[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kulemikrofoner i Live-sammenheng

Kulemikrofoner i Live-sammenheng

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Kulemikrofoner i Live-sammenheng

Innlegg Rolf » Lør Des 08, 2007 3:57 pm

Har tenkt på å sjekke ut noen DPA kulemikker til bruk i opptak av et kor, og også som oppmikking av koret live.
Er det noen som har erfaring og synspunkter på bruk av kulemikker live?
Feedback-problemer f.eks?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg mortenbrekke » Søn Des 09, 2007 11:37 pm

hvorfor vil du bruke kulemikker?
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg yhoyland » Man Des 10, 2007 4:55 pm

Kulemikker er vanskeligere å jobbe med live p.g.a. lavere gain før feedback (GBF). Hvis scenehuset ditt er rimelig stort, og du har lite overlytting fra PA til dit hvor koret står så kan det fungere, men monitoring er nok en vrien sak å få til.

Skjønner ikke helt hvorfor du vil bruke kulemikker på koret? Jeg pleier å bruke X antall VM44/KM184 på stereobommer over koret, evt på høye stativer foran. Det gir god dekning, grei GBF og bedre mulighet over nivåer og EQ på stemmegrupper.

Forklar hva du prøver å få til, så kanskje vi finner en alternativ løsning?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Rolf » Tir Des 11, 2007 7:01 pm

Grunnen til at jeg vil bruke kulemikker er basert på DPA's preferanser på området, og at mikkenes respons gjør at man kan få en svær korsound gjennom færre mikker, hvis jeg er heldig med plassering og klarer å unngå feedback.
Jeg har brukt mikkene til opptak og det låt mildest talt meget bra, naturtro og svært.
Men med gruppeoppmikking med nyremikker som nærfeltmikker bør jeg kunne ha noe å hente opp gain med?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg yhoyland » Tir Des 11, 2007 8:40 pm

Jeg er helt klart enig i at kulemikker er ønskelig i en opptakssituasjon. Det får man ofte bra resultater med, og selv holder jeg DPA sin 4000-serie (4006 ) svært høyt.

Jeg tror nok at med en kombinasjon av nyremikker til gruppevis oppmikking og muligens DPA'ene hengende fra taket over koret så har du noe å jobbe med. Problemet blir imidlertid at du blir nødt til å filtrere vekk mye av bunnen (kanskje så langt som 4-500 Hz) i DPA'ene for å unngå feedback fra PA, avhengig av hvilken PA som brukes og lokalet du arbeider i såklart.

Det er absolutt verdt et forsøk. Du bør nok sikte deg inn på å ha noen nyremikker klare som backup i alle fall.

Jeg bruker stadig vekk ett par mini-AKG'er på denne måten, med et par 25 meter lange, tynne kabler som det er veldig greit å henge fra flytrekk i scenetaket. Mikkene er så små og usynlige at de kan henges nesten helt ned i koret hvis du har sort/mørkt bakteppe. Tror kablene med adapter/phantomadapter er HMA-serie fra DPA, kapslene husker jeg ikke helt. Omni.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Rolf » Tor Des 13, 2007 2:37 am

Hva må du ut med for et par gode nyremikker for opptak av f.eks kor. Som er følsomme nok og har den rette transparens og klarhet?
Fra AKG, DPA eller andre ... 4006 hva er det for dem?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg AudioFixer » Tor Des 13, 2007 11:12 am

Prisene på DPA finner du på Lyd-Systemer's nettsted.....
Hilsen en som har jobba der i over 10 år ( Nå freelancer..)
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg yhoyland » Tor Des 13, 2007 3:55 pm

Du må regne med mellom 7 og 10 lapper per mik, men det varierer jo veldig hva man får for pengene.

Et par DPA'er kan du bruke på alt, og de varer. Norsk pris vet jeg ikke, det finner du nok ut av på nettet. Det kan kanskje lønne seg å importere selv?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron