[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trommeoppmikking

Trommeoppmikking

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Trommeoppmikking

Innlegg Rolf » Tir Sep 25, 2007 12:06 pm

Er det noen som har erfaring med typen "Trommemikrofon-kit" med en pakke med mikker beregnet på BD, SN, HH, 2 -3 TOM, OH.?

Gjerne med clamps for tammene.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg yhoyland » Ons Sep 26, 2007 11:50 am

Kan anbefale Audix sine pakker, mye bra der. D2 eller D6 på kick er finfint.

Ellers har Beyerdynamic noen "kits" m bl/a Opus svanehalser som bør prøves ut. Tammikkene er svært bra til en o.k. pris. Godt å bli kvitt de gamle 604. ;)

Personlig så foretrekker jeg å bruke en B57 eller (gammel) 414 på skarp, avhengig av sjanger. "Skarpmikken" som hører til pakka havner som oftest under skarpen. Veldig greit med svanehals/clip mik på undersiden (hvis ikke trommisen bytter skarper hele tiden).

Til overheads bruker jeg ofte Milab eller DPA, igjen avhengig av sjanger.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Birger Kian » Fre Sep 28, 2007 12:28 am

Det finnes også trommemikpakker fra Shure, med Beta 52 til basstromma og SM57 til resten. Ganske gunstig priset i forhold til å kjøpe de løst, og det følger med holdere til SM57ene.

Ellers er Audix absolutt å anbefale! D6 på basstromma låter fett, og gir deg et meget godt utgangspunkt. De andre D-mikkene til tammer er også meget fine.
Birger Kian
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Fre Sep 21, 2007 10:09 pm

Innlegg yhoyland » Fre Sep 28, 2007 1:55 am

Et annet bra salgsargument for Shure-pakka, hvis det er slik at du får med 57'er (dog i "knekt" form for tammene?) er at du plutselig har 4 stk 57er å bruke på andre ting.

Hvis jeg strandet på en øde øy, og fikk velge én mik, så hadde det blitt en sm57.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dag » Man Okt 15, 2007 10:03 am

Rock, pop og moderne musikk. Ikke akustisk.
KD - AKG D12(D112), Shure Beta 52, Audix D6
SN - Shure SM 57 (over), AKG C418 (under)
TT - Shure SM 57, Audix D2 og D4 (FT), AKG C418
OH - AKG C 451(b)

Har ellers fått djevelsk fin TT lyd i studio med to stereo par med Røde NT5 noen cm. fra TT'ene.

Noen som har prøvd disse
http://www.earthworksaudio.com/
Dag
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Okt 06, 2007 9:27 pm

Innlegg Dag » Man Okt 15, 2007 6:43 pm

Yngve.
Kanskje bedre med en RE-15 på den øde ø.
Kan med hell brukes som hammer og virker like godt etterpå.
Dag
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Okt 06, 2007 9:27 pm

Innlegg yhoyland » Man Okt 15, 2007 6:49 pm

Da er vel en RE20 eller D12 bedre. Sikker på at en RE20 klubber ned nesten hva det skulle være bare man fester den skikkelig på en bra bambusstokk. :lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg knut_an » Søn Okt 21, 2007 4:24 pm

Er shure-settet dere referer til her pg-settet med pg56 til tammer og skarp? Svarer pg56 til en sm57?
knut_an
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Man Okt 08, 2007 11:14 am

Innlegg yhoyland » Søn Okt 21, 2007 4:34 pm

Hold deg unna PG-serien. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg knut_an » Søn Okt 21, 2007 5:36 pm

Det var det jeg hadde fått inntrykket av nemlig:)

Hva heter den pakken dere nevner her da? Fant ikke andre pakker enn det med pg hos forskjellige musikkforhandlere (nettet)...
knut_an
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Man Okt 08, 2007 11:14 am

Innlegg Bugbass » Man Okt 22, 2007 1:13 pm

yhoyland skrev:Hold deg unna PG-serien. ;)


+1
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Man Okt 22, 2007 1:39 pm

Jeg har ikke sett på pakker, men regnet med at Shure hadde en Beta-pakke med Beta 52, noen Beta 56- eller 57'er og et par overheads?

Uansett så bør du ta en kikk på Audix sine forskjellige pakker, der er det mye for pengene.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Sounderground » Fre Nov 16, 2007 7:57 pm

Uten å trekke de høye herrer i tvil så må jeg få melde at vanlig 57 er da langt bedre til det meste enn beta57? -Har begge og har enda tilgode å bruke beta'n. (noen som vil kjøpe den?) Min erfaring begrenser seg stort sett til studio og således kan det jo være noen forskjeller fra PA. Beta 96 er derimot gull på toms og Audix D6 er en sikker vinner i kick, gjerne i kombinasjon med Beta 91. Summen bilr nok at jeg ikke vil anbefale kit, men om jeg måtte velge så hadde jeg nok gått for Audix. -Låter best på de viktigste tingene og da er jo en 57 rimelig i løsvekt. Skulle tro at OH ikke er så kritisk til PA da man bruker mest signalet fra nærmikking(?).


www.sounderground.no
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Fre Nov 16, 2007 8:09 pm

Hm, vi har visst noen uenigheter på mikavdelingen vi to...hehe. Jeg foretrekker Beta57 på skarp, den gir litt strammere og mer "glossy" topp synes jeg. Har også inntrykk av at Beta57 holder toppen litt bedre når jeg komprimerer hardt. Igjen, smakssak. :wink: Standard 57 er uten tvil standarden. :P

På mindre skarper hender det jeg bruker en VM44 med -12dB dempeledd på, spesielt hvis det er en treskarp som låter litt tørt. Da kommer jeg litt lenger unna tromma og får en åpnere lyd. Spesielt fint med visper, toppen kommer skikkelig frem uten at det låter trangt og vederstyggelig "monoete".

Når det gjelder overheads så kommer det jo helt an på størrelsen på lokalet - i mindre lokaler så er "overheads" i tradisjonell forstand ofte helt unødvendige. På større scener, eller med roligere muskk (jazz/akustisk) hjelper det veldig med skikkelig overheadlyd. Jeg bygger ofte trommelyden min på overheads i studio - dette kan også fungere bra live på roligere ting. 414 er gullmikken på rolige ting, på alt annet er kondissigarer førstevalget. Milab VM44 er den norske "ridermikken" til overheads.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg loopwiz » Lør Nov 17, 2007 1:25 am

En diskusjon som aldri tar noen ende er jo hvordan man skal "panne" trommesettet.

1. Sett/hørt fra trommeslagerens posisjon.
2. sett/hørt fra publikums posisjon.
3. Mono.

Jeg digger å begynne med en bred nyre/kule som overhead, for så å fylle ut med støttemikker hvis det trengs. Hvilket merke er egentlig ikke så nøye så lenge trommisen er trommeslager. Da funker det meste.

Færrest mulig mikker, mere punch og mindre utfasing.

LooP
loopwiz
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Tir Okt 16, 2007 4:21 am

Neste

Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest