[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvilken basstrommemik funker best?

Hvilken basstrommemik funker best?

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Innlegg karl-petter-nord » Man Mai 25, 2009 12:13 pm

Jeg liker å kombinere en Beta-52 og en Beta-91 låter kuler og krutt. For å få det "klikket" kan du mikke opp slagskinnet med en sm-57.
Ikke fall for fristelsen å kjøp billig utstyr!
karl-petter-nord
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Mai 25, 2009 11:53 am
Bosted: Rørvik

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg olegutten » Søn Apr 10, 2011 10:44 pm

Audix D6 relativt nærme hullet... trenger utrolig lite bruk av EQ. Låter Fett av seg selv.

Synes det er rart at Musikk Praksis ikke har testet denne eller andre mikker fra denne produsenten. Har brukt mikker fra dem siden 2001 og synes de er utrolig gode.

ole
olegutten
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Mar 10, 2008 11:06 pm

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg toraabe » Søn Jul 03, 2011 12:06 am

Mange ulike løsninger.... men uansett det jeg alltid havner på er å fylle tromma halvveis opp med molton. Legge en sm91 inni og en sm 52 inni hullet.. eller akkurat i åpningen. Siden jeg liker at bastrommelyden er så kort som mulig. Dvs skal være totalt død og få klikkyd.
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg Lydformidleren » Tir Jul 05, 2011 9:24 pm

Mye viktigere enn mikrofonen er at basstrommen er godt stemt i utgangspunktet mener nå jeg. Ellers er det skrekkelig mye synsing når det kommer til basstrommemikk. Personlig blir jeg stort sett fornøyd med den mikrofonen jeg har med/får på plassen så lenge trommen låter bra i utgangspunktet. Har til og med fått grei lyd av en vanlig 58 i mangel av annet gøy.
Men skal man først nevne noen favoritter smiler jeg stort sett godt om jeg får en fungerende akg d-12 eller en heil pr-40. Men siden det er langt mellom hver av disse så smiler jeg stort sett alltid så lenge det er en dedikert stortrommemikk og det ikke kun er en beta91 eller dets like.
Lydformidleren
Tørr bak øra
 
Innlegg: 21
Registrert: Tor Des 02, 2010 4:17 pm
Bosted: Stavanger

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg toraabe » Fre Jul 08, 2011 9:34 am

Stemmmer det er gjerne shit in shit out.
Har selv brukt sm 57 på basstromme flere ganger og det funker veldig fint med endel EQ skruing for å få nok bunn.
Men som sagt nok demping er viktig..
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg oysteinaasheim » Søn Okt 02, 2011 1:59 pm

På råkkændråll er det ingenting som slår Audix D6. Massevis av bånn, samtidig som det ikkje bare er buldring og lite tone (som B52 sliter veldig med.. hehe). Så er det vanvittig lett å få fram klikket i tromma med den mic'en. Største fordelen er at det er vel nesten den einaste micen som klarer å holde følge med dobbel-pedal uten at det bare blir brumling!

Så må me ikkje gløyme AKG C547! FY steike for ein mic! Men veldig avhengig av variabel bass-cut, hehe.. Enooormt mykje bånn. Veldig fin ilag med Audix D6, eller åleine for den del.

På litt meir nedpå-ting så har eg alltid med Yamaha SubKick. Uansett kor "svakt" trommisen daffar på stortromma, så har du eit skikkelig skyv. Bør kombinerast med ein 91, D6 eller C547 for å få ut litt lyd frå tromma og, hehe..

(Eg snakker om live-samanheng her)
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg toraabe » Man Okt 03, 2011 3:23 pm

Har prøvd den en gang og synes den låt fint.
For meg så blir favoritten shure 91 inni. akg d12 rett ved hullet.
Tromma godt fylt opp at den er ordentlig dempet slik at en slipper gate og slikt...
Molton eller en to tre filttepper er fint ca 30 % oppfylling
personlig så kan jeg ikke fordra udempa basstrommer i livesammenhenger der man skal mikke opp
Dersom den ikke skal mikkes opp så er det lukka framskinn som gjelder og lite demping ;)
Fasevending kommer helt an på dybde på tromma og avstand mellom mikkene
Da blir det klikk klikk og full kontroll ;)
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg oysteinaasheim » Man Okt 03, 2011 4:48 pm

Uansett, alt i alt så fungerer igrunn dei fleste "kjente" mic'ar til det meste, sålenge tromma er stemt..
Øystein Aasheim
oysteinaasheim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Sep 20, 2011 6:18 pm
Bosted: Stord

Re: Hvilken basstrommemik funker best?

Innlegg toe86 » Tor Okt 27, 2011 4:42 pm

Til Rock og generelt tøffe ting : Audix D6
Hvis det skal låte fint og mer "nøytralt" : Sennheiser MD421, evnt Shure SM7B!

Og etter hvordan "yhoyland" beskriver Sennheiser 602, så ser dette ut som en mic som jeg absolutt får lyst til å teste ut!
toe86
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Tor Okt 27, 2011 3:22 pm
Bosted: Hammerfest /Tønsberg

Forrige

Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron