[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - El bass i PA

El bass i PA

Alt fra Speakon-plugger til LED.

El bass i PA

Innlegg Nico » Søn Des 28, 2008 10:22 pm

Noen som har noen tips ang el.bass i pa.
Problemet er rett og slett at lyden blir litt "ullen" eller udefinerbar i PA'en.
Hører stadig at det er så mye trøkk og mye bass- ja i basstonene.
Grunnen er nok den at vi kjører lyd selv, og har litt lite erfaring når problemet dukker opp.
Når vi bruker lydmann, er ikke dette noe problem.

Det jeg er ute etter, er om det er noe triks med tanke på mikser oppsett.

Pa er som følger HK Audio kompl med prosessor - Allan & Heat 16/4/2 (ny)

Bassanl - Ampeg SVT3Pro og Ampeg 4X10" + 2X10" classic - 5 str Sandberg California PB - EBS Multicomp .
Bassanl blir "tappet" via di utg på amp uten ampens EQ inkl.

Tips mottas med glede !
Nico
Nico
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Des 28, 2008 10:03 pm
Bosted: Porsgrunn

Innlegg Bugbass » Man Des 29, 2008 10:51 am

For det første: Hvordan står tonekontrollene på bassen? Hvis du har boostet mye bånn feks, får du problemer. Så bruk tonekontrollene på bassen så lite som mulig, og heller kompenser på bassanlegget hvis scenelyden blir tynn.
Jeg kjenner ikke kvaliteten til DI-utgangen til SVTIII-en, men det kan være noe å hente der.
Så kan du prøve å mikke opp bassanlegget med feks en SM57, og bruke DI signalet til å ta seg av bånn, mens SM57 ordner snerten.
Prøv deg fram med forskjellige frekvenser i mellomtonen, og ikke boost for mye bånn. Basslyden som funker i sammenhengen låter ikke alltid så fett solo..
Har du prøvd Multicompen i vintage-mode? Evt prøv uten, den boksen kan drepe litt av snerten synes jeg. Høres bedre ut i bassanlegget enn i PA`n IMO
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Nico » Man Des 29, 2008 2:49 pm

Takker så mye for dine tips!
Det eneste som foreløpig ikke er testet ut, er vel å mikke opp kab.

Noen erfaringer mtp hvilke frekvenser som en må, og bør være forsiktig med, hadde vært greit å fått noen tips på. :roll:
Nico
Nico
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Des 28, 2008 10:03 pm
Bosted: Porsgrunn

Innlegg Bugbass » Man Des 29, 2008 4:07 pm

Mye bånn, 40-70Hz, kan lage problemer etter min erfaring. Samt å kutte mellomtone, altså lage hengekøyekurve på eq`n.
Mens å booste litt rundt 700-800Hz kan få bassen til å kutte litt bedre igjennom. Alt avhengig av bassen, PA, strenger osv.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Kroon » Man Des 29, 2008 5:30 pm

Noen erfaringer mtp hvilke frekvenser som en må, og bør være forsiktig med, hadde vært greit å fått noen tips på.


Som Bugbass sier, det avhenger av en hel masse faktorer.

Erfarne teknikere trenger som regel bare å høre godt etter i noen
sekunder for å vite hva de trenger å gjøre på EQen.

Er man litt mindre erfaren kan det være kjekt med noen eksempler.

Hva med dette:

Highpassfilter et sted rundt 30 Hz - renser bort de aller dypeste
frekvensene som vanligvis bare lager trøbbel.

NB. Ikke alle miksere har stillbart highpassfilter. De fleste små miksere
har fast filter på 80 Hz eller tilsvarende. Det blir ofte litt drøyt på bass.

Low shelving cut eller boost med knekk rundt 100 Hz avhengig av om
basslyden generelt er for tjukk eller spinkel.

Low mid cut med ganske smal Q et sted mellom 125 og 250 Hz.
Ved 170-180 Hz er det ofte spesielt rumlete synes jeg.

Mid cut med bred Q rundt 400 Hz for å lage plass til andre instrumenter.

High mid boost i området 1 kHz - 2 kHz for å fremheve klarhet.
Jeg har en greie for 1,2 kHz.

High shelving cut eller boost med knekk rundt 3 kHz avhengig av om
basslyden generelt er for lys eller mørk. Vanligvis er det ikke så mye å
hente på å booste her. En bassforsterker produserer ikke så mye over
3 kHz egentlig.

Det er ikke sikkert at mikseren har plass til alle disse innstillingene.
Du kanskje må prioritere litt. Glem ikke at det ofte er lurest å skru
tonekontroll og EQ på bass + bassforsterker først, før du begynner
med EQ på miksebordet.

Husk å komprimere! Tips til innstillinger:

Attack: 30-50 millisekunder.
Release: Auto eller prøv 100 millisekunder.
Ratio: 4:1
Knee: Soft
Threshold: Så lavt at kompressoren tar i snitt 3-6 dB.
Gain: +3 dB eller noe.

NB! Dette er bare et eksempel. Ikke en fasit! :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Bugbass » Man Des 29, 2008 6:26 pm

Slett
Sist endret av Bugbass den Man Des 29, 2008 6:32 pm, endret 1 gang
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Bugbass » Man Des 29, 2008 6:31 pm

Bugbass skrev:[
b]Sitat:[/b]
Low mid cut med ganske smal Q et sted mellom 125 og 250 Hz.
Ved 170-180 Hz er det ofte spesielt rumlete synes jeg.

Mid cut med bred Q rundt 400 Hz for å lage plass til andre instrumenter.

High mid boost i området 1 kHz - 2 kHz for å fremheve klarhet.
Jeg har en greie for 1,2 kHz.

High shelving cut eller boost med knekk rundt 3 kHz avhengig av om
basslyden generelt er for lys eller mørk. Vanligvis er det ikke så mye å
hente på å booste her. En bassforsterker produserer ikke så mye over
3 kHz egentlig.

Dette med eq kommer selvsagt veldig mye an på hva slags bass som brukes...
Tråstarter har nok ikke mulighet til de eq justeringene som du legger opp til her, med sin A&H16/4. Det du skisserer her vil funke på en relativt mye større PA enn han har, eller kanskje i studio?
Jeg er ganske uenig i å kutte bredt rundt 400Hz, i allefall kutte mye. Det er dette som gjør at bassen på altfor mange av konsertene jeg har vært på ligger der som en lavfrekvent rumling uten sjans til å høre forskjell på tonene. 1,2hz er fingeranslaget, ikke tonen i bassen. For meg er det helt uforståelig at til og med mange kjente lydteknikere klarer å ødelegge basslyden på den måten. Med såpass bra utstyr som er i bruk nå, burde det være mulig å få til lyden uten å prioitere vekk en viktig bit av musikken.
Og ja, jeg er bassist 8) Og har vært på mange konserter...
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Kroon » Man Des 29, 2008 6:37 pm

Jeg er ganske uenig i å kutte bredt rundt 400Hz, i allefall kutte mye. Det er dette som gjør at bassen på altfor mange av konsertene jeg har vært på ligger der som en lavfrekvent rumling uten sjans til å høre forskjell på tonene.


Ok, la meg omformulere.

Ikke kutt på 400 Hz hvis det får bassen til å låte dritt.

Kutt på 400 Hz hvis det får bassen til å låte strammere, ryddigere og mer "på plass" i miksen.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Bugbass » Man Des 29, 2008 6:43 pm

Kroon skrev:
Jeg er ganske uenig i å kutte bredt rundt 400Hz, i allefall kutte mye.


Som sagt, det kommer an på situasjonen.

Ikke kutt på 400 Hz hvis det ikke trengs.

Ikke skru noe EQ hvis det ikke trengs.


He he, enig der.
Bare generelt frustrajon over at bassen alt for ofte blir en salderingspost for å få fram resten.
Feks så er det veldig frustrerende å være på Zawinul konsert med Victor Bailey på bass, og du må helt fra til scenekanten for å høre forskjell på tonene.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Nico » Man Des 29, 2008 7:36 pm

Flottings .... her kommer det forslag på løpende bånd, og takker så mye igjen. Skal ved første og beste anledning teste ut det som blir foreslått, og om mulighetene er tilstede for dette på mikseren. Mikseren er av typen Allen & Heath Wizard WZ3 med 4 bånds EQ med svepbar midfrekvenser og lowcut filter på hver kanal.

Etter min mening, har jeg både anlegg og basser som det bør være en rimelig sjanse for å få til en relativt god PA lyd på.

Nå er det ikke slik at jeg alltid har "ullen" og dårlig lyd i PA, men jeg blir så jæ... provosert når det er slik at trommene sitter som et skudd i PA, og basstonene " havner på gulvet" 50 cm foran kassene, og låter bare rummel og ull ute i lokalet.
For ordens skyld .... jeg har som regel den lyden jeg ønsker og liker på scenen, og er nok også kjent for å ha rimelig bra lyd i horna :oops:

By the way .... må få skryte litt av dette forum også!
Nico
Nico
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Des 28, 2008 10:03 pm
Bosted: Porsgrunn

Innlegg yhoyland » Ons Des 31, 2008 3:45 pm

Jeg gjør mye livearbeid med jazzartister (ofte kontrabass) som er opptatt av
at bassen skal låte jevnt og fint. Mitt #1 tips er å kutte fra ca 100 hz og
nedover for å forbedre definisjonen. Om ikke highpass, så et shelving filter.
Det virker kanskje litt drastisk å kutte så langt oppe på en bass, men det er
ofte de aller laveste frekvensene (de som låter fett, men ikke fint) som er
problematiske. Ellers gjør jeg aldri "standard-eq" på bass, lytter alltid litt før
jeg gjør noe som helst. For de aller fleste basser så oppnår du fin lyd og bra
definisjon hvis det låter JEVNT. Be bassisten spille kromatisk nedenfra og
oppover, sakte, og plukk ut de frekvensene som stikker seg ut.

Det lønner seg å spandere litt ekstra tid på å tune både PA og monitorer, da
gjør du jobben senere mye lettere for deg selv.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Bass live

Innlegg Rolf » Tor Jan 08, 2009 10:44 pm

Flotte greier folkens, her er det mange gode råd og tips. Men mitt enkleste og beste råd er følgende: Bruk en grei DI-boks og tapp bassen direkte FØR anlegget. (Eventuelt etter effekter hvis bassisten har noenlunde peil og rutine på sitt instrument). Samarbeid med lydmannen og hør hva han sier.
Det beste for god basslyd gjennom PA er etter min mening basert på følgende kriterier:
Gå først til lydkilden.
1) Bassisten har god lyd i hornet, dvs at han er en musiker med kontroll og jevnhet i anslaget på bassen.
2) Det er noenlunde grei lyd i bassen, dvs at strenger og elektronikk er helt ok.
3) Ikke spill for høyt på scenen. For mye bass (ikke retningsgivende) vil finne veien inn i diverse mikker, og rumle i lokalet. Du vil med for høy og dyp basslyd på scenen få ditto dårligere definisjon ut av PA. Send gjerne litt bass i monitoren til bassisten og kompenser med lavere basslyd ut av PA da monitoren peker i motsatt retning enn bassanlegg (selv om bass ikke er så retningsgivende gir dette utslag).
4) Tapp bassen gjennom en DI-boks rett i PA. Dropp oppmikking og all verdens triks og avrullinger i EQ før det trengs.
Med en god bassist som samarbeider med lydmannen funker det bra.
5) Sørg for at det ikke ligger FOR mye bass i andre sine monitorer. Jeg har i visse tilfeller skrudd av bassanlegget mitt når jeg får skylden for å grumse til lyden på scenen (og dermed ut) og har fått sjokk da det er steinhøy bass uten at mitt anlegg er på.

I krisetilfeller: Napp ut høyttalerkabelen fra den dypeste basskassa di og spill via 10"-erne og få kjøtt fra PAen i rommet. (klubb).
Hva lydmannen til en hver tid gjør av EQ vet jeg ikke, men de kjører stort sett nøytralt og ruller av i små problemområder i bånn (sjekk ut hvor det boomer) og trekker litt opp i frekvenser som gir noe bedre definisjon (subtilt rundt 2 - 4 kHz). Låter det bæsj uansett? Skift strenger, still bassampen på nøytral, spill litt lavere enn det du ønsker, og lær deg å spille tight.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Nico » Søn Jan 11, 2009 9:43 am

Takker igjen for mange flotte svar.

Har nå vært på både spillejobb og øving med bandet/ene (øver på full PA), og har nok funnet "tråden" i dette. Har fått noen aha opplevelser, og gått litt på kompromi med meg selv mtp blandt annet volum på scenen.

Svaret til Rolf satte meg på sporet !

Litt lavere volum på scenen , jeg trenger ikke nødvendigvis kjøre 4X10" pluss 1X15" på små scener - flat Eq på bassen - skru scenelyden på bassanlegget - bruke egen DI direkte fra bassen ( ikke via bassamp) og inn i mix er smart, men ikke 100% nødvendig - hele bandet spiller med lavere monitor volum - osv osv ....

Igjen .. tusen takk for svarene, og for et flott forum som også har en nytteverdi :)
Nico
Nico
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Des 28, 2008 10:03 pm
Bosted: Porsgrunn


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest