[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ridervennlig digitalmikser?

Ridervennlig digitalmikser?

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Hvilket av disse merkene ser du som mest ridervennlig?

Yamaha
3
25%
DigiCo
2
17%
A&H
0
Ingen stemmer
Soundcraft
2
17%
Digidesign Venue
3
25%
Midas
2
17%
Annet (svar i post)
0
Ingen stemmer
 
Antall stemmer : 12

Ridervennlig digitalmikser?

Innlegg yhoyland » Ons Feb 20, 2008 3:18 am

Det finnes et utall teknikere som er livredde for digitale pulter.
Samtidig så er de alle sammen pinlig bevisste på at det aller meste kan
gjøres (enten/og) bedre, enklere eller kjappere på en digitalpult.

Spørsmålet alle PA-selskapene stiller seg er hvilken storformat digitalmikser
de skal kjøpe seg for ikke å brenne seg selv ut. Hvis du ikke kunne velge
analog, hvilken digitalmikser ville du putta på rideren?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Borrmann » Ons Feb 20, 2008 3:44 pm

Jeg er forsåvidt ikke livredd digitale miksere.
Jeg har brukt ulike varianter av arten en hel masse både live og i studio.

Jeg mener at spesielt live digitalmiksere har en lang, lang vei igjen å gå brukergrensesnittsmessig.
Det er en komplett mangel på standarisering mellom de ulike produktene og et par av dem er direkte forvirrende.


Miksere jeg ville vært livredd for å se i en tidspresset situasjon: Digidesign Venue og Midas XL8.
Jeg har ikke tilbrakt mer enn 15 minutter på noen av de to, men 15 minutter er den tiden du ofte får til å finne ut av noe i en festivalsetting e.l.
15 minutter var ikke nok til å skjønne opp og ned på de to.

Miksere jeg gjerne ser: Hva som helst av analogt, selvfølgelig. (analogt er suverent mye kjappere. Dette har utelukkende med antallet taktile kontroller å gjøre.)
De nye soundcraft digitalmikserne er brillefine, de ligner sin nære slektning Studer Vista, og det er slett ingen ulempe.
Digico, Yamaha og slikt er helt fint fordi jeg har brukt de masse. Selv om brukerinterfacet er steinalder.

Jeg må dog inrømme at den digitalmikseren jeg har brukt aller mest, og som jeg fortsatt synes var den mest velutviklede og logiske mikseren var Sony DMXR100. Mye å lære der for de andre produsentene. Den manglet masse hva angår Utganger og innganger og inserts og matriser.
Men brukerinterfacemessig var den Mac OSX der Midas XL8 er Linux anno 1998.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg yhoyland » Ons Feb 20, 2008 3:55 pm

Helt enig i det du sier om standardisering. Litt av problematikken her er nok
at hver produsent er "forpliktet" til å følge sin egen oppskrift da de har en
fast brukerbase som forventer korrelasjon mellom produkter fra samme
produsent?

Jeg har jobbet på en rekke forskjellige pulter, men av de som merker seg ut
som mest "lettvinne" å komme inn i er nok rekkefølgen (så langt):

1) Yamaha PM5D
2) Digidesign Venue
3) DigiCo D1/D5

Jeg har såvidt vært bortpå en XL8 og den skremmer meg litt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Rolf » Man Sep 08, 2008 9:44 pm

Det kan virke som om dere ikke har oppdaget Soundcraft Vi6?
I følge sikre kilder er det mye som tyder på at dette er den nye bransjestandarden for landets profesjonelle PA-firmaer.
Det hviskes også i krokene at MIDAS har noe på gang i forhold til å møte den litt brutale situasjonen som det store salget av Vi6 har ført til her i landet. Mulig vi kan vente oss noe nytt fra MIDAS allerede etter PLASA-messen som pågår i London akkurat nå.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg yhoyland » Tir Sep 09, 2008 2:46 pm

Rolf skrev:ulig vi kan vente oss noe nytt fra MIDAS allerede etter PLASA-messen som pågår i London akkurat nå.


Jepp. MIDAS har lansert PRO6. Sjekk www.midasconsoles.com.

Nå begynner MIDAS å bli et spennende alternativ. Det store spørsmålstegnet
er vel prislappen - havner den godt over lista på 0,5M?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Rolf » Tor Sep 11, 2008 11:24 am

Den ser i hvertfall utrolig fet ut. Generasjon 3 digitalmiksere er uansett en helt annen verden enn tidligere.
TIng begynner å gå seg til, samtidig som brukerne etter hvert får teknikken under huden. Jeg har stått på scenen i ulike sammenhenger der teknikeren etter to timer soundcheck fortsatt skrur og det låter "bæsj". Masse kule lys og dioder, men pistrete tynn lyd.
Dette begynner å bli 4 - 5 år siden sist jeg erfarte, og det låter like bra som gode analogmiksere etter min mening.

Noen som har erfaringer her? Låter det like bra med digitalmiksere som gode analogmiksere, og i hvilke miksere har best "sound"?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg yhoyland » Tor Sep 11, 2008 9:47 pm

Etter min erfaring er nok forskjellen på dårlige og bra miksere mye det
samme på analog og digital side. Først og fremst tror jeg det er preamps og
eq det står på. Når det gjelder de praktiske løsningene er jeg fan av miksere
som fortsatt har relativt stort footprint, intuitiv og taktil layout. Det stemmer
nok at mange "digitallysjekker" tar lengre tid rett og slett fordi alt tar lengre
tid på en mikser som ikke har dedikerte knapper til alt, men menyer og
layers og pacman og supermario i EQ'n.

Jeg synes Digico låter best av de mest vanlige storformatmikserne, men det
håper jeg MIDAS Pro6 kan gjøre noe med... :lol: XL8 har jeg ikke nok road
time med til å kunne ta noe stilling til det. Men den ser virkelig ut som et
juletre, det må da være et pluss... :shock:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Yamaha Promix1

Innlegg Gitor » Søn Okt 12, 2008 8:00 pm

Hei. Lurer på om noen har erfaring med Yamaha Promix1. Vet den begynner å bli litt gammel, men holder det for et band som drar rundt på småjobber i helgene. Noen som vet om den er tungvindt å jobbe med?
Gitor
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Des 18, 2007 2:04 am

Re: Yamaha Promix1

Innlegg yhoyland » Søn Okt 12, 2008 9:47 pm

Gitor skrev:Hei. Lurer på om noen har erfaring med Yamaha Promix1. Vet den begynner å bli litt gammel, men holder det for et band som drar rundt på småjobber i helgene. Noen som vet om den er tungvindt å jobbe med?


Såvidt jeg vet er ProMix1 bedre kjent som 01v i Europa?

Hvis det er tilfelle så snakker vi om en førstegenerasjons digitalmikser i
lavprisklassen. Den gjør jobben sin, men har fått endel pepper for å være
unødvendig vanskelig å håndtere. Jeg har kun jobbet med den første
utgaven et par ganger, og da til opptak og ikke live. Hvis du finner en 01v96
(nyere versjon av samme mikser) så ville jeg gått for den, de er en god del
lettere å jobbe på, og låter bedre.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Yamaha Promix1

Innlegg Ole Henrik » Søn Okt 12, 2008 10:31 pm

yhoyland skrev:Såvidt jeg vet er ProMix1 bedre kjent som 01v i Europa?


Promix 01 var forløperen til 01v og vesentlig dårligere specet. Og ja, low-end. I allefall i denne sammenheng.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Gitor » Tor Okt 16, 2008 7:18 pm

Takker for svar. Problemet er at vi ikke har all verdens til budsjett, så vi vurderer analogt opp mot digitalt. Ser mange fordeler med digitalt, feks å kunne lagre sceneminne siden vi kommer til å spille rundt på mange av de samme plassene flere ganger. Har såvidt sett på behringer sin digitalmiks sak, har vel ikke kjempegode erfaringer med behringermiksere fra før, men har lest noen reviews og noen påstår den funker bra med tanke på pris etc. Hva annet brukbart kan man få hvis man tenker makspris rundt 5-6000,- Burde vi heller gå for analogt?
Gitor
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Des 18, 2007 2:04 am

Innlegg Klokkern » Tir Okt 28, 2008 3:41 pm

Rolf skrev:Det kan virke som om dere ikke har oppdaget Soundcraft Vi6?
I følge sikre kilder er det mye som tyder på at dette er den nye bransjestandarden for landets profesjonelle PA-firmaer.
Det hviskes også i krokene at MIDAS har noe på gang i forhold til å møte den litt brutale situasjonen som det store salget av Vi6 har ført til her i landet. Mulig vi kan vente oss noe nytt fra MIDAS allerede etter PLASA-messen som pågår i London akkurat nå.


Må nesten spørre om hva du betegner som "sikre kilder"??

HVIS Vi6 er den nye standarden for digital live mixer her i landet synes jeg det er trist. Den er ikke i nærheten av å låte bra nok i mine ører, hverken sammenliknet med analog mixere eller flere andre digital mixere (f.eks Digidesign Venue) MEN den er tålig enkel å sette seg inn i, det skal den ha....

Har registrert på Soundcraft sine sider at det er solgt flere Vi6 i Norge enn i resten av Skandinavia til sammen. Ser man på lista over band som turnerer med Vi6 er den ganske puslete sammenliknet med Digidesign sin liste. Jeg mener desverre at det er typisk norsk å gjøre feil valg her.

Bottom line: Dere som vurderer ny digitalmixer: IKKE gå for første og beste alternativ. Og IKKE hør på påstander som at "Vi6 er den nye bransjestandarden for digitalmixere i Norge".... Jeg er STERKT motvillig til å bruke Vi6!
Klokkern
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tir Okt 28, 2008 3:30 pm

Innlegg yhoyland » Ons Okt 29, 2008 12:03 pm

Jeg har gode grunner til å tro at Digico SD8 blir den nye
"folkedigitalmikseren". De kommer til å dukke opp utover vinteren.

Jeg har bare hørt bra ting om hvordan Vi6 låter, av folk som jeg virkelig
stoler på og med kresne ører langt utover det vanlige... har ikke skrudd på
Vi6 selv så jeg kan ikke si noe i den ene eller andre retningen, men det
kunne være spennende å høre hvorfor du mener at den ikke er god nok?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Klokkern » Tor Okt 30, 2008 9:38 am

Vel... Først og fremst synes jeg den låter usannsynlig "flatt"... Ikke i frekvens, mer type veldig 2-dimensjonal. Mixeren mangler fullstendig dybde eller 3D følelse i lydbildet. Det er mitt største ankepunkt mot den. Her er f.eks Digidesign flere lysår bedre.

Har diskutert dette med flere, da jeg synes Vi6 er påtakelig dårlig på akkurat dette, for å prøve å få "kjøtt på beinet" bak påstanden. Beste forslag jeg har hørt var en som lurte på om dette kunne komme av latency mellom kanalene. Det høres logisk ut i mine ører, men dette er bare spekulasjoner. Enkeltkanaler låter helt ok i en Vi6, det er først når man skal summere kanalene jeg mener mixeren går på trynet.

Jeg har mixet nok på analogmixere (mye på Midas&Soundcraft) til å vite hvordan bandene jeg skrur burde låte gjennom en god mixer. HVER gang jeg har skrudd på Vi6 har jeg vært skuffa og misfornøyd. Man kan kanskje beskylde meg for å ha forutintatte holdninger mot digitalmixere, men fakta er at jeg har vært overrasket over hvor fornøyd jeg har vært hver eneste gang jeg har skrudd på Digidesign.

Mitt første møte med Vi6 var ganske katastrofalt, da var det massevis av ting jeg syntes var ganske høl i hue med den (man kunne f.eks. ikke linke L+R eq når man skulle skru på den, man måtte inn og ut av menyer for å bytte kanal på main out grafisk....) Mye av de brukermessige tingene jeg ikke likte med den første gnag var i midlertid på plass i neste software, og Vi6 er i dag en temmelig brukervennlig mixer.

MEN DEN LÅTER ALT FOR DÅRLIG!!!

Må si jeg nesten er overrasket over at det er så få andre som legger merke til at Vi6 låter ekstremt lite 3D... Har jo snakket med folk som er enige, men duverden hvor mange som IKKE har lagt merke til dette... Prøv en Digidesign. Den er best i klassen på dybdefølelse!
Klokkern
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Tir Okt 28, 2008 3:30 pm

Innlegg yhoyland » Tor Okt 30, 2008 4:09 pm

Klokkern skrev:Må si jeg nesten er overrasket over at det er så få andre som legger merke til at Vi6 låter ekstremt lite 3D...


Det er en rimelig løs beskrivelse...i alle fall når du virker så overbevist?

Prøv en Digidesign. Den er best i klassen på dybdefølelse!


Jeg har skrudd på Venue flere ganger og liker den godt.

Har du testet Vi6 og Venue/Profile på samme PA?
Kan det være at det ligger andre faktorer her som spiller inn?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Neste

Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron