[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Man Okt 03, 2011 3:57 pm

Det fungerer veldig fint! Har testa ein konsert å bruke kontrollflata til kun lydprøve og minipc (10" laptop) under konsert. Det var bare et prøveprosjekt, så hadde kontrollflata foran meg heile konserten som "backup". Kjørte heile konserten på pcen, og har no ingen verdens ting imot å bruke kontrollflate på lydprøve å _fjerne_ den før konsert :P

Laptopen via wlan selvfølgelig! :D Liten trådløs router baki stageracket.
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Man Okt 03, 2011 8:54 pm

Genialt :)

Hører rykter om at soundcraft kommer med ipad - app snart, så da kan det hende det er håp for meg også
Tror neppe jeg får meg ilive noen gang, blir pro 2 neste gang ser det ut som
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Man Okt 03, 2011 10:09 pm

Prøvde Pro2 på plasa, førsteinntrykk er at miksaren er ein mikser eg ikkje tør gå rett på live jobb med uten å trykke litt på "heimebane"/Lager først. Alt av LS9, VI1, VI4 (dåkas faktisk.. før Andreas kjøpte den :-)), VI6 og iLive har eg gått "rett på sak" med, men Pro2 virka så uoversiktleg. Ja, det er ein vanesak - Ja, eg er vand med alt anna enn Midas.. hehe.. Uansett så er Pro2 i ein prisklasse over iLive.. ilive er jo skambillig! Pro2 og er jo skambillig med tanke på kva klasse den stiller i!

Ipad-app er ikkje godt nok, må ha for android og!
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Tir Okt 04, 2011 2:45 pm

Ja, tror det blir litt manual-lesing før første pro2-jobb, har aldri brukt midas digitalt før
Måtte litt manual-lesing til før jeg brukte digico første gang, de er ganske annerledes enn soundcraft og yamaha som jeg har brukt mest

Både andreas og jostein er meget skeptisk til ilive og styring uten kontrollflate, men jeg har gjort det mye på banco rotto i bergen (før de gikk konk), så jeg er ganske trykk på den måten å jobbe på.
Et 32-kanals stagerack, ruter, en laptop og en ipad og vips, kompakt, billig digitalmikser. ca 60k for alt kan jeg tenke meg.

Android driter jeg i, jeg tenker kun på MINE behov :P
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Tir Okt 04, 2011 3:32 pm

Lurer igrunn på kvifor folk kjøper Pro-serien til midas når VI er mykje meir brukarvenleg, og låter minst like bra.. Nevn EIN ting som er så mykje betre med Pro-serien at det er grunn nok til å kjøpe ein miksar som er rotete? Hehe.. VI er jo fantastisk :D

Hehe, kjøp med kontrollflate då, så kan dei få ha kontrollflata for seg sjølv på lageret :lol:
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Tir Okt 04, 2011 4:14 pm

Prisen? pro2 med stagerack er billigere enn vi1 med stagerack


kontrollflaten til ilive koster jo en del, poenget var billig, ekstra mikser
men klart, det ville kun blitt en løsning vi bare kunne brukt når vi vet hva som skal skje og ingen eksterne teknikere skal bruke det.
Kan ikke gi en ekstern tekniker en laptop-mikser
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Tir Okt 04, 2011 6:59 pm

Sant nok. Lydrommet kjem nok til å merke konkurransen frå Midas framover. Men utenom DET er det ingen store fordelar mot vi-serien. :wink:

Erfaringsmessig vil ikkje eksterne teknikere skru iLive i det heile tatt... Står jo "Allen&Heath" på det, og dei har fått høyra rykter om at Allen&Heath var drit for 10 år sidan. Då er det jo selvfølgelig drit enda... Selvfølgelig unntak, men om du kjøper iLive, så er det som utgangspunkt til EGET bruk. Er ikkje raidermat.
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Tir Okt 04, 2011 8:09 pm

vel, mca og pop-grupper ser også ganske kult ut
Den er også litt friere i hvor du kan putte kanaler, til og med masterfaderene kan være vcaer
den har surround
litt mer avansert kanal-eq
6 fx-engines (mot 4 på vi1)
automatic latency compensation (ingen andre som har dette såvidt jeg vet) - men hvor nyttig det egentlig er i live-sammenheng kan jo diskuteres
Ethernet tunnel er ganske kult

Finner sikkert mer hvis jeg leter, det er jo MIDAS :P
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg oysteinaasheim » Tir Okt 04, 2011 10:18 pm

Gutten som har gjort heimeleksa si, jo! hehe :lol:
iLive kan du velge 100% fritt på kvar einaste fader.. hehe :-) Men surround er nok pro2 ganske unik på..
iLive har 8 stereo FX

Så av fasilitetar så er jo iLive ganske nærme.. men låter longt frå like bra.

Største fordelen på Pro2 vs. VI1 blir igrunn stagerack for min del. Du klarer deg somregel med VCA, så det er ikkje noko avgjerande i valget for min del.

Btw, peiling på om Pro-serien har mulighet for å laste ned plugins til FX-"racket"?
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg hkh » Ons Okt 05, 2011 11:08 am

jaja, må jo holde følge med andreas, hehe


Jeg aner ikke hvordan ilive låter, men ut i fra det jeg har hørt av andre virker det som om den stiller i klassen litt over yamaha men ikke helt i "pro" - ligaen
Så da ser jeg på den som et alternativ til småjobbene, de jobbene det blir for mye styr å dra på en vi1
de jobbene der vi har lite tid og jeg fint kan slippe å legge opp multikabel - bare slenge inputracket på scenen, plugge i strøm og trådløst og vi er good to go


Hadde vært artig med egne vst-plugins, men tror ikke det lages så mye slikt til linux, hva vet jeg. Tror ikke det er mulig per i dag

les litt om MCA-grupper på midas-sidene, det ser ganske kult ut
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg Bugbass » Ons Okt 05, 2011 1:38 pm

Hva er det som er bedre med Vi1 i forhold til iLive? Er det bedre preamper, effekter, lettere å jobbe på?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg toraabe » Tor Okt 20, 2011 3:23 pm

Dyre miksere låter ofte bedre enn billige.
Det er godt mulig at VI1 låter bedre enn Ilive, men jeg trur nå at forskjellen er så marginal at 99 % av
lytterne i salen ikke hører forskjell på de to produktene.
Samme er det nok at en PM5D RH låter bedre enn en LS9, men hvor stor er forskjellen?
Det er litt av essenden. Jeg mener at når utstyret er bra nok sett i forhold til behovet så er det mange miksere som gåt innunder den kategorien.
OM en kjøper en SD11 eller en VI1 så er vel uanasett de to gevnbyrdige bortsett fra at SD11 er halvparten så stor ;)
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg toe86 » Tor Okt 27, 2011 3:59 pm

Inntresant diskusjon det her!
Jeg jobber/har jobbet fast på følgende miksere
Midar Pro6
Soundcradt Vi1
Allen&Heath iLive T80 /iDR32
Yamaha M7CL
Yamaha LS9

Og mine topp 3 blandt disse er følgende
Pro6
iLive
Vi1

Midas Pro6 er fantastiske miksere. INGENTING som låter som Midas!. Den har veldig mange morsome fasiliteter. "Pop-group" layout`n og hvordan man jobber med VCA`r er helt genialt så fort man venner seg til det. Veldig effektiv måte å holde oversikt over mange kanaler, selvom flata har begrenset med fadere. Andre ting jeg også liker er dynamics delen, der man kan velge mellom 4 forskjellige kompressorer per kanal, og tilleg ha en multibånds-kompressor i "racket" som man enkelt kan patche inn i en sub-gruppe..! Eneste jeg ikke liker med den mikseren er vel de innebygde klangene.. Klark Teknik DN780 (desverre...)

Er veldig spent på hvordan Pro2 vil være, og håper jeg får annledning til å få kikket på den i nærmeste framtid.



Allen&Heath sin iLive tar rett og slett innersvingene på absolutt alt som befinner seg i "mellom-klasse" segmentet! (Kan kanskje endre seg når Pro2 kommer på markedet)
Den låter fint,veldig intuitiv å bruke, som nevnt tidligere så trykker man bare på "select", så er alt der! Samme med klangreturene også, trykk "select" , så er man rett inn i klangmaskina og kan endre decay, pre-delay osv osv. Syns også iLive kommer med gode klanger! Selvom dog de ferdige pretsene låter litt kunstig, bare å ratte litt, så kommer det seg ;)
And dear i say it, jeg syns iLive låter mer naturlig enn Vi1..?

Minuset med iLive er at den er forferdelig treg på scene-recall. Så hvis man gjør mye teater/revy osv og basserer seg på bruk av ferdige scener, så burde annen mikser vurderes. Tror dette rett og slett er en begrensning i nettverket mellom flata og stageracket.


Soundcraft Vi1 er jo kanskje det beste alternativet hvis man skal ha en rimelig mikser som er ridervennlig. Soundcraft har siden MH-serien fått et godt rykte innad i bransjen, og alle aksepterer et Vi-bord.
Den låter helt flott,(kanskje litt "hifi og ferdigskrudd", sammenligna med f.eks iLive) og har alt man trenger. De ferdige klang-presetene låter helt fint "right out of the box", noen som kan bekrefte/avkrefte at det er Lexicon MX400 som er innegygd..?
Men jeg syns desverre Vi1 har for mye "skavanker".
Generell Layout, for å justere parametere, så må man trykke seg inn på små seksjoner på skjermen før man kan gjøre noe, de er veldig små og de ter lett for å trykke feil. Trege fadere, og hvor i huleste får jeg valgt at time-delay`n på inn/ut- ganger skal være i meter og ikke i millisekunder!?
Lyden i Vi1 er jo helt flott, men hvordan den er i forhold til resten av Vi-serien vites ikke. Har hørt noen rykter om at Vi1 har andre preamper.(Samme som GB 2/4/8..?)
Vi1 er også den eneste mikseren som kommer uten stageboks! Men man kan dog oppsjonere med dette, også ta i bruk racket fra Vi6..!

Har trådstarter vurdert Si-Compact..? Fikk en kjapp demo av en for et par uker siden.
Syns den virker temmelig smart! Kan jo også supppleres med ekstern stagerack..?
toe86
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Tor Okt 27, 2011 3:22 pm
Bosted: Hammerfest /Tønsberg

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg yhoyland » Fre Des 16, 2011 1:23 am

Jeg mikset to jobber på Si1 forrige helg. Det vil jeg helst ikke gjøre igjen. Just saying.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Innkjøp av ny mikser Analog/Digital

Innlegg osvald911 » Man Jul 30, 2012 9:16 pm

Hvis ikke trådstarter har fått seg en ny mixer må du sjekke ut Allen&Heath GLD 80!

-God mixer til en bra pris!
-Stagerack (start med 28/16 og utvid etter behov for totalt 48 inn og 24 ut!
-Låter fint
-ENKEL OG BRUKE

Og du må også sjekke ut, hehehehehe Behringer X32!
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

ForrigeNeste

Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron