[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Øve med "in-ear-monitoring" og UTEN backline?

Øve med "in-ear-monitoring" og UTEN backline?

Alt fra Speakon-plugger til LED.

Øve med "in-ear-monitoring" og UTEN backline?

Innlegg 2fast4me » Man Des 29, 2008 8:46 pm

Er det noen som har erfaring med dette eller er det "banning i kjerka"?

Mange gitarister (som meg selv) og bassister vil kanskje hevde at "tapet av egenlyden i amp'en" gjør dette uaktuelt. Dessuten vil "sound-blasten og feelingen" fra 4x12 kabinettet selvsagt utebli.

MEN - om man skal se det fra et "demokratisk/balansert samspill-synspunkt" kunne det kanskje være en idé, forutsatt at man klarer å legge ego-trippet til side (jada, jeg lider tidvis av sykdommen sjæl)?

Følgende forutsetning og signaler foreslås kjørt rett i mikseren: Gitaristen og bassisten bruker eller en modellerings(for-)forsterker, DI, eller effektbokser (det bruker jo de fleste uansett). Trommesettet mikkes opp på klassisk måte (hvis det ikke er et digitalt sett da) og keyboardet er jo allerede på linjenivå. Sang likeså.

Kan det tenkes at ulempene oppveies av følgende:
- Lavere totalt lyttevolum (anstendig nivå).
- Individuell innstilling av volum.
- At IEM faktisk blir en vane, mer enn "noe uvant" slik det vanligvis er på ute-gig.
- Samspillfølelsen utvikles bedre.
- Bedre instrumentbalanse på ute-gig, der man slipper "konkurransen" mellom backline og PA.
- At lydmann og utøvere endelig får en FELLES oppfatning av hvordan lyden skal være og at det er HAN som faktisk er TOTALANSVARLIG for det publikum skal høre.
- At krav til øvingslokalet blir meget beskjedent (forutsatt digitalt trommesett), slik at det åpner seg uante muligheter.
- Andre forhold??

Jeg har ikke prøvet dette selv og ønsker derfor å høre om andre kan ha erfaring med dette.
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Dozerbabar » Man Des 29, 2008 8:58 pm

Vi bruker dette nå om dagen fordi vi er i et øvingslokalevakum og bruker studioet i leiligheten hos meg som provisorisk øvingslokale. Alt går inn i Protools der gitarer og bass går gjennom softwareamper og i tillegg har vi gått til anskaffelse av et digitalt trommesett for ikke å plage vettet av samboeren min.

Dette funker veldig bra!

K
an det tenkes at ulempene oppveies av følgende:
- Lavere totalt lyttevolum (anstendig nivå).

JA, JA, JA og JA!

- At IEM faktisk blir en vane, mer enn "noe uvant" slik det vanligvis er på ute-gig.

Ja

- Samspillfølelsen utvikles bedre.

Ja, fordi alle vil høre hverandre bedre. Har du da musikere som klarer å lytte på andre (og det vil man jo ha :)) så vil det utvikles.

- Bedre instrumentbalanse på ute-gig, der man slipper "konkurransen" mellom backline og PA.

Ja, er man først vant til å inngå kompromisser vil man ikke være så "ego" på lyden.

- At krav til øvingslokalet blir meget beskjedent (forutsatt digitalt trommesett), slik at det åpner seg uante muligheter.

Helt klart :)

Vi skal inn i nytt øvingslokale snart og der skal trommisen få lov til å gå tilbake til akustiske trommer :) Det er jo ikke ideelt for en trommis bare å øve på digitaltrommer med mindre det skal brukes i live-sammenhenger også. Men vi skal forstette med in-ear. Det gir en helt annen bandfeeling, kontra at "å høre seg selv er viktigst".

Utelukkende positive erfaringer herfra!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Man Des 29, 2008 10:31 pm

Her får hver og en finne ut av hva som passer en best, dette blir veldig personlig.

Min personlige mening er som følger:

Hva man gjør på en øving er så sin sak, men ute blir det veldig cyber-aktig å være plugget rett inn i skallen.

Jeg liker luft rundt lyden, at man spiller i et ROM, tett sammen på scenen, moderat lydvolum og dynaMIKK!! Og ER i samme rom som publikum

På klubber skal PA hjelpe scenelyden, ikke være eneste lydkilde. Da kan man like gjerne spille plata og mime. DJer har alt for lenge satt premisser for lyd, og de vet sjelden noe om musikk (dukker, løper og tar dekning...)

Jeg er hardcore old-school når det gjelder scenelyd, og da snakker vi OLD i betydningen seint 60 tidlig 70-tall. Men så er jeg eldre enn de fleste her...
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dozerbabar » Tir Des 30, 2008 12:44 am

For ordens skyld så var det min personlige mening som kommer fram i mine innlegg 8)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Bugbass » Tir Des 30, 2008 3:03 am

Jeg har prøvd dette bare en gang, så jeg har ikke så veldig mye bakgrunn for å uttale meg...men det var ei lang øving :D
Jeg synes det var forferdelig å spille uten å føle rommet, men det verste var at jeg følte at dynamikken ble omtrent borte. Når jeg dro til så ble det ikke noe mer lyd liksom.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Flotte innlegg!!

Innlegg 2fast4me » Tir Des 30, 2008 4:37 pm

Dette er helt supert, folkens! Det er glitrende å få ulike og personlige synspunkter på disse tingene.

Bare så det er nevnt - jeg må vel regnes som en oldie jeg også (f. 1956).

Grunnen til at jeg har begynt å tenke i disse baner er bl.a. at den gangen jeg startet med live opptredener fantes det ikke PA - vi hadde bare backline og sanganlegg. Da synes jeg volumet var OK og SAMSPILLET gikk greit.

Nå - enten jeg hører band på små pub'er eller i Spektrum, så er volumet generelt altfor høyt og nyansene blir borte (mye romling og tromling). Dessuten begynner jeg såvidt å merke senskadene etter å ha stått foran 100-wattere og 4x12 kabinetter i årevis. Vi er alle forskjellige og har ulike toleranser for lydtrykk, men det går i feil retning når vi har fått så mange watt at man må benytte fysisk beskyttelse for hindre at alle wattene når trommehinnene.

Jeg understreker at jeg forsøker å sitte (på konserter) så nære FOH mixeren som det lar seg gjøre, i håp om at lydmannen har samme oppfatning som meg, men det er jammen skjelden (med unntak av endel jazzkonserter faktisk). Spesielt på rockekonsertene er det noen ganger helt vilt (Dream Theater hadde sist 50.000W på hver side!!!). Det er vel unødvendig å si at jeg benytter mine øreplugger.

Jeg liker luft rundt lyden, at man spiller i et ROM, tett sammen på scenen, moderat lydvolum og dynaMIKK!! Og ER i samme rom som publikum


Dette er jeg fullstendig enig i, men jeg synes det er svært vanskelig i praksis i "mine" settinger. Og, nettopp mine erfaringer med rockekonserter (og med proffe teknikere) føler jeg bekrefter dette.

Tanken med IEM er fortsatt besnærende og det at lydmannen skal være sjefen (vet at det er vanskelig for mange gitarister) for det publikum hører. Idéen med å kjøre det gjennom PT var artig (jeg bruker Kubajs da) - da får man samtidig en avslørende "audit" automatisk).

Jeg har ihvertfall lyst til å gi tanken en sjanse på nyåret.
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg yhoyland » Ons Des 31, 2008 3:36 pm

Jeg jobber med en produksjon hvor jeg også spiller for tiden, og vi øver
med lytting gjennom PT i studio for å kunne gjøre brukbare opptak av
øvingene. Det fungerer helt fint. In-ears er uaktuelt fordi det hemmer
kommunikasjonen (rent talemessig når vi diskuterer og løser problemer), så
vi har utplassert diverse mindre studiomonitorer hos hver musiker og det
funker strålende. Digitale trommer på øvinger, akustisk live. Vi har ikke hatt
problemer med overgangen fra øvingslokale til scene. Vi holder lyttenivået
på et minimum, selv om vi kan trøkke til uten å tenke på naboer etc, det
hjelper veldig når man skal holde konsentrasjonen oppe i flere timer om
gangen.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Personal Talkback?

Innlegg 2fast4me » Tor Jan 01, 2009 6:10 pm

In-ears er uaktuelt fordi det hemmer
kommunikasjonen (rent talemessig når vi diskuterer og løser problemer)


...er det ikke bare å benytte sangmikken eller legge opp en mik til alle for slike kommunikasjonsformål?
Jeg innser at det antaktelig vil føles litt "cyberaktig" (takk for den, Blix!) å gjøre det på denne måten, men kan hende det blir en vane...

Målet mitt er fortsatt bedre "instrumental kommunikasjon" og lavere totalvolum.

Tror dere forresten at "IEM-øving" kan være mer egnet for enkelte musikkformer, enn andre??
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Personal Talkback?

Innlegg Blix » Tor Jan 01, 2009 6:42 pm

2fast4me skrev:
In-ears er uaktuelt fordi det hemmer
kommunikasjonen (rent talemessig når vi diskuterer og løser problemer)


...er det ikke bare å benytte sangmikken eller legge opp en mik til alle for slike kommunikasjonsformål?
Jeg innser at det antaktelig vil føles litt "cyberaktig" (takk for den, Blix!) å gjøre det på denne måten, men kan hende det blir en vane...

Målet mitt er fortsatt bedre "instrumental kommunikasjon" og lavere totalvolum.

Tror dere forresten at "IEM-øving" kan være mer egnet for enkelte musikkformer, enn andre??


Nå er det veldig lenge siden jeg var i studio og spilte inn noe med band, men det som var vanlig den gangen, på 70, 80-tallet var jo at bandet satt inne i studio og jobbet på denne måten, og alt gikk rett på analog flerspors tape. Med amper gjemt bort, trommer i eget rom eller bur og linjer direkte fra keyboards. Den eneste forskjellen var at vi brukte headset og ikke plugger i øra. Vi hadde mik'er til å snakke i og hørte hverandre og tekniker når det ikke var opptak.

Jeg hatet det.

Men man måtte jo tjene penger og som studiomusiker var det ingen vei utenom. Synthpålegg ble som regel gjort i kontrollrommet, det var litt bedre, omtrent som å spille til skiver, det var jo slik man lærte seg ting den gangen før det fantes noe formalisert og institusjonalisert undervisningstilbud.

Det som var "riktig" - da som nå - var å sitte med egne instrumenter som låt så bra som overhodet mulig (jeg hadde nok den beste riggen i landet på den tiden, i 70-åra) og spille tett sammen med kolleger med tilsvarende oppsett på sine instrumenter. Akustiske trommer som var optimalt stemt, ca 100w bassanlegg og < 50w gitaranlegg. Sangeren og evt blåsere hadde en monitor med 12"/15" og horn. Og vi spilte som regel akkurat passe høyt.

PA-folk holdt seg stort sett i skinnet (bortsett fra Sven Persson :-)) og hadde ikke rigger med flere kilowatt på små steder som dundra i filler alt som het akustikk i lokalene.

Som Finn Kalvik pleide å si: "Lev sterkt og spell svakt".

Godt År til alle - med eller uten ørepropper.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dozerbabar » Tor Jan 01, 2009 6:57 pm

Det er nok mulig det egner seg bedre til noen typer musikk enn annen. Vi bruker det til rock (en den litt bråkete klassen) hvor det er mye mindre dynamikk enn i mye annen musikk. Da synes jeg det funker som ei kule.

Etter min mening skal rocketrommer spilles så det trøkker og da kommer man opp i et visst volum. Vi bruker i hvertfall IEM for å unngå og komme hjem med pip og sus i øra. Da ofrer jeg gjerne litt "feeling" anyday.

Jeg har bare to ører.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg 2fast4me » Tor Jan 01, 2009 7:51 pm

Vi bruker det til rock (en den litt bråkete klassen) hvor det er mye mindre dynamikk enn i mye annen musikk.
.

Ja, her føler jeg meg på hjemmebane - kunne tenke meg at det kunne passe bedre til rock/metal enn f.eks. til jazz hvor dynamikken normalt er større.

Jeg må vel bare innse at anslagsdynamikken du får på en god rørforsterker vil lide, om jeg istedet benytter min Digitech GSP1101 under evt. fremtidig IEM-øving.
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm


Gå til PA og Lys

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron