempegode, men de funker helt greit. Sjekk også ut Studio Konnekt 48 fra t.c. electronic. Jeg har ikke testet denne selv, men hører mye bra om den.

Hvor mye penger skal du bruke totalt? Det er så vanvittig mange produsenter av utstyr, og kanskje en Focusrite Liquid Channel kan være noe å sjekke ut? Det er en høyst bra mik-stripe med haugevis av muligheter når det gjelder lyd, EQ, kompressorer osv. Dette er jo ikke noe du må ha, hvis du kjøper lydkort med mik-innganger, men jeg vil påstå at denne låter ihvertfall mye bedre enn hva MOTU leverer.

Studiomonitorer? Unngå å kjøpe de rimeligste greiene. KRK lager veldig gode ting, f. eks. V8 eller de nye VXT6 og VXT8. Dynaudio BM5A og andre modeller fra dem funker også fint. Du bør ha noe som gjengir bass ganske greit, så ikke kjøp de minste modellene.

Mikrofon? Mange bruker Shure SM7B til hiphop-vokal med stort hell. Denne er ikke veldig avhengig av hvordan rommet ditt låter, og fanger stort sett opp kun lyd som er veldig nærme mikken. Bruker du en "vanlig" stormembranmik er lyden/klangen i rommet avgjørende for hvordan den låter på innspilling.

Dette er bare et kjapt innspill... Det er sikkert mange her som har flere forslag til deg.
Birger Kian
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Fre Sep 21, 2007 10:09 pm

Innlegg Svarte Hvem? Studio » Tir Okt 02, 2007 10:18 pm

hallo...

penger er ingen sak - skal ha det beste der ute men ikke mer enn det jeg trenger;)...

men takk for ditt innspill, i appreciate:)
Svarte Hvem? Studio
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Okt 02, 2007 1:01 pm

Innlegg Dozerbabar » Ons Okt 03, 2007 10:50 am

Hva skal du ta opp? Trenger du utstyr til å ta opp trommer eller holder det med en virkelig bra stereostrip/to monostriper til vokal, synth, gitar osv?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg trommeforum.com » Søn Okt 21, 2007 3:26 pm

Hvis pengene ikke har noe å si, så er det vel bare å reise til nærmeste store butikk i som selger dette, forklare hva du skal bruke det til, så klarer de helt sikkert å finne det beste til deg.

Men hvorfor bor du i en studentbolig hvis du har så mye penger? Hvorfor bygger du ikke et eget studio? Så får du det optimalt...
trommeportalen.no
Norges eneste nettside rettet spesielt mot trommeslagere
Brukerens avatar
trommeforum.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tir Sep 11, 2007 8:28 am

Innlegg Skrinsen » Lør Nov 03, 2007 11:34 am

Jeg er ikke helt overbevist om at penger ikke har noe å si...

Men hvis du vil ha det beste av det beste for Hip-Hop, så kan du f.eks gå for tilsvarende signal chain som Dr.Dre og Kanye West bruker.

Dvs, for vokal-innspilling:

Sony C800G------Neve 1073-----Tube Tech CLB1

Dette kommer på over 100.000 spenn + moms!

Dr.Dre bruker deretter en SSL 400 G console, men du kan gjøre det på "fattigmanns-måten" som Kanye, og gå direkte inn i Pro Tools HD (eller Cubase i ditt tilfelle). Da trenger du en bra AD/DA converter som fort koster 10-20 lapper...osv, osv


Og dette er kun for å få lyden inn i PC´en...
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest