[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Handle trådløst i USA?

Handle trådløst i USA?

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Handle trådløst i USA?

Innlegg hanton » Tor Nov 05, 2009 1:59 am

Det kan være mye å hente på å kjøpe ting i statene og sende det over dammen med f.eks. Jetcarrier.

Men jeg lurer på hvordan det er med innkjøp av trådløse systemer i USA.
Det er vel andre frekvenser til dette bruket der enn i Norge?

Er det noen erfaringer eller tips rundt kjøp av trådløst i statene?


(Vurderer å kjøpe 4 stk. AKG WMS450 med D5 håndholdt og mottaker. Dette ligger på rundt 400 dollar, altså ca. 2300 kr. mot rundt 5000 kr. i Norge!)
hanton
Tørr bak øra
 
Innlegg: 32
Registrert: Fre Sep 14, 2007 7:00 pm
Bosted: Oslo

Innlegg TTO » Tor Apr 15, 2010 11:58 pm

Ja det er annet frekvensomerådet de bruker.
TTO
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tor Apr 15, 2010 11:20 pm
Bosted: Øvre Eiker

Innlegg Rockegården » Ons Jun 09, 2010 5:25 pm

Amerika har et kjempeomfattende system for bruk av radiofrekvenser, og omfatter et uttall forskjellige frekvensgrupper, som igjen er forskjellige fra produsent til produsent.

Grunnen til dette ligger i den geografiske tildelingen av frekvensområder, noe som krever veldig mange forskjellige frekvensgrupper. Store turneer må ha mange systemer med forskjellige frekvensområder rett og slett fordi de forskjellige statene har forskjellig lovgivning - med mindre systemet er så profft og så bra at man kan programmere systemene som man vil. (Dyre Sennheiser- og Shuresystemer)

I Norge er det tillatte frekvensområdet 800-830 mhz i tillegg til noe rundt 860 som ofte brukes på IEM.

De fleste systemene definerer sine frekvensområder med bokstavkoder - og hvis du henger på ebay, så er det vanskelig å vite hvilket frekvensområde det faktisk er uten å søke opp den spesielle koden på produsentens hjemmeside. Tillatte systemer i Norge er blant andre R6, R9, D-range, MB, UA (delvis) E-range og så videre.

Når det er sagt så er det ikke sikkert dette vil vare - DigitalTV vil trolig legge beslag på det frekvensområdet vi har tilgjengelig i dag, noe som kanskje kan bety at vi får samme situasjon som i US.
Hva dette ender med er det få som vet, men den som vet mest er nok antakeligvis SennheiserNordic. Ring de og spør!

Ironisk når den danske ministeren annonserte at frekvensbåndet for trådløse mikrofoner skulle legges ned i en trådløs mikrofon...

Spør gjerne mer!

Yngve
Rockegården
Tørr bak øra
 
Innlegg: 21
Registrert: Ons Jun 09, 2010 5:06 pm

Innlegg hanton » Ons Jun 09, 2010 10:12 pm

Takk for godt svar! Jeg skjønte at det var noen regionskoder osv. etterhvert men tok ikke sjansen på å kjøpe det i statene,
så jeg kjøpte av Stordahl musikk (Jeg er forøvrig veldig fornøyd med mikrofonene).

At Digital TV sender på disse frekvensene kan jo etterhvert bli et problem!
Hvordan kan man bare ta et frekvensområde på denne måten?
Jeg mistenker at det er penger inne i bildet?

Men hva med digitale trådløse systemer?
Disse sender på høyere frekvenser og har lavere båndbredde, eller har jeg oppfattet feil?
hanton
Tørr bak øra
 
Innlegg: 32
Registrert: Fre Sep 14, 2007 7:00 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Rockegården » Tor Jun 10, 2010 10:41 am

Disse frekvensområdene er under tildelingsperioden og "auksjonen" forventet å omsette for milliarder.

Ingen samlet underholdningsbransje i Norge er i stand til å i det hele tatt å blitt tatt til vurdering. Ikke finnes det penger og ikke finnes det kapasitet til et felles politisk opprop med gjennomslagskraft.

Dette blir derfor opp til post og teletilsynet (rett meg hvis jeg tar feil) - Vi kan bli plassert i bittesmå områder på hele skalaen noe som kan bety at vi blir nødt til å leve med et uttall regionskoder, ellers så har vi skikkelig flaks og blir liggende der vi ligger, dog litt trangere fordi flere "radio"-operatører vil få behov for frekvenser.

Hva gjelder digitale systemer så finnes det mye bra, flere produsenter har allerede produksjon og salg igang, blant andre Sennheiser, men Jonas Næsby hos Sennheiser mener at det for "pro-segmentet" ikke finnes gode nok løsninger enda.
Det også en del problemer som må fikses, men det er også positive effekter.
Sennheiser har en protype oppe og går, men den er faktisk så dyr enda at ikke en gang prosegmentet er interressert den heter 9046 og jeg vet ikke om det finnes informasjon om denne på merkedet.

Det skjer mye spennende, men jeg holder meg til RF inntil videre!
Rockegården
Tørr bak øra
 
Innlegg: 21
Registrert: Ons Jun 09, 2010 5:06 pm

Innlegg Rockegården » Tor Jun 10, 2010 10:45 am

Det er foresten veldig viktig for alle som kjøper trådløst utstyr i dag at de setter seg inn i leverandørens holdning knyttet til usikkerheten rundt fremtiden til 800-820.

Vit at hvis vi mister dette området har du tre alternativer: (dette avhenger av kvaliteten og prisen på utstyret)

1: Kast systemet ditt
2: Betal det det koster og få det oppgradert (proutstyr)
3: Noen merker vil tilby dette gratis (gjør deg kjent med holdninga til selger og leverandør)

Yngve
Rockegården
Tørr bak øra
 
Innlegg: 21
Registrert: Ons Jun 09, 2010 5:06 pm


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron