[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Strømforbruket på festivaler

Strømforbruket på festivaler

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Strømforbruket på festivaler

Innlegg RedElephant » Ons Feb 18, 2009 4:05 pm

Jeg skal sette opp en liten rigg til en liten utescene og en av utfordringene er strømtilførselen. Det fikk meg til å lure litt på strømtrekket til en standard festival. Er det en slags tommelfinger regel mht hvor mye effekt per person som trengs eller noe slikt? Feks hvor mange watt trengs for å dekke 100mennesker med god lyd?
Noen fortalte meg at de nye line array PAene er enda mindre effektive enn vanlig PA, som igjen er bare en brøkdel så effektive som hornanlegg. L-A krever mao mer effekt enn andre systemer. Hvor mange kilowatt går unna på en festival hvor det er plass til 5000stk?
RedElephant
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Feb 12, 2009 12:03 pm
Bosted: Vest Telemark

Innlegg yhoyland » Ons Feb 18, 2009 9:39 pm

Lyden bruker ikke så fryktelig mye strøm. Du bør heller tenke på lyset, der går det fort fryktelig mye.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Strømforbruket på festivaler

Innlegg yhoyland » Ons Feb 18, 2009 11:32 pm

RedElephant skrev:Er det en slags tommelfinger regel mht hvor mye effekt per person som trengs eller noe slikt? Feks hvor mange watt trengs for å dekke 100mennesker med god lyd?


Ikke noen tommelfingerregel såvidt jeg vet... det avhenger også veldig av type anlegg, musikkstil og ønsket lydnivå.

Tenkte jeg skulle svare litt mer spesifikt.

Til en liten sal som dette greier du deg nok med 1 stk 16amp kurs i verste
fall, gjerne 2 eller 3 til lyden for å være på den sikre siden. Egen kurs til backline (forsterkere osv) er vanlig.

Lysmessig, nok en gang avhengig av hva slags utstyr etc, men
til en halvstor lysrigg bør du ha 2 stk trefase 63amp 220v (blå) kurser til
lyset. Det går fort 10-20'000 watt på en mid-size produksjon. Regn 1000
watt per lampe, 2000 watt per dimmekurs. Til en liten lysrigg trenger du
kanskje bare 1 st 32amp 3-fase kurs.

Spør gjerne mer spesifikt hvis du har en konkret produksjon som skal
løses, ellers hvis du leier inn så er det fort gjort å spør leverandøren av
utstyret hva de trenger av strøm.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg RedElephant » Tor Feb 19, 2009 9:45 am

Takk for svar. Det er en utescene og vi vet ikke om det kommer 20 eller 500 personer;)
Jeg holder på å bygge et hornanlegg nettopp fordi det er det som gir mest futt per watt. Basshornet blir 1,8m langt og har kvadratisk munning på 1,2 x 1,2 m:) Med komplett horn PA regner jeg med å skyte langt med kun de to gamle C-Audio forsterkerene jeg har til rådighet, de er på 2x400watt og jeg bruker aktivt delefilter.

Lys er ikke noe jeg tenkte på i det hele tatt! Men seff, det sier seg at det er en del effekt der ja. 10-20kilowatt!!!! De fleste musikere idag er jo så politisk korrekte og 'grønne'. Er de klar over hvilke miljøsvin de er når de står der og gnikker seg i photonstrålene?

Jeg har en eldgammel 'radio ingeniør håndbok' og der står det noe om akustikk og hvor mye guffe som trengs per areal så vidt jeg husker. Må bare finne boka blandt alt det andre rotet mitt.
RedElephant
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Feb 12, 2009 12:03 pm
Bosted: Vest Telemark


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest