[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Overgang fra høyttalerkabel til XLR

Overgang fra høyttalerkabel til XLR

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Overgang fra høyttalerkabel til XLR

Innlegg Stageone » Lør Des 12, 2009 12:07 am

Jeg har prøvd å finne overganger fra høyttalerplugger til XLR, men kan ikke finne det i noen kataloger. Finnes det noen gode idéer der ute? Tenkte på å bruke det på monitorer til PA :?
Stageone
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Des 11, 2009 11:59 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg yhoyland » Lør Des 12, 2009 3:11 am

Signalene som går til hhv speakon og xlr er vilt forskjellige. En speakon-
plugg brukes til et høyttalersignal, og xlr er balansert +4dbu. De to fungerer
ikke sammen.

Hva er det egentlig du prøver å få til?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dozerbabar » Lør Des 12, 2009 2:06 pm

Uansett, så finnes det nok av overganger mellom speakon og XLR.

Jeg kjøper alle mine overganger fra evenstadmusikk.no. De er rimelige på plugger.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Stageone » Søn Des 13, 2009 12:22 pm

Vi hadde/har et PA-anlegg av merke Behringer, når vi kjøpte et brukt Mackie miksebord var det stort sett bare XLR innganger og på multikabeltrommelen er det bare XLR. Mens høyttalere og monitorer vi hadde fra før har høyttaler-kabler. Jeg prøver å få dette til å fungere sammen, men jeg har dessverre ikke noe kompetanse på dette foreløpig. :(
Stageone
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Des 11, 2009 11:59 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Blix » Søn Des 13, 2009 12:56 pm

Stageone skrev:Vi hadde/har et PA-anlegg av merke Behringer, når vi kjøpte et brukt Mackie miksebord var det stort sett bare XLR innganger og på multikabeltrommelen er det bare XLR. Mens høyttalere og monitorer vi hadde fra før har høyttaler-kabler. Jeg prøver å få dette til å fungere sammen, men jeg har dessverre ikke noe kompetanse på dette foreløpig. :(


GENERELT: Hvis høyttalerkassene og monitorene har Speakon har de IKKE innebygd forsterker. Har de XLR HAR de som regel innebygd forsterker. Da har de gjerne kontakter for tilkobling av strøm, av/på bryter, volumkontroll osv.

Hvis du kobler fra mikseren via kabeltrommelen til Speakon på høyttalerkasser med en overgang fra XLR til Speakon - da forsøker du å drive høyttaleren UTEN forsterker. Det fungerer ikke ...

Fortell oss mer om hva du har av enheter som skal kobles sammen, så finner vi sikkert ut av det.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Stageone » Søn Des 13, 2009 6:02 pm

Jeg takker for gode råd så langt, føler meg litt grønnskolling her. Jeg skal skaffe en mer detaljert oversikt som siste innlegg foreslår, og kommer tilbake med mer konkrete spørsmål som gjør det lettere for dere å hjelpe en nybegynner. :D
Stageone
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Des 11, 2009 11:59 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Stageone » Man Des 21, 2009 4:00 pm

:oops: Jeg tror jeg må omformulere spørsmålet mitt. Hva er det jeg trenger for å sette opp vårt anlegg med to høyttalere og fire monitorer, miksebord og forsterker. Jeg forstår at det må være noe jeg trenger i tillegg. Kan noen gi meg en enkel oversikt over hva som må til? :? For ordens skyld, hverken høyttalerne eller monitorerene har innebygget forsterker...Er det behov for mer detaljerte opplysninger for å foreslå løsninger?
Stageone
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Des 11, 2009 11:59 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg Bråtnes » Tir Des 22, 2009 12:11 am

Kort fortalt så skal du ha en stereoutgang (main out) fra miksebordet (XLR-kabel). Disse kobler du inn i en forsterker. Ut av forsterkeren går det ofte Speakon kabler som skal inn i PA-høytalerene dine.

Når det gjelder monitorene så kommer det ann på mikser og hvor mange forsterkere du har bl.a. Men stort sett bruker du 2 eller 4 AUX sløyfer (også kalt monitor out på noen miksere) som du må koble til hver sin forsterker (her er det ofte enten Jack eller XLR utganger) og fra forsterkeren og til monitorene (Speakon).
Så utfra hva du beskriver så må du ha minimum 2 stk 2-kanals forsterkere for å kjøre med 2 monitorsløyfer eller 3 stk hvis du skal bruke 4 sløyfer....

Håper dette hjalp. Hvis du fortsatt syns det er trøblete så bare post akkurat hva slags utstyr du har og hvordan du vil ha det til å virke, så kan jeg lage et konkret "koblings-skjema" :)
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Stageone » Tir Des 22, 2009 2:49 pm

Jeg takker så mye for kjempehjelp, med dette burde jeg klare å komme i mål. Et forum med så mye kompetanse er gull verdt for oss som famler i mørket på enkelte områder. Takk for det :D
Stageone
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Des 11, 2009 11:59 pm
Bosted: Tønsberg

Innlegg TTO » Fre Apr 16, 2010 12:04 am

Overgang fra speakon til xlr kontakt er å få kjøpt.
Av endel eldre høytalere så var det xlr, speakonkontakten kom på ett senere tidspunkt. Noen billigere merker er det fortsatt xlr kontakt selv om de er passive.
TTO
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tor Apr 15, 2010 11:20 pm
Bosted: Øvre Eiker

Innlegg Tom Hansen » Tor Jun 03, 2010 12:51 am

Det enkleste er og lodde XLR plugger på kablene. Det blir penere også. Før Speakon pluggen kom var det kun XLR og Jack som var brukt på passive høyttalere.
Tom Hansen
Tom Hansen
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Sep 25, 2007 12:38 am
Bosted: Bardufoss

Re: Overgang fra høyttalerkabel til XLR

Innlegg toraabe » Tor Sep 29, 2011 11:52 am

JEg har selv kun xlr på mine passive høyttalere og det fungerer kjempefint .
har satt pluggene omvendt av signalgang på lavnivå slik at man ikke skal kunne koble feil dersom noen skal leie det ;)
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron