[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Fire eller to kanals kompressor?

Fire eller to kanals kompressor?

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Fire eller to kanals kompressor?

Innlegg thomasv » Tir Nov 30, 2010 9:50 pm

Gjør fra tid til annen enkle videoproduksjoner (musikk og tale/skuespill) der jeg har en et kort med video og fire lydinnganger for opptak.
Benytter to kanaler til PAtapning og to kanaler til mikrofoner i rommet. På grunn av stor dynamikk i livesammenhenger ender gjerne opptakene opp med at lyden blir tatt opp med for lavt nivå, i "redsel" for overstyring. Vurderer derfor å anskaffe en kompressor/limiter for å få bedre kontroll på dynamikken på opptaket. Har 1 rackunit til rådighet i racket mitt. Så spørsmålet mitt i den forbindelse er hvorvidt jeg bør prioritere en DBX 1066 tokanals kompressor på PAsignalet og ukomprimert publikumslyd, eller en DBX 1046 firekanals kompressor som tar både PA og publikumsmikrofoner. Velger jeg firekanaleren får jeg noe mindre innstillingsmuligheter enn om jeg velger tokanalsløsningen.

Har noen formeninger om denne problemstillingen? Eventuelt andre merker eller løsninger som ville vært mer fornuftige?
thomasv
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Nov 30, 2010 9:38 pm

Re: Fire eller to kanals kompressor?

Innlegg yhoyland » Fre Des 03, 2010 8:55 pm

Komprimering og dynamikk kan du gjøre i postproduksjon.

Hvis du vil forsikre deg om at du ikke clipper på vegen inn kan du selvsagt bruke limitere - men du bør allikevel ikke gaine for høyt, det er mye verre å ha ingen dynamikk enn for mye dynamikk!
For å passe på at du gainer riktig ved tapning fra mikser så ber du liveteknikeren sende en 1KHZ sine wave på +15dBa til kameraet ditt, da bør du ligge littegrann under 0dBFS på inputmeteret i kameraet.

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron