[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvordan få utgitt låter som låtskriver?

Hvordan få utgitt låter som låtskriver?

Bransjerelaterte emner.

Hvordan få utgitt låter som låtskriver?

Innlegg Jazzk » Søn Feb 22, 2009 5:37 pm

Hei!

Hvordan kan man gå fram for å få utgitt låter hvis man er låtskriver, men ikke synger selv?

Er det noen tips som kan hjelpe, eller noen med erfaring som kan dele noen erfaringer, så hadde det vært hyggelig!
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg yhoyland » Man Feb 23, 2009 8:02 pm

Du kan ikke gi ut en låt som ikke er innspilt...;)

Det betyr egentlig at du må finne deg en vokalist / artist som vil bruke
låtene dine, og som i neste rekke kan spilles inn og gis ut.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg madsscott » Ons Feb 25, 2009 7:16 pm

Du spiller inn dine egne låter.. så prøver du å få et musikkforlag til å få solgt det for deg eller oppretter et eger forlag. og så må du bare se om noen vil bruke låtene dine... Snakk med TONO om dette. De hjelper deg.
madsscott
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Ons Feb 25, 2009 7:14 pm

Innlegg Jazzk » Tor Feb 26, 2009 3:58 pm

Ok, da blir punkt 1: Spille inn en demo.
Deretter, 2: gå til et musikkforlag og få de til å høre på demoen.
Nr 3. håpe på at musikkforlaget får solgt låta di.

Har jeg det på greip nå? Kansje noen alternativer eller tips til nr 2.? Hvilke musikkforlag, hvordan få dem til å høre på demoen osv...
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg Dozerbabar » Tor Feb 26, 2009 4:06 pm

Det er en vei å gå det ja. Høres jo ganske enkelt og lett ut :)

Google gir deg sikkert en oversikt over forlag.

Du kan også sjekke ut Oslo Recordings.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg neokmin » Tor Feb 26, 2009 6:49 pm

Jazzk : www.taxi.com ..mitt tips. Koster noen laken, men kan være verdt det.
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jazzk » Tor Feb 26, 2009 11:15 pm

Hm... Funker faktisk det systemet? Så jo litt interessant ut, men er det verdt det? Og hvis man faktisk skulle få noen avtaler gjennom det der, kommer man godt ut av det da?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg neokmin » Fre Feb 27, 2009 11:32 am

Ja, jo.. har du en bra låt og får den "forwarded", eller plassert som det heter, så kan det lønne seg. Men de er relativt kresne da. De er også opptatt av arrangement, produsksjon, lydkvalitet etc.

Om du ikke skulle få til noen plasseringer i første omgang, så får du uansett tilbakemelding på musikken. Hva som kan forbedres etc. Og det kan være gull verdt i mange sammenhenger. Tilbakemeldigene pleier å være ganske grundige.

Norske musikkforlag .. tja .. vet ikke helt. Selv har jeg fått mer tilbakemelding fra utland enn innland. Det er ihvertfall min erfaring så langt.
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg neokmin » Fre Feb 27, 2009 11:39 am

btw, kom på en ting ; sjekk ut "How to be more successful" MP artiklene. Kan vel kanskje være verdt å lese ?
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Jazzk » Lør Feb 28, 2009 10:55 pm

Hm... så da er jeg på en måte nødt til å lage en ferdig versjon av låta da? Jeg hadde håpet mer på å få vist fram låta litt sånn halvferdig uprofft (siden studiomulighetene mine er minimale pga. pengemangel...). Har du erfaring fra det, vet du mer hvordan det er med tanke på produksjon og lydkvalitet?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg madsscott » Lør Feb 28, 2009 11:23 pm

i dag får du ikke gitt ut noe uproft. selv som låtskriver.. men låta trenger ikke å være ferdig mastra osv da.. men bør ha godt opptak og bra arrangement... ikke som en 8-tack kasettspiller du bare plugger inn i kjellern å synger inn på. det funker ikke. men et hjemmestudio går. dvs. pc, daw, ok lydkort og spilt inn selv o.l liksom... det funker...
madsscott
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Ons Feb 25, 2009 7:14 pm

Innlegg madsscott » Lør Feb 28, 2009 11:24 pm

men igjen. JA! LÅTE MÅ VÆRE FERDIG!
madsscott
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Ons Feb 25, 2009 7:14 pm

Innlegg Trallala » Søn Mar 01, 2009 1:27 am

Jazzk skrev:Hm... så da er jeg på en måte nødt til å lage en ferdig versjon av låta da?


Trur du må det. Min erfaring er (frå teatermusikk for det meste) at dei fleste produsentar treng ein nærast ferdig produksjon for å fange stemninga i musikken du lagar.

Nokre (dei veks ikkje på trær) skjønar potensialet ved hjelp av nokre klunk på gitaren.

Den tunge vegen blir å bruke lang tid og spenn på å få noko til å låte, også tåle ein del "nei-takk", og satse på at nummer tretten tenkjer slik som deg...

Trøsten er at det går kjappare neste gong :)
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Jazzk » Søn Mar 01, 2009 1:34 am

Ja, har du penger, har du lov... (eller noe sånn). Jeg har definitivt ikke penger, har ikke noe særlig tess opptaksutstyr, men har noe en litt smågammel macbook med garageband, kansje det duger? Blir kansje begrenset hvor høy kvalitet det blir på innspillinga da, men... eller hva tror dere?
Jazzk
Med på notene
 
Innlegg: 59
Registrert: Søn Feb 22, 2009 4:12 pm

Innlegg neokmin » Søn Mar 01, 2009 2:26 am

Kjenner ikke Garageband noe særlig, men det er sikkert ok nok. Men hva med å kjøpe brukt utstyr ? Software selges også brukt. Masse flott utstyr å få kjøpt til en rimelig penge.

Eller hvis du er helt bankrott ; finn en samarbeidspartner som har litt stash og peil - og få han / hun til å tenne på musikken din :) Idag er det jo mulig å samarbeide via nettet tilogmed.
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Musikkbransjen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron