[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Råning med PA

Råning med PA

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Råning med PA

Innlegg Blix » Man Jun 16, 2008 1:38 am

Jeg lurer på hvorfor de fleste PA-lydteknikere på død og liv skal råne med riggen og lage en basstromme som metter rommet og slår deg i magan - uansett musikkstil. Til og med på blues og jazz. Da bråstopper jo hele grooven for hvert slag på basstromma, siden rommet mettes og kveler resten av lydbildet.

Så lenge sang og basstromme står på max er det liksom bra...

Det verste var BB King på Rockefeller for noen år siden. En fullstendig katastrofe.

Neste gang jeg drar på konsert tar jeg med kraftig avbiter og klipper av sub'ene.

Gretten? Langt i fra

;-)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Jun 16, 2008 2:02 am

Det høres ut som du har møtt på feil folk... 8)

Jeg gjør mye live-arbeid på siden av studiotingene og kommer fra
studiobakgrunn. Som følge av det mikser jeg mer eller mindre som om
jeg hadde mikset en plate når jeg skrur, mht balanse og plassering i
miks.

Mitt intrykk er at de teknikerene som skrur "høy vokal" og "høy
basstromme" gjør akkurat dét - de skrur opp vokalen og basstromma og
er fornøyd med det. Jeg mener at det fint går an å få en vokal gjennom
uten at den skal bli høyere (riktig compression, eq og bussing kombinert
med riktig klang/delaybruk), og trøkk i basstromma uten at den skal
være like stor som alt det andre til sammen (igjen, compression, smakfull
EQ etc).

Mitt "hemmelige triks" som jeg bruker mye er å gjøre paralell kompresjon
på ting. Det vil si å f.eks. route vokalen direkte til miksbussen i tillegg til
en gruppe, og komprimere bare gruppa ganske hardt mens selve
vokalstripa er "urørt". Da beholder du en god porsjon dynamikk mens du
samtidig hever gjennomsnittsnivået og dermed gir intrykk av at vokalen
er "høyere" enn alt det andre uten at den nødvendigvis er det (nivået er
mer konstant, altså kommer detaljene gjennom samtidig som toppene
ikke er for høye). Det samme gjør jeg vanligvis med trommer
(nærmikker) og bass. Resten lever sitt eget liv. ;)


Just my 5 cents. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Tir Sep 02, 2008 2:24 am

Du er heldig hvis du har opplevd et flertall konserter med høy basstromme OG vokal.

90% av gigene jeg hører har BARE høy basstromme.

Jeg har ikke hørt en tekstlinje live siden mamma sang for meg da jeg var liten.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Tir Sep 02, 2008 7:43 am

Kroon skrev:Jeg har ikke hørt en tekstlinje live siden mamma sang for meg da jeg var liten.


Det er kanskje like greit...

Jeg er egentlig i mot sang. Det tar så mye oppmerksomhet fra musikken. Når jeg blir diktator blir offentlig sang forbudt.

Men, det kan ta litt tid...

8)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Ons Sep 03, 2008 12:53 am

Når jeg blir diktator blir offentlig sang forbudt. Men, det kan ta litt tid...


Jeg tror ikke du trenger å vente så lenge.

Når Siv Jensen blir statsminister og iverksetter partiprogrammet sitt,
forsvinner offentlig sang på samme måte som musikk, kultur, miljøvern,
jordbruk og bistand.

Men til gjengjeld blir det jævla billig bensin.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Ons Sep 03, 2008 1:00 am

Kroon skrev:
Når jeg blir diktator blir offentlig sang forbudt. Men, det kan ta litt tid...


Jeg tror ikke du trenger å vente så lenge.

Når Siv Jensen blir statsminister og iverksetter partiprogrammet sitt,
forsvinner offentlig sang på samme måte som musikk, kultur, miljøvern,
jordbruk og bistand.

Men til gjengjeld blir det jævla billig bensin.


Sjansen for at Lille My blir statsminister er vel bare litt større enn for at jeg blir diktator...

Det hadde garantert vært mye hyggeligere hvis jeg ble diktator!
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Sep 03, 2008 2:02 am

Da stemmer vi på deg, i frykt for et større onde. 8)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kjartan Meinseth » Tor Sep 04, 2008 1:41 pm

Kan si meg enig i at en del av mine kollegaer er mer en normalt opptatt av trøkk i basstromma ja.. Om man er ute etter å flytte luft så er vel ventilasjonsbransjen mere egnet... Nok om det...

Det som virkelig setter meg ut er desibelnivået på scenelyden hos så å si alle band/artister. Og det gjelder gitaramper, bassamper, spesielt cymbaler og generelt monitornivå... Det har gått langt over alle støvelskaft. Til og med på en liten jazzklubb som Herr Nilsen så er ikke 4 montorkurser nok til tider.... Kan man virkelig ikke høre den personen som står 40 cm unna deg. Hmmmmm? Hva gjør egentlig banda på øvinglokalet egentlig... Og på toppen av det hele så putter musikerne propper i øra for at de ikke orker å høre på spetakkelet, det overlater de til publikum.... Rare greier.. Det virker noen ganger som om lydmannen blir betalt for å ta skylden for resultatet.... Dette er ting som virkelig har mye å si for sluttresultatet som publikum opplever og forskjellen mellom band angående scenelyden har mye større betyding enn hva lydmann som står på jobben. Det virker som om musikere ikke vil ta dette inn over seg for da må de plutselig ta sin del av ansvaret for hvordan det låter, det er jo mye mer behagelig å skylde på udugelige lydmenn. :D
Sånne tema kunne man tatt opp til debatt i musikkpraksis i ny og ne. Satt sammen et panel med utøvende lydteknikere på høyt nivå og spurt disse om deres mening. Det kunne vært nyttig lesning for en del musikere.........


Mvh Kjartan
Kjartan Meinseth
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Sep 28, 2007 10:38 am

Innlegg Dozerbabar » Tor Sep 04, 2008 3:48 pm

Som både musiker og lydmann så kan jeg jo først innrømme at jeg er en av idiotene som putter propper i øra på konserter (musikerpropper vel og merke).

Men det er jo av den grunnen at etter en halvtime-time med en hardtslående rocketrommis bak meg så er jeg halvt døv på begge øra hvis jeg ikke bruker propper. Skulle derimot trommisen finne på å spille såpass lavt at det er levlig for oss andre på scenen så vil det trøkke heller lite av dette rockebandet jeg spiller i.

Da er fort in-ear den eneste løsningen og det er det FÅ band i dag som har selv.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Tor Sep 04, 2008 10:16 pm

Kjartan er definitivt inne på noe, men han og vi vet jo at det ikke er så enkelt som bare å skru ned. Gitarister trenger et visst lydnivå for å få Sin Tone, og rocketrommer kan ikke spilles med hjelpestikker.

Når det er sagt, så er det mulig å bruke forsterkeri som gir et rimelig lydtrykk uten å blåse øra av seg sjøl, kolleger og publikum - før PA er kommet på banen.

Og trommeslagere med øreplugger? Det er jo rett og slett Veldig Dårlig Gjort overfor sine kolleger.

På klubber fungerer det forøvrig best uten egentlig PA. Det holder fint om man bruker anlegget primært som sanganlegg og justering av lydbildet ellers. Mange PA-folk klarer ikke å håndtere en slik situasjon, de vil ha "sin" lyd og overdøver heller scenelyden for å få det til. Da blir det ikke bra og alt for høyt.

På en klubscene - og gjerne på større scener også - bør bandet plassere seg og rigge til backline slik at de spiller for og med hverandre først og fremst. Da balanseres lydbildet nesten automatisk, hvis man da har med vettuge folk å gjøre. Noen egoer er større enn livet, det er det vanskelig å gjøre noe med...

Monitoring for andre enn vokalister burde egentlig forbys. Til nød kan trommeslageren få en monitor som det ligger litt basstromme og sang i. Men å kjøre backline i monitor på en klubscene er meningsløst.

8)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Fre Sep 05, 2008 6:27 pm

Mye fornuftig som blir sagt her.

Og absolutt en bra idé å få til en greie i MP på saken. Kanskje en slags
"guide til bra scenelyd for musikere" eller et eller annet slikt. Jeg vet det er
mange musikere og lydmenn der ute som er like frustrert over høy og lite
definert lyd på både scene og publikumsområdet, uten at noen egentlig har
"skylda" for det - rett og slett fordi ingen har lært musikerene hvordan de
skal forholde seg til lytting på scene. Kjør artikkel!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg oldie » Lør Sep 06, 2008 1:04 pm

Blix skrev:Og trommeslagere med øreplugger? Det er jo rett og slett Veldig Dårlig Gjort overfor sine kolleger.
Blix

Enig med mye som sies her vdr volum, men at det er dårlig gjort av trommis å bruke plugger er jeg veldig uenig i. En høyt stemt skarp er ikke å spøke med..

og vdr monitor, så lenge jeg sitter bak gitaramper ol vil jeg gjerne ha litt gitar, bass og vokal i min monitor.

/Oldie
oldie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Man Sep 10, 2007 8:54 pm

Innlegg Blix » Lør Sep 06, 2008 9:57 pm

oldie skrev:
Blix skrev:Og trommeslagere med øreplugger? Det er jo rett og slett Veldig Dårlig Gjort overfor sine kolleger.
Blix

Enig med mye som sies her vdr volum, men at det er dårlig gjort av trommis å bruke plugger er jeg veldig uenig i. En høyt stemt skarp er ikke å spøke med..

og vdr monitor, så lenge jeg sitter bak gitaramper ol vil jeg gjerne ha litt gitar, bass og vokal i min monitor.

/Oldie


Man ikke slå av all kraft på en høyt stemt skarp, som helt riktig ikke er å spøke med. Det Går An å spille med snert og intensitet uten å sprenge trommehinner.

Men jeg lurer på hvorfor i all verden du sitter bak gitaramper?? Da får de for &%¤# fløtte den /(&%!E ampen!

Vi snakker om på klubbscener, vel å merke. På konsertscener blir det jo annerledes.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg oldie » Søn Sep 07, 2008 9:36 am

Vel, det kommer jo helt an på hvordan scena ser ut. Mange steder er det helt fint uten monitor i det hele tatt. Men uansett, mine musikerpropper må du nok vri ut av mine "døde kalde ører"

Jeg er faktisk ihuga tilhenger av å kontrollere volum, både på scena og ute i salen. Det er vel litt gameldags å alltid skylde på trommisen når det blir for høyt, i mitt band er det ganske ofte gitaristen som løper løpsk.. Det er jo ikke for ingenting at ampen har volumknapp som går til 12.. Mange gitarister liker jo ikke å ha skalaen ubrukt (:

En av fordelene med å kjøre mer i PA er jo bedre kontroll, iallefall FOH når man har en våken lydmann.
Og ja, jeg har vurdert superlim på gitaramp volumknappen..
/Oldie
oldie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Man Sep 10, 2007 8:54 pm

Innlegg yhoyland » Man Sep 08, 2008 1:45 pm

oldie skrev:Jeg er faktisk ihuga tilhenger av å kontrollere volum, både på scena og ute i salen. Det er vel litt gameldags å alltid skylde på trommisen når det blir for høyt, i mitt band er det ganske ofte gitaristen som løper løpsk.. Det er jo ikke for ingenting at ampen har volumknapp som går til 12.. Mange gitarister liker jo ikke å ha skalaen ubrukt (:

En av fordelene med å kjøre mer i PA er jo bedre kontroll, iallefall FOH når man har en våken lydmann.
Og ja, jeg har vurdert superlim på gitaramp volumknappen..
/Oldie


Hvis gitaristen bruker røramp kan du nappe ut ett av rørene i
forsterkertrinnet. Da får du samme gainkarakter men lavere output. Vinn-
vinn situasjon.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Neste

Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest