[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Compressor, Studio vs. Live

Compressor, Studio vs. Live

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Compressor, Studio vs. Live

Innlegg G_Sun » Tir Jan 29, 2008 10:00 pm

Hei!

Er det stor forskjell i bruken av compressor live vs. studio?
En ting er små oppsett med ingen/få kompressorer tilgjengelig, men hvordan er det på store oppsett?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg yhoyland » Ons Jan 30, 2008 3:10 am

Litt usikker på hva du mener?

Jeg jobber mye både live og studio, og har en slags fetish for kompressorer. Det kommer nok av at "soundet" mitt er utviklet gjennom mye arbeid i studio (med tilnærmet ubegrenset antall komp'er), og jeg er mer eller mindre avhengig av kompressorbruk i varierende grad live for å gjenskape samme soundet.

Live må man tenke på feedback, det slipper man i studio. Når du komprimerer sterkt skrur du i praksis NED gjennomsnittsnivået på et signal, og må gaine tilsvarende for å få nivået opp igjen. Da støter man på feedbackproblemer live, spesielt monitorer. Løsningen på dette er ofte å kjøre egen monitormiks, eventuelt splitt av inputs ved FOH (med comp til PA og uten til monitor).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg G_Sun » Ons Jan 30, 2008 11:16 am

Ja, det var litt det jeg lurte på.
Er blitt så vant til å tenke studio nå selv, at det virker litt rart å kjøre live lyd uten kompressorer.
Men min erfaring sier meg at kompressorer ikke er like mye brukt live. Right?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg yhoyland » Ons Jan 30, 2008 11:24 am

Compressorer er nok like vanlig live som i studio, men det skal kanskje "mer til" før den tas frem live. Dynamikk er en viktig del av en live-konsert, jo større jo bedre kanskje?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg G_Sun » Ons Jan 30, 2008 8:08 pm

Ja, og det er jo ikke den 0db-grensa som vi har i studio..
(Om ikke du har en digital pult da..)
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg yhoyland » Tor Jan 31, 2008 2:13 am

Vel, med fare for å havne i den diskusjonen igjen... :roll:

Du har faktisk en maxgrense live også, og den er på +18dB. Det tilsvarer 0dBFS (digitalt). Så joda, du har en grense. ;) Du kan naturligvis smelle over denne grensen live på en analogpult uten at det låter helt grisefælt, men det låter sjelden fint for å si det sånn. Så la oss kalle det en teoretisk grense for hva som er holdbart?

Du har også mindre dynamisk spenn som oftest fordi de aller færreste PA-anlegg har en brukbar dynamisk kapasitet på like mye som det en CD har.

Når det er sagt så oppleves dynamikk ofte "sterkere" live enn på plate, kanskje fordi man gjerne lytter på langt høyere nivåer (dB SPL/lydtrykk).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg G_Sun » Tor Jan 31, 2008 1:48 pm

yhoyland skrev:Når det er sagt så oppleves dynamikk ofte "sterkere" live enn på plate, kanskje fordi man gjerne lytter på langt høyere nivåer (dB SPL/lydtrykk).

Vell, jeg fikk påpakning etter forrige jobb at jeg hadde for lavt volum..
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron