Hm, vi har visst noen uenigheter på mikavdelingen vi to...hehe. Jeg foretrekker Beta57 på skarp, den gir litt strammere og mer "glossy" topp synes jeg. Har også inntrykk av at Beta57 holder toppen litt bedre når jeg komprimerer hardt. Igjen, smakssak.
Standard 57 er uten tvil standarden.
På mindre skarper hender det jeg bruker en VM44 med -12dB dempeledd på, spesielt hvis det er en treskarp som låter litt tørt. Da kommer jeg litt lenger unna tromma og får en åpnere lyd. Spesielt fint med visper, toppen kommer skikkelig frem uten at det låter trangt og vederstyggelig "monoete".
Når det gjelder overheads så kommer det jo helt an på størrelsen på lokalet - i mindre lokaler så er "overheads" i tradisjonell forstand ofte helt unødvendige. På større scener, eller med roligere muskk (jazz/akustisk) hjelper det veldig med skikkelig overheadlyd. Jeg bygger ofte trommelyden min på overheads i studio - dette kan også fungere bra live på roligere ting. 414 er gullmikken på rolige ting, på alt annet er kondissigarer førstevalget. Milab VM44 er den norske "ridermikken" til overheads.