[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvilken basstrommemik funker best?
Side 1 av 2

Hvilken basstrommemik funker best?

InnleggSkrevet: Tor Sep 11, 2008 11:46 pm
Rolf
Lars Voldsdal tekniker for Turboneger, Madrugada og Hellbillies sier han liker 3 mikker på basstromma, og clamper fast en Luxor Brilliant (speaker-mik) pluss en SM52 foran hullet i frontskinnet, samt legger en SM91 inne i basstromma for mer attakk. Sistnevnte i motfase.

Selv synes jeg det holder med en basstrommemik á la SM51, AKG D-12 etc foran hullet. Kanskje til nød én SM91 inni.

Hvilken funker best for deg, og hva er du på jakt etter når det gjelder basstrommesound. Bør bassen ligge dypere, eller i samme område som basstromma? Litt sterkere, eller svakere? Bør det være et lite klask i attakket, eller hater du "klikk i dollaren" som bergenserne kaller det.

InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 3:22 am
yhoyland
Liker best når det ikke er "klapp" men "flapp" i basstromma. Men hvordan
jeg får det til er hemmelig. Og det har ingenting med mikker å gjøre. ;)

InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 11:35 am
Dozerbabar
Det må rett og slett være "suuuuuuuuuuug-flappppp". Flytting av luft er essensielt her :)

Yngve: Ikke vær så egen på dine gode ideer her nå! :)

I studio kan du like gjerne bruke en miditrigger og en feit sample i Drumagog (for å sette det litt på spissen).

Forøvring bruker jeg en Sennheiser E602 selv.

InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 1:44 pm
yhoyland
602 er mikken - mye strammere i bunnen, og rundere i toppen enn shure
sin klubbe. Audix D6 er også fin for større trommer - "rumperistere".

InnleggSkrevet: Søn Sep 14, 2008 1:07 am
Kroon
+1 på 602.

En mikk som forøvrig ikke funker på noen andre lydkilder i hele verden.

InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 1:28 pm
yhoyland
Har du prøvd 602 på kubjelle? Er sikker på at det låter.... :lol:

InnleggSkrevet: Søn Sep 28, 2008 3:28 pm
Prizefigther
Har brukt SM91 og beta 52 og liker helt klart 52'n best..:)

Miditrigger??

InnleggSkrevet: Tir Sep 30, 2008 4:31 pm
RoboFlux
Dozerbabar skrev:Det må rett og slett være "suuuuuuuuuuug-flappppp". Flytting av luft er essensielt her :)

Yngve: Ikke vær så egen på dine gode ideer her nå! :)

I studio kan du like gjerne bruke en miditrigger og en feit sample i Drumagog (for å sette det litt på spissen).

Forøvring bruker jeg en Sennheiser E602 selv.


Høres meget intressant ut, men hvordan kobler du opp og hva trenger du av ting for å få dette miditrigger trikset til å til å funke? :shock:

Er en såkalt newbie innefor faget... :roll:

InnleggSkrevet: Tir Sep 30, 2008 7:15 pm
Dozerbabar
Jeg har ingen erfaring med midi-triggeren live, bare så det er sagt.

Jonas introduserte meg for Drumagog som er en (av sikker flere) plugins som lar deg bruke informasjonen i et (fortrinnsvis perkussivt) audiospor og erstatt eller blande den informasjonen med en sample. F eks kan du ta skarptrommesporet i en innspilling, kjøre det gjennom drumagog, finne den skarpsamplen du vil ha og velge hvor mye du vil høre av samplen/orginalsporet. Etter litt flikking fram og tilbake låter det kule :)

Det skal funke like greit å sette en midi-trigger på en skarptromme både live og i studio og sende midi-informasjonen til en sampler, men da vil du ikke ha noe "orginalskarptromme" å blende dette med hvis det er ønskelig.

InnleggSkrevet: Søn Okt 05, 2008 12:58 pm
Bugbass
Gode gamle Audio Technica ATM25 funker også fint

InnleggSkrevet: Søn Okt 05, 2008 1:45 pm
yhoyland
Dozerbabar skrev:Det skal funke like greit å sette en midi-trigger på en skarptromme både live og i studio og sende midi-informasjonen til en sampler, men da vil du ikke ha noe "orginalskarptromme" å blende dette med hvis det er ønskelig.


Er det noe i veien for å ha både mik og trigger, eller eventuelt splitte
miksignalet og sende ett rett i miks og ett til sampler?

InnleggSkrevet: Søn Okt 05, 2008 6:46 pm
Dozerbabar
Selvfølgelig ikke :)

InnleggSkrevet: Tir Okt 07, 2008 8:31 pm
RoboFlux
Altså Drumagog fixer!!! testes skal...

InnleggSkrevet: Fre Okt 31, 2008 11:59 am
Klokkern
yhoyland skrev:
Dozerbabar skrev:Det skal funke like greit å sette en midi-trigger på en skarptromme både live og i studio og sende midi-informasjonen til en sampler, men da vil du ikke ha noe "orginalskarptromme" å blende dette med hvis det er ønskelig.


Er det noe i veien for å ha både mik og trigger, eller eventuelt splitte
miksignalet og sende ett rett i miks og ett til sampler?


Eneste problem med dette slik jeg har erfart (og nå snakker vi primært om erfaring fra ekstrem metall, siden de fleste trommiser jeg har jobbet med som bruker triggere opererer i denne sjangeren) er at en tromme som fungerer optimalt med trigger ofte er så dempet ned for å unngå dobbelt trigg (2 trigginger i rask rekkefølge på et slag) at den akustiske lyden er helt ubrukelig... Foretrekker å tracke den akustiske tromma, og så replace med drumagog i etterkant (mer kontroll da) i studio. Live ender det ofte med at man må velge enten eller. Å bruke begge live KAN (avhengig av trommemodul) låte litt rart, ettersom det kan være litt latency på triggersignalet.

Ellers (for å holde meg til trådens orginale tema): Synes 902 låter bedre enn 602 (mye bedre, faktisk). Og i mine ører låter Sennheiser 901 (den flate) et lysår bedre enn Beta91. Men sammen låt desverre ikke 901 og 902 slik jeg hadde håpet. Men komboen Beta 52 og 901 er fin.

Andre gode basstromme micer i min verden er ATM25 (kanskje enda bedre på tammer), M88 og SM91 (den orginale, låter helt annerledes enn Beta91, mye mer "vintage"). Veldig avhengig av sjanger hvilken mic jeg velger. Det som fungerer bra på ekstrem metall funker sjelden like bra til jazz eller retro rock....

InnleggSkrevet: Fre Des 05, 2008 12:40 pm
frilyd
Beta 52. Fort og greitt fordi me alltid har dårleg tid før konserten :)